Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 09:55
Med 15 000 mil+ bakom ratten och endast fåtal nämnvärda incidenter kan jag med stor pondus säga till er andra Används blinkers så ofta som möjligt när tillfälle bjuds. Med det sagt, samarbeta i trafiken!
Citera
2025-04-19, 09:57
Medlem
Sinraths avatar
Som andra säger, om fordonet ska byta riktning så görs intentionen tydligast med en blinkning åt det hållet. Man ska blinka vid sväng och filbyte har alla hört så även om detta inte står som en regel så är det helt enkelt ett tydligare sätt att röra sig i trafiken. Dom flesta förväntar sig att man går in i högerfilen igen efter en omkörning men gör man en blinkning så tar man gissningen ur spelet.
Citera
2025-04-19, 10:01
Medlem
Pinoputchins avatar
Är man ute på vägar och rullar och då och byter fil så skall man använda blinkers, även vid omkörning både före och efter. Om du inte klarar det så skall du inte ha körkort.
Citera
2025-04-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.

Va nöjda istället. Hellre använda blinkers för ofta än för sällan. 🥳
Citera
2025-04-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Många moderna bilar har såkallad lane keeping assist som hjälper föraren att hålla bilen mellan linjerna. Skulle man försöka byta fil utan att blinka höger så skulle bilen försöka hindra det. Det går, men det blir trögare.

Menar du att "moderna" bilar är utrustade med sådana galenskaper?
Citera
2025-04-19, 10:15
Medlem
BestCoast.s avatar
För det är så dagens regler ser ut, inte svårare än så.
Citera
2025-04-19, 10:18
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Menar du att "moderna" bilar är utrustade med sådana galenskaper?

Javisst men funktionen går att avaktivera såklart. När bytte du bil senast?
Citera
2025-04-19, 10:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Javisst men funktionen går att avaktivera såklart. När bytte du bil senast?
Jättebra funktion så man blir påmind om man sitter och pillar på mobilen, lite för trött eller inte helt nykter.

Eller inte har det inövat att man blinkar när man byter fil.
Troligen mest bortkopplade funktionen på bilar typ Audi, Mercedes och BMW. Troligen redan gjort av bilfirman som vill vara fokuserad på sina kunders behov.
Citera
2025-04-19, 10:28
Medlem
Självklarhet enligt mig, just på grund av att man byter fil.
Det är ju inte alltid självklart någon ska återgå till fältet, speciellt om det är fler bilar man kör om eller om det finns vänstersväng längre fram.

Det jag anser mer udda men tydligen lag på, är att vid korsning i ett fält med enbart vänsterpil trafikljus - att man blinkar vänster där. Då det enbart går att svänga vänster, likadant på motsatt sida i den korsningen. Där det dessutom är två fält som man svänger vänster, så kan det bli förvirrande om man håller högra fältet men blinkar vänster. Där brukar jag själv enbart blinka vänster precis innan jag svänger i korsningen om redan grönt när man kommer fram eller börja blinka när man är stillastående.

Men blinka höger efter omkörning är en mer självklarhet
Citera
2025-04-19, 10:31
Medlem
ColinBomberHarriss avatar
Fick lära mig att man blinkar så snart man förflyttar sig i sidled, oavsett hur och varför osv. Det där sitter så hårt i ryggmärgen att jag även blinkar när jag svänger mitt ute i skogen där bara fåglarna ser mig.
Citera
2025-04-19, 10:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jättebra funktion så man blir påmind om man sitter och pillar på mobilen, lite för trött eller inte helt nykter.

Eller inte har det inövat att man blinkar när man byter fil.
Troligen mest bortkopplade funktionen på bilar typ Audi, Mercedes och BMW. Troligen redan gjort av bilfirman som vill vara fokuserad på sina kunders behov.
Antagligen har firman redan kopplat bort det innan leverans, ja. Många moderna bilar av typ BMW och Audi med dessa funktioner kör om mig på motorvägen samt gör andra filbyten utan att blinka, då jag ser det tänker jag ibland att funktionen borde vara urkopplad. bedrövligt att se dessa galningar köