Citat:
Hellre att Frankrike tar tillbaka sina forna kolonier än att britterna gör det.
Fransmännen hade åtminstone en mentalitet av att vilja göra kolonierna till riktiga delar av Frankrike och ge de som bodde i områdena fullt medborgarskap med lika rättigheter.
Men jag tror knappast att Frankrike tar tillbaka sina kolonier däremot så kan vi nog se fler handels unioner likt EU.
Sydamerika har börjat bygga en egen version av EU med Argentina, Brasilien osv.
Afrika har övervägt det flera gånger den senaste som ville det var Gaddafi som sen vart mördad av USA under Obamas tid.
Tack vare ett mycket svagare USA så vågar jag faktiskt tro på att vi kan få se en afrikansk handels union inom de närmsta årtiondena
Fransmännen hade åtminstone en mentalitet av att vilja göra kolonierna till riktiga delar av Frankrike och ge de som bodde i områdena fullt medborgarskap med lika rättigheter.
Men jag tror knappast att Frankrike tar tillbaka sina kolonier däremot så kan vi nog se fler handels unioner likt EU.
Sydamerika har börjat bygga en egen version av EU med Argentina, Brasilien osv.
Afrika har övervägt det flera gånger den senaste som ville det var Gaddafi som sen vart mördad av USA under Obamas tid.
Tack vare ett mycket svagare USA så vågar jag faktiskt tro på att vi kan få se en afrikansk handels union inom de närmsta årtiondena
Ah, den afrikanska kontinenten. Hmm. Lite som Ryssland. MASSOR med resurser men adminstrationen lämnar lite att önska. EU borde vara där med en hjälpande hand för handel (gärna stabilt land med låga drägliga löner) men inte f-n skall vi in i den kontinenten och rota igen på plats. Been there! Done that! AFRIKA får fixa AFRIKA! Många länder. Mycket muslimska länder. Kommer gå sådär! Kommer inte ske något radikalt på hyndra år. Förutom att Europa kommer stänga gränserna och skeppa tillbaka alla på löpande band. Tar lång tid. Men Europa kommer inte tillåta Europa att implodera och nu ser vi bromsen och har sett den ett tag nu.
Leyen:
Citat:
Von der Leyen echoed those comments Wednesday, noting that more governments, including Canada, Mexico and India, have said they want to work more with the EU.
“Everyone is asking for more trade with Europe — and it’s not just about economic ties,” she said. “It is also about establishing common rules and it is about predictability. Europe is known for its predictability and reliability, which is once again starting to be seen as something very valuable
“Everyone is asking for more trade with Europe — and it’s not just about economic ties,” she said. “It is also about establishing common rules and it is about predictability. Europe is known for its predictability and reliability, which is once again starting to be seen as something very valuable
ECB:
Citat:
I consider it a moment when we can decide together to take our destiny into our own hands, and I think it is a march to independence,” she told France Inter radio.