Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-19, 19:43
Medlem
Det finns väl ingen ekonom som haft grundläggande matematikkunskaper, så det låter som studenterna är på god väg mot sin examen.
Citera
2025-04-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag har inte läst själv. Ja det var avsikten men tydligen läser även natur och teknik elever tekniskt basår.
Men det är bara vad jag läst.

Det kanske beror på hur länge sen det är sen man gick ut gymnasiet. När jag pluggade hade de flesta haft inget, ett eller två års paus. Inte så många som ska gå en lång teknisk utbildning som haft 5 års paus eller mer. Vi hade inte så många som gått ett basår. Vi hade en baskurs i matte det stämmer. Vilket var typ repetition av gymnasiet plus lite mer, samt att läraren ville få alla att förstå att man behövde lära sig sin- och cos-värden för vanliga vinklar utantill. Han var väldigt bra. Men nu har de tagit bort den kursen vad jag vet och går direkt på första ”riktiga” mattekursen.
Citera
2025-04-19, 19:53
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det kanske beror på hur länge sen det är sen man gick ut gymnasiet. När jag pluggade hade de flesta haft inget, ett eller två års paus. Inte så många som ska gå en lång teknisk utbildning som haft 5 års paus eller mer. Vi hade inte så många som gått ett basår. Vi hade en baskurs i matte det stämmer. Vilket var typ repetition av gymnasiet plus lite mer, samt att läraren ville få alla att förstå att man behövde lära sig sin- och cos-värden för vanliga vinklar utantill. Han var väldigt bra. Men nu har de tagit bort den kursen vad jag vet och går direkt på första ”riktiga” mattekursen.
Ok. Jag har inga specialkunskaper. Minns bara vad andra skrivit i tidningar och så.Men visst det kan handla om liknande repetitionskurser.
Citera
2025-04-19, 20:18
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Även om du inte vänder dig till mig men den där hårda tonen var väl både onödig och opåkallad?
Testa ett år som nittiotalist och se om du håller fast vid ditt uttalande. På otaliga arbetsplatser har jag mött fläskberg som förfasar sig över ungdomens slapphet medans de själva verkar tycka att deras arbetsuppgifter består av kafferep och kakätande för att öka omfången på deras redan väl tilltagna ändlyckten. Sosseriet och deras LAS-lagar har gjort dem slappa i insikten att de inte behöver lyfta mången finger innan vi yngre förmågor ryker och det börjar brinna i faggorna. Samtidigt har de växt upp i homogena samhällen med alla dess fördelar, kunnat gå in på bostadsförmedlingen och kräva bostäder i rätt områden om förslagen de får inte passar. Arbetet de har fick de med ett fast handslag utan några examina från högre lärosäten. Trött som fan på att höra om min generations lathet från folk som aldrig har känt pressen av att vara mer eller mindre daglönare likt våra stataranfädrar och tvingas stressa över långa timmar utan anställningssäkerhet eller framtidsutsikter att äga fastigheter där vi kan bilda familjer och tjäna vår nation genom att fostra en ny generation stolta och rakryggade svenska flickor och pojkar.

Tvi vale, det värsta är att dessa människor har röstat på folk som medelst utomeuropisk invandring drivit upp priserna på deras fastigheter köpta för en spottstyver samtidigt som deras avkomma tvingas bo i områden där våldet når upp till nivåer som skulle få huliganerna under Weimarrepubliken att rygga tillbaka.

Citat:
Jag har träffat +80år gamla industriarbetare med ett bättre språk och bättre allmänbildning än 35-åriga läkare eller civilingenjörer. Betygen idag avspeglar verkligen inte den faktiska kunskapen, det är väl det flera av oss i tråden tycker är förkastligt, förutom den generella födumningen.
Detta stämmer sannerligen. Drar mig till minnes en dokumentär om vippeholm jag tror P1 sände och en av de intagna de följde som var klassad som idiot ägnade sin tid åt att skriva brev till Hitler med vädjanden om att stoppa det Europeiska brödrakriget som de läste upp och slogs då av att denna man som spärrats in på grund av att man bedömde hans mentala förmågor otillräckliga hade ett mer målande och vackert språkbruk än de flesta människor jag träffat under min tid på universitet.

Utbildning != bildning, dagens universitet börjar mer och mer transformeras till diplomfabriker och indoktrineringsläger så en examinia betyder egentligen noll när det kommer till intelligens (vissa undantag i hårdföra ämnen kan undantas, en kandidat i matematik är fortfarande något att respektera i min ödmjuka åsikt).
Citat:
Jag var tillsammans med en tjej en gång som gick ut natur från en privatskola med högsta betyg i alla ämnen utom ett. Hon var otroligt skärpt inom naturvetenskap, humaniora. och språk. Riktigt skärpt och vaken tjej - en som aldrig skulle nedlåta sig att bli kvoterad någonstans. Dessutom var hon otroligt ödmjuk. Hon gick ut gymnasiet början av 90-talet. Fantastisk tjej.
Detta var givetvis en hyperbol från min sida, båda sorter existerar. Studerar på universitet nu och möter mängder av både intelligenta och drivna personer men också de som presterar på topp i varje kurs men som man undrar hur de fixade att klä på sig utan sin skötare innan de kom på föreläsning.
Senast redigerad av Glossi 2025-04-19 kl. 20:21.
Citera
2025-04-19, 20:22
Medlem
Demokraturdns avatar
Det är inte konstigt alls. Kulturen i Sveriges skolor har gått från tack för att du rättar mig till att även om jag har fel så har du inte rätt att säga emot mig för då gör du fel som kränker mig. Den kulturen är mer mer skadlig för landet än vad vi kan föreställa oss.
Kan man inte ta emot en tillrättavisning kan man inte lära sig någonting på djupet.
Citera
2025-04-19, 20:32
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Jag är emot det digitala. Det möjliggör för fusk.
Det var en tanke jag glömde ta med.
Menar så klart att sådan digital tentamen ska ske i övervakade lokaler, ej med egna datorer.

Detta kan förstås vara något skolas befintliga datorsal, men ska isåfall ses över från statligt håll så att endast helt låst och godkänd mjukvara kan köras.
Endast testprogram, samt möjligen ett par vitlistade hemsidor som får användas, där det är relevant.
Citera
2025-04-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja på pappret är det så, vilket är bra. Men om skolan inte lär eleverna något, då får ju de som vill lära sig saker göra det hemma. Och den möjligheten har inte alla.
Jaha, den enkla förklaringen att "skolan inte lär".
Vad sägs om föräldraansvar? ,
Citera
2025-04-19, 20:55
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag var befäl under värnplikten och hade soldater under mig. Somliga, inte alla, var riktigt svagbegåvade. Trots att jag la timmar på att undervisa om det mest grundläggande var det enstaka som inte kunde ta till sig informationen eller kunde hålla den kvar i huvudet. Jag har undervisat på Medborgarskolan också, även där fanns det människor som var så efter att jag undrade om de drev med mig.

Medborgarskolan och Folkhögskolan är för mig samma sorts haveri. Applåderas och vurmas av socialdemokraterna som en helig gral för det är enda chansen för individer som inte klarar av grundskola och gymnasium. Många av dem blir senare föremål för ABF och utbildningar med låg intag, exempelvis lärare. Sedan får de kopiöst med stöd för att klara av utbildningen.

Jag ser inte fördelarna med nuvarande system.

Citat:
Att går 9 år i grundskolan och inte kunna läsa och skriva, nja är du etnisk svensk så är du sannolikt förståndshandikappad av något slag. Vi hade väl i princip 0% analfabetism innan invandringen?

Det stämmer. Fullständig analfabetism slår i taket och det gör även funktionell analfabetism.
https://nyadagbladet.se/inrikes/800-000-analfabeter-i-sverige/
Citera
2025-04-19, 21:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Testa ett år som nittiotalist och se om du håller fast vid ditt uttalande. På otaliga arbetsplatser har jag mött fläskberg som förfasar sig över ungdomens slapphet medans de själva verkar tycka att deras arbetsuppgifter består av kafferep och kakätande för att öka omfången på deras redan väl tilltagna ändlyckten. Sosseriet och deras LAS-lagar har gjort dem slappa i insikten att de inte behöver lyfta mången finger innan vi yngre förmågor ryker och det börjar brinna i faggorna. Samtidigt har de växt upp i homogena samhällen med alla dess fördelar, kunnat gå in på bostadsförmedlingen och kräva bostäder i rätt områden om förslagen de får inte passar. Arbetet de har fick de med ett fast handslag utan några examina från högre lärosäten. Trött som fan på att höra om min generations lathet från folk som aldrig har känt pressen av att vara mer eller mindre daglönare likt våra stataranfädrar och tvingas stressa över långa timmar utan anställningssäkerhet eller framtidsutsikter att äga fastigheter där vi kan bilda familjer och tjäna vår nation genom att fostra en ny generation stolta och rakryggade svenska flickor och pojkar.

