• 1
  • 2
2025-04-19, 10:33
Medlem
Hej ,
det är så att vi ska ner till kroatien i sommar och tänkte åka förbi polen och titta på Auschwitz eftersom dottern blivit intresserad av WW2 det senaste och vill gärna besöka och se det med egna ögon.
Det jag undrar över är vilka regler gäller där, måste man boka pass /tour i förväg eller är det bara dyka upp och promenera runt. Nån officiell sida där man kan ta reda på allt innan man dyker upp där så alt går smidigt till ? mvh
Citera
2025-04-19, 10:46
Medlem
Du behöver boka i förväg. Sommartid blir det ofta fullt, och det är begränsat hur många som får tillträde per dag.

Googla Auschwitz Krakow Tours
Citera
2025-04-19, 11:43
Avstängd
67arigGubbes avatar
Bäst o boka i förväg då de blir fullt väldigt fort.
Ta med pass, krävs för att kunna köpa biljetter på plats.

Ha med vatten, kan bli hett.
Citera
2025-04-19, 11:49
Medlem
HBTKuks avatar
Åk till WW2-museumet i Gdansk i stället.
Citera
2025-04-19, 12:46
Medlem
Åk och titta på Krakow, tatra bergen och saltgruvan skippa judebarackerna
Citera
2025-04-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Åk och titta på Krakow, tatra bergen och saltgruvan skippa judebarackerna

Vi ska bo i krakow också några dagar , men ni åker förbi judebarackerna 🤣
Citera
2025-04-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vi ska bo i krakow också några dagar , men ni åker förbi judebarackerna 🤣

Det finns en massa att titta på som är vackert och intressant istället.
Citera
2025-04-19, 18:08
Medlem
Vi var där förra året och biljetter behöver bokas innan. Vi var på både Auchwitz och Birkenau och oavsett om man tänker stå på rätt eller fel sida av historien så ska man gå där behövs bra gå-skor, vatten och ett paraply mot solen om det ser ut att bli varmt.

I krakow är också spårvagnarna rätt billiga och braom nan vill spara fötterna lite. Min bror har varit till Saltgruvan och var inte superimponerad men det ska finnas något varmkällespa i närheten som kan vara värt att kollas upp. I gamla judiska kvarteren finns en hel del bra restauranger också.
Citera
2025-04-20, 12:13
Medlem
Polen är rent, fint och tryggt. Ett av mina favoritländer att turista i. Nästan bättre vägar än i Tyskland dessutom.

Det är inte lika billigt som det en gång var, men det går fortfarande att leva som en prins centralt i städer som Wrocław och Gdansk för 1500 spänn dygnet, med toppklassigt hotell och käk.
Citera
2025-04-20, 23:47
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej ,
det är så att vi ska ner till kroatien i sommar och tänkte åka förbi polen och titta på Auschwitz eftersom dottern blivit intresserad av WW2 det senaste och vill gärna besöka och se det med egna ögon.
Det jag undrar över är vilka regler gäller där, måste man boka pass /tour i förväg eller är det bara dyka upp och promenera runt. Nån officiell sida där man kan ta reda på allt innan man dyker upp där så alt går smidigt till ? mvh

Man rekommenderar ej för barn under 14 år.
Citera
2025-04-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Man rekommenderar ej för barn under 14 år.
jag överlevde krig som 9 åring , hon är snart 12. tror inte det är någon fara
Citera
2025-04-21, 09:26
Medlem
förresten så stor det att det hela kan hålla på i ca 7 timmar? är dom seriösa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto