Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
"Allt som har en början, har ett slut" - Agent Smith (Matrix, tredje filmen).
Detta är slutet på USA som militär stormakt och början på EU som militär stormakt. Förvånar mig inte om Frankrike tar tillbaka Afrika med tanke på hur negrerna där beter sig.
Alltså, i Matrix återuppstår allt igen. Och igen och igen. 🙃
Det här kommer ta lång tid och vi vet inte hur USA blir efter Trump. Europa gör rätt i att skita i hur det än blir. Europa KOMMER att ta hand om sin säkerhet (alltså förhindra rysshelvittet!). NATO blir ju bara en knäck-fråga rörande kärnvapnen.
Jag tror fortfarande börsen skall ned mer. Kina kanske tar för sig närosmhelst. Gynnar det dem? Kanske. Kanske inte. Men den där ön ligger pyrt till. Ukraina? Who-the-^%#-knows! USA redo att säga tack-och-hej? Ett fredsförsök UTAN USA är knepigt för att vara försiktig. Republikanerna får bestämma sig. Jag trodde de hatade ryssar men mig veterligen har hatet övergått i ett ljumt illatyckande.
USA tar handen från Europa! Det är obegripligt vilken skada Trump och republikanerna orsakar USA på lång sikt. Obegripligt. Bisarrt. Är det bara ett spel? Kan vara! Inte väl?
Israel? Hamas ger inte upp och inte ens palestinierna själva (nu helt utan Gaza) fattar att de måste rensa ut Hamas. Är väl svårt. Hjärntvätten har kanske gått för långt. Libanon? Ett galet svagt land som är i händerna på Iran. Avväpna Hezbollah? Jo visst tjenare!!!
Och så Jemenhelvittet som lobbar fyrverkerier mot skepp på måfå i viken.
Trump sänker dollarn för att bli en 1965 års kopia av ett tillverknings-USA som försvann för, just det, varit försvunnet sedan 1965! Det här mytologiska landet Trump försöker återskapa är ju bara för roligt om det inte vore så tragiskt och hemskt. Trump gör alla fattigare i hela världen och sätter Europa i fokus med dess 500 miljoner invånare och ger Kina öppet mål och påskyndar Kinas tillträde som den andra supermakten på planeten. Kina vänder sig till Europa med sin kommers som är stenhårda för att vi tänker inte bli lurade som vi blev av Ryssland. Kina vill gärna ha tillgång till Europa för att, wait for it, vi är en enorm marknad och vi har en hel organisation, med brister och fel, som i mångt och mycket handlar om, wait for it, handel! Kina är skit men 100% att vi handlar med dem om det gynnar Europas säkerhet. Kina sätter tryck på Ryssland för att avsluta kriget för att Europa sätter detta som villkor för att Kina skall få utökad tillgång till EU:s marknader. Win-win. Ryssland? Not so much. Paria!
Allt det där handlade om Ryssland. Kina. Europa. USA är inte ens med. Kina kommer snabbare nu och Europa måste få tummen ur vilket jag hoppas att de får. Då kommer euron stärkas och det är nu en god idé verkligen att Sverige allvarligt överväger att gå med i euron men DET är inget lätt beslut. Jag tror för Sveriges säkerhet att det vore bra då jag tror att Sverige är för litet i det här nya landskapet där starkast är starkast. Vi kommer alltid ha skog och malm även om vi kanske får lite mindre pröjs för det. Men vi överlever.
Jag tror börsen skall ned. Det är så stora osäkerheter därute. Sist jag kollade skulle Trump SPARKA Powell. Han sitter ju bara till nästa år men ändå. Galet.