2025-04-19, 19:11
Medlem
Muppetys avatar
Klagade p att jag hade ont i mina knn s jag aldrig kunde vara med p gymnastiken, vilken jag avskydde. r mer nrd n sportfne.

Fick skolskterskan, och senare en lkare, att skriva ett intyg om knna, trots att inget syntes p rntgenbilderna...

Visserligen fuskade jag ju inte till mig ntt betyg, fick ett streck i gymnastik istllet.
Citera
2025-04-19, 20:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Lngt innan internet och liknande hjlpmedel, insg jag och en vn som gick i en annan skola, att vra mattelrare samarbetade och hade samma prov. Den som fick provet frst, lmnade en avskrift till den andra, s vi fuskade ungefr varannan gng.

r ocks en lsning. Vr Biologi och kemi lrare hade samma prov r efter r och hade man velat fuska s hade det varit rtt enkelt d jag hade ldre syskon. Vra skrivhften var mer eller mindre exakt lika dana och p proven stod det Lycka till (lrarens namn) -81 fast jag gick i skolan i slutet av 80-talet.

Jag var nd s pass rlig s fuskade inte och orkade heller inte leta upp proven nere i kllaren.
Citera
2025-04-19, 20:30
Medlem
Tog frn nn hemsida som hette MVG.se eller nt liknande. Var s korkad att om det stod att uppsatsen skulle vara 6 sidor s ndrade jag storleken p texten s att den blev s lng. Ledde till att vissa uppsatser var skrivna med jtteliten text och andra med jttestor. Lraren frgade varfr det var s, och varfr uppsatserna var skriva med olika typsnitt. Jag sa att jag bara anpassade storleken s att det blev rtt antal sidor. han hade vl inget att kontra med s jag fick godknt iallafall.

Nr proven blev digitala markerade jag all pluggmatieral innan provet och tryckte ctrl + c. Vl inne i provet klistra jag bara in texten och leta rtt svar och sudda ut resten. Gjorde s hela provet
Citera
2025-04-20, 03:06
Medlem
Skrev ibland sm fusklappar men skrev varje lapp s mnga ggr fr att f texten att bli s liten som mjligt, att man ju hade memorerat allt nr man slutligen var njd med den lapp man skulle anvnda.
Citera
2025-04-20, 03:44
Medlem
Lter kanske simpelt, och det var mer n 15 r sedan, men massvis med datorkurser dr man gjorde prov p ntet gick det enkelt att fuska. Man hade flera chanser p sig men man kunde inte hgerklicka eller kopiera ngot svar, man fick bara se det ngon sekund sen stngdes svarsrutan ner. Inte s ltt som det lter att komma ihg 100 olika svar heller. S de flesta pluggade och klarade testet tredje frsker. Inte jag. Jag insg att "fool proof" gr inte att kopiera eller hgerklicka etc hade missat en sak, Print Screen, bara att printsceena alla svar, klistra in in paint och gra testet igen. Ez pz!

Berttade fr en polare dock, hll p att kosta oss allt, han var inte s smart. Prov 1 fick han typ 25/100 rtt, andra frsket, efter jag berttat, fick han bokstavligt talat 100/100... vet inte ens hur han snacka bort det men de kom aldrig p vr metod
Citera
2025-04-20, 03:53
Medlem
Idag r det hur ltt som helst att fuska. Jag hade kunnat fuska mig igenom matematiken men jag anvnder Internet eller som nu, chatgpt fr att dubbelkolla mina kunskaper. Jag lider av ngon slags abnorm oskerhet gllande min egen frmga. Anser att man behver testa mnniskor innan man slpper in dem p hgskolan/universitet fr det knns som om folk fattar allt mindre och vrden knns som om de ligger 50 r efter i tiden numera generellt. Gldjebetyg och skolfusk i det. Jag skulle t.ex kunna skriva A i prov idag i en kurs jag fick C i fr ngra mnader sedan. S ska det vara. ven om det gr kasst ska man ha bttre kunskaper, inte lgre, n vad betyget visar.

Min sikt. Ser inte ChatGPT och AI som fusk om det anvnds fr att cementera kunskaper utan som likvrdigt med internet. Som boklsare i grunden s upplever jag dem n s lnge som mi dre optimalt nr det gller att bygga kunskaper men men.

