Hej ,
det är så att vi ska ner till kroatien i sommar och tänkte åka förbi polen och titta på Auschwitz eftersom dottern blivit intresserad av WW2 det senaste och vill gärna besöka och se det med egna ögon.
Det jag undrar över är vilka regler gäller där, måste man boka pass /tour i förväg eller är det bara dyka upp och promenera runt. Nån officiell sida där man kan ta reda på allt innan man dyker upp där så alt går smidigt till ? mvh
Vi var där förra året och biljetter behöver bokas innan. Vi var på både Auchwitz och Birkenau och oavsett om man tänker stå på rätt eller fel sida av historien så ska man gå där behövs bra gå-skor, vatten och ett paraply mot solen om det ser ut att bli varmt.
I krakow är också spårvagnarna rätt billiga och braom nan vill spara fötterna lite. Min bror har varit till Saltgruvan och var inte superimponerad men det ska finnas något varmkällespa i närheten som kan vara värt att kollas upp. I gamla judiska kvarteren finns en hel del bra restauranger också.
Polen är rent, fint och tryggt. Ett av mina favoritländer att turista i. Nästan bättre vägar än i Tyskland dessutom.
Det är inte lika billigt som det en gång var, men det går fortfarande att leva som en prins centralt i städer som Wrocław och Gdansk för 1500 spänn dygnet, med toppklassigt hotell och käk.
Hej ,
det är så att vi ska ner till kroatien i sommar och tänkte åka förbi polen och titta på Auschwitz eftersom dottern blivit intresserad av WW2 det senaste och vill gärna besöka och se det med egna ögon.
Det jag undrar över är vilka regler gäller där, måste man boka pass /tour i förväg eller är det bara dyka upp och promenera runt. Nån officiell sida där man kan ta reda på allt innan man dyker upp där så alt går smidigt till ? mvh
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!