Tvi vale, det värsta är att dessa människor har röstat på folk som medelst utomeuropisk invandring drivit upp priserna på deras fastigheter köpta för en spottstyver samtidigt som deras avkomma tvingas bo i områden där våldet når upp till nivåer som skulle få huliganerna under Weimarrepubliken att rygga tillbaka.

Detta stämmer sannerligen. Drar mig till minnes en dokumentär om vippeholm jag tror P1 sände och en av de intagna de följde som var klassad som idiot ägnade sin tid åt att skriva brev till Hitler med vädjanden om att stoppa det Europeiska brödrakriget som de läste upp och slogs då av att denna man som spärrats in på grund av att man bedömde hans mentala förmågor otillräckliga hade ett mer målande och vackert språkbruk än de flesta människor jag träffat under min tid på universitet.

Utbildning != bildning, dagens universitet börjar mer och mer transformeras till diplomfabriker och indoktrineringsläger så en examinia betyder egentligen noll när det kommer till intelligens (vissa undantag i hårdföra ämnen kan undantas, en kandidat i matematik är fortfarande något att respektera i min ödmjuka åsikt).

Detta var givetvis en hyperbol från min sida, båda sorter existerar. Studerar på universitet nu och möter mängder av både intelligenta och drivna personer men också de som presterar på topp i varje kurs men som man undrar hur de fixade att klä på sig utan sin skötare innan de kom på föreläsning.

De flesta i din generation är hopplösa. Skulle själv i princip aldrig anställa en 90 eller 00-talist. Var du fått att tidigare generationer kunde välja bostad helt fritt övergår mitt förstånd. Har alltid mer eller mindre varit en kamp om de attraktiva områdena.

Man kan tycka att folk har röstat på det, men sanningen är att många är hjärntvättade och inte haft en rimlig chans att få en ärlig bild av verkligheten. Jag hoppas din generation som kan surfa runt på nätet och förkovra er kommer göra revolution. Jag ställer mig i främsta ledet med er. Låt oss ta tillbaka Sverige och svensk kultur/traditioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det är inte konstigt alls. Kulturen i Sveriges skolor har gått från tack för att du rättar mig till att även om jag har fel så har du inte rätt att säga emot mig för då gör du fel som kränker mig. Den kulturen är mer mer skadlig för landet än vad vi kan föreställa oss.
Kan man inte ta emot en tillrättavisning kan man inte lära sig någonting på djupet.

+1

Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Jaha, den enkla förklaringen att "skolan inte lär".
Vad sägs om föräldraansvar? ,

föräldraansvar? Föräldrar har noll rättigheter idag att få ordning på barn idag. Man får försöka hjälpa dem bäst det går och sedan får de lämnas vind för våg. Vill de har hjälp i framtiden kan de tigga om det.
Citera
2025-04-19, 21:02
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattler
Äntligen lärs matematik ut som tycks ha förbigåtts i grundskolan

Vad anser ni om hela situationen? När började svenska studenter få tillträde till universitetsutbildningar som kräver grundskolekunskaper?

https://www.dn.se/debatt/vi-tvingas-utbilda-ekonomistudenter-som-inte-kan-rakna/

Är det inte bara att fråga AI om svaret. Framtiden handlar väl inte om vad människor kan.
Citera
2025-04-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattler
Äntligen lärs matematik ut som tycks ha förbigåtts i grundskolan

Vad anser ni om hela situationen? När började svenska studenter få tillträde till universitetsutbildningar som kräver grundskolekunskaper?

https://www.dn.se/debatt/vi-tvingas-utbilda-ekonomistudenter-som-inte-kan-rakna/

svenska?…
Citera
2025-04-19, 21:27
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Vilken nivå på matematiken är det frågan om?

Fyra räknesätten
Procent
Potenser, logaritmer
Grundläggande sannolikhetslära och statistik
Första-, andra- och tredjegradsekvationer
Geometri, trigonometri
Enkla integraler

Dessa områden är bara räkning och memorering av formler - nästan ingen matematik alls. Man borde kunna lära sig alltsammans redan i grundskolan och inte bara för att klara provet/betyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in