Jag fuskade aldrig i grundskolan. Ju mer du fuskar, ju smre kommer du vara i arbetet en dag. Anser verkligen att vi mste brja kra folk genom tester och inse att skolfusket r utbrett. Kul fr de som kan mer att f s.re betyg fr att den som fuskar framstr som skickligare.
Citera
2025-04-20, 04:42
Medlem
Kottkompotts avatar
Nr chatgpt kom s var jag inskriven p distansutbildning p universitet, vi hade ntverksteknik d.

Trots att konceptet s att sga var i sin linda s lyckades jag med vldigt magra studier klara 70% fr godknt dr de flesta frgorna (flerval) matades in i chatgpt.
Har inte fr avsikt att bli renodlad ntverkstekniker nd, Har iallafall koll p grunderna i lokalt, globalt, DNS:er och lullull, men ser verkligen inte nyttan i att handrkna djikstra.

Renodlade distansutbildningar r i dagslget s gott som gratis pong om man inte r riktigt blst I hur man anvnder LLM:er smidigt.
Jag har inte heller ngra bryderier i detta. Fyra rs gymnasiekurser, tv r p yrkeshgskola och dryga halvret p universitet (mest tekniska kurser ver hela brdet, el, mekanik lantmteri och programmering), och det gr nd inte f ett relevant jobb som inte har bde skrpln och aspissiga villkor jmfrt med mitt nuvarande jobb i vrden (jag tnker verkligen inte byta chilljobb med 35k och 23 lediga dygn per mnad mot att behva kliva upp varje morgon, traska i lera och bo i barrack fr under 30)
S tanken r vl att helt enkelt fortstta fylla p med kurser vid sidan av tills jag inte behvs i vrden lngre och se vad som hnder sedan.

Hade vldigt grna jobbat med ngot tekniskt, men inte under vilka omstndigheter som helst.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-04-20 kl. 04:46.
Citera
2025-04-20, 06:22
Medlem
Plankade en hemtenta en gng, ett riktigt lgvattenmrke som jag skms ver n idag. Fast det var nstan trettio r sedan.
Sen r det vl inte regelrtt fusk kanske, men jag pluggade enbart fr att klara tentor och labbrapporter, och mitt fokus var p att festa s mycket som mjligt.

Idag hade jag varken utbildat mig eller druckit alkohol. Skulle ha lagt allt krut p att skaffa familj tidigt istllet.
Citera
2025-04-20, 07:39
Medlem
Majsmannen2s avatar
Inte spektakulrt men satt jag bredvid ngon jag litade p s kunde jag frska snegla och drefter skriva av p ett ungefr beroende p vad provet handlade om.

Tyckte inte om stilen dr dom kunde hlla fr sitt papper fr att minska insynen.

Antar dom knde sig bevakade.

Ngon glosa p handen hade jag vl ocks.
Citera
2025-04-20, 08:47
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hade tv mobiler.
Den ena lmnade man in till lraren i en lda innan provet brja.

Men som tur var hade man fotat av hela kapitlet av ex biologi delen son det var prov p.

Hade stora prmar som skymde att jag hade satt fast min mobil i prmarna som stod som ett typ av skydd framfr allting.

Det fungerade jvla bra slnge du satt lngst bak o klassrummet.
Citera
2025-04-20, 09:07
Medlem
Enda gngen jag fuskat r vl nr jag skulle ta certifikat och var tvungen att bli klar med det inom en viss tid. D gjorde jag certifikatprovet en gng ganska tidigt och sg frgorna och visste sedan vad jag skulle lsa fr att klara provet en andra gng en vecka senare.
Citera
2025-04-20, 09:21
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Jag fuskade med jmna mellanrum. Exempelvis med bokrecensioner dr man skulle ha lst en bok och lmna in en sammanfattning. Lste aldrig boken utan kollade upp p ntet p frdigs sammanfattningar och skrev om de.

En annan gng hade jag och snokat i mattelrarens prmar. Hittade d olika prov utefter rskurs. Tog de provet som var aktuella fr mig, kopierade och gjorde uppgifterna hemma. Fick alla rtt p provet.

Hur fuskade ni I skolan?

Jag brukade lra mig allt utantill som jag visste skulle kunna komma p proven, sedan var det bara att skriva de rtta svaren. Blev aldrig pkommen.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in