2025-04-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
F.ö. borde det väl finnas en del mer avancerad matematik inom ekonomi, som optimeringlära exempelvis. Finansiell värdering använder rätt komplicerad matematik vill jag minnas (t.ex för optioner)
Möjligt att jag har fördomar mot ekonomer men är det inte för att ta hand om den mer komplicerade matematiken som personer från tekniskt fysik eller liknande utbildningar anställs inom ekonomi?
Citera
2025-04-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Möjligt att jag har fördomar mot ekonomer men är det inte för att ta hand om den mer komplicerade matematiken som personer från tekniskt fysik eller liknande utbildningar anställs inom ekonomi?

Jo, så brukar det ofta vara. Men frågan är om det borde vara så.

Angående ekonomikurser gick jag en kurs i produktkalkylering nyligen. Det ansågs som ett svårt problem att ta reda på största värdet på en linjär funktion med två linjära bivillkor (de uttryckte det inte så "två trånga sektioner") Med den grunden i matematik blir det nog knepigt om de ska gå vidare till Simplex-metoden och känslighetsanalys. (fortfarande bara linjär optimering)
Citera
2025-04-21, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13

Ekonomexamen räcker i allmänhet inte för att bli antagen till kvalificerade masterprogram i nationalekonomi, iallafall utomlands. Sökande måste ha mycket bättre bakgrund i matematik. Jag har själv sett prov i matematik som redan antagna måste klara för att få fortsätta programmet och matematiken låg på svensk civilingenjörsnivå, t ex Laplace-transformation.
Citera
2025-04-21, 12:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det där är alarmerande.
Det samma gäller blivande ingenjörer.

Vad beror det på?
Läroplanen.
Studiemiljön?
Elevers IQ?
Miljögifter?
Citera
2025-04-21, 13:35
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det där är alarmerande.

Vad beror det på?
Läroplanen.
Studiemiljön?
Elevers IQ?
Miljögifter?
Vad är det som är så bra med att kunna de där sakerna? Är det värt mödan? Barnen och ungdomarna är inte dumma dom vet nog vad de gör.
Citera
2025-04-21, 14:30
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det där är alarmerande.

Vad beror det på?
Läroplanen.
Studiemiljön?
Elevers IQ?
Miljögifter?

Det beror såklart på politiska beslut. Det är bara att titta på hur Sverige värderar läraryrket. I många länder, framförallt där skolresultaten är höga, är lärare ett högstatusyrke. I Sverige blir i princip alla som söker till lärarutbildningen antagna. Drivna och engagerade personer med höga betyg blir sällan lärare i Sverige.
Citera
2025-04-21, 17:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det där är alarmerande.

Vad beror det på?
Läroplanen.
Studiemiljön?
Elevers IQ?
Miljögifter?
Citera
2025-04-21, 17:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Det beror såklart på politiska beslut. Det är bara att titta på hur Sverige värderar läraryrket. I många länder, framförallt där skolresultaten är höga, är lärare ett högstatusyrke. I Sverige blir i princip alla som söker till lärarutbildningen antagna. Drivna och engagerade personer med höga betyg blir sällan lärare i Sverige.

Vem vill bli lärare i dagens Sverige?

Förr så hade de 8 veckors semester på sommaren. 2 vecor ledigt över jul och nyår. 1 vecka Sportlov samt 1 vecka påsklov. 1 vecka ledigt på potatislovet. Samt övriga röda dagar ledigt.

Det var ett perfekt arbete för mödrar som ville arbeta. Samt män som gillade att fiska och jaga.
Citera
2025-04-21, 17:20
Medlem
Så man kanske borde införa lite matematik på ekonomutbildningarna. Tänkte envariabelanalys, linjär algebra, sanolikhet och statistik och optimeringslära. Totalt ca 30 hp. Och höja förkunskapskraven till Matematik 4.
Citera
2025-04-21, 17:26
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Så man kanske borde införa lite matematik på ekonomutbildningarna. Tänkte envariabelanalys, linjär algebra, sanolikhet och statistik och optimeringslära. Totalt ca 30 hp. Och höja förkunskapskraven till Matematik 4.

Jag tror generellt att problemen måste åtgärdas tidigare, främst i grundskolan. Att komma in på en ekonomiutbildning utan att kunna grundläggande matte är inget som universiteten ska ägna sig åt att åtgärda.
Citera
2025-04-21, 18:57
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Har du sett filmen Idiocrazy? Det känns som om vi är på väg dit.

Ja, mycket troligt framtid för den mer och mer lågbegåvade människan.
Citera
2025-04-21, 18:59
Fuskat sig genom gymnasiet?

Ett sätt att förhindra detta är om utbildningarna skulle kräva att de som ska antas måste göra ett extra antagningsprov för att bevisa att de har de grundläggande kunskaperna
Senast redigerad av Sickmyduck 2025-04-21 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in