• 1
  • 2
2025-04-19, 10:38
Avstngd
Jag fuskade med jmna mellanrum. Exempelvis med bokrecensioner dr man skulle ha lst en bok och lmna in en sammanfattning. Lste aldrig boken utan kollade upp p ntet p frdigs sammanfattningar och skrev om de.

En annan gng hade jag och snokat i mattelrarens prmar. Hittade d olika prov utefter rskurs. Tog de provet som var aktuella fr mig, kopierade och gjorde uppgifterna hemma. Fick alla rtt p provet.

Hur fuskade ni I skolan?
Citera
2025-04-19, 10:44
Medlem
r det p s stt du blev begvad och gick vidare i livet?

Jag fuskade p gymnastiken.
Citera
2025-04-19, 10:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag gick i skolan innan internet kom och ett ftal hade ens en dator hemma.

Fusket man gjorde var det vanliga, sm fusklappar eller att man skrev formler i locket till minirknaren ungefr.
Var nd rtt rlig s fusk var inget som anvndes ofta.

Lste mycket bcker i min ungdom och d hade man drsvis med recensioner frn grundskolan som man sen kunde teranvnda i gymnasiet efter lite omskrivning.

Hade en klasskompis som hade fusklapp p ett kemiprov i hgstadiet. Lraren upptckte denna men istllet fr att ta den ifrn henne s stllde han sig bara helt sonika bredvid henne under hela provet s hon inte kunde anvnda den. 😀😀
Citera
2025-04-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Fusket man gjorde var det vanliga, sm fusklappar eller att man skrev formler i locket till minirknaren ungefr.

Lste mycket bcker i min ungdom och d hade man drsvis med recensioner frn grundskolan som man sen kunde teranvnda i gymnasiet efter lite omskrivning.

Hade en klasskompis som hade fusklapp p ett kemiprov i hgstadiet. Lraren upptckte denna men istllet fr att ta den ifrn henne s stllde han sig bara helt sonika bredvid henne under hela provet s hon inte kunde anvnda den. 😀😀

Lngt innan internet och liknande hjlpmedel, insg jag och en vn som gick i en annan skola, att vra mattelrare samarbetade och hade samma prov. Den som fick provet frst, lmnade en avskrift till den andra, s vi fuskade ungefr varannan gng.
Citera
2025-04-19, 11:34
Medlem
supremanics avatar
P gymnasiet p nn fysiklektion s fuskade jag nog lite. Nr man p sin TI-82 kalkylator skulle visa upp texten som visade att man rensat minnet och inte sparat ner ngra formler eller anteckningar s hade jag gjort en bild som sg precis ut som den skrmen och visade den istllet och kunde p s vis ha en liten stash av formler kvar
Fast jag tror jag mest gjorde det fr att det var kul och jag tror inte det gjorde nn strre skillnad i slutndan.
Citera
2025-04-19, 12:28
Medlem
a-mortals avatar
Jag klarar inte av att fuska mentalt. S egoistisk r jag inte.
Citera
2025-04-19, 12:48
Medlem
fjollciggs avatar
Har bara fuskat en gng, ven det en bokrecension. Fusket bestod i att jag sg filmen istllet. Fick en 4:a.
Citera
2025-04-19, 12:57
Medlem
Hade en fusklapp i pennfacket ngon gng i mellanstadiet, men det kndes inte bra i magen.
Citera
2025-04-19, 14:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag la ibland sm fusklappar i mitt pennskrin. Fungerade varje gng.
Citera
2025-04-19, 14:08
Medlem
Gjuteriets avatar
Fusk och fusk, vet inte om det ska kallas det egentligen men jag anvnde mig ibland av en god vn. Vnnen var mycket bildad och intelligent, hade stort intresse fr studier, medan jag sjlv var mer praktiskt lagd och smtt otlig nr det kom till att skriva lnga uppsatser om mnen som inte intresserade mig. Min vn var d ibland vldigt hjlpsam och uppskattad som orkade svepa igenom kurslitteratur t mig och sammanfatta det viktigaste. Lsningen tog vnnen kanske en eftermiddag, medan det hade tagit mig en vecka.

Anvnde sledes vnnens sammanfattningar som grund till uppsatsen, snarare n sjlva litteraturen. Gick otroligt mycket fortare, och vnnen som var kunskapstrstande fick ocks ut ngonting av det. Win-win, som man sger?
Citera
2025-04-19, 14:17
Avstngd
Det mest verdrivet sofistikerade var ett par i min skola som frst under provet gick ett varv p toaletten, spolade ned allt toapapper och sen klagade p att det var slut s vakten fick g och hmta nytt. Tidigare hade de lindat in fusklappar i rullen som lg verst i hgen p lagret s nr nsta gick p toa kunde han hmta fusklappen.

Det fungerade under sjlva provet, men givet hur de skrt om det eftert r inte otroligt att lraren hrde om det i efterhand och justerade betyget.
Citera
2025-04-19, 15:40
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Ja vi hade lsningar p fusket innan internet, men fuskade inte s ofta d jag aldrig var i plugget 😆
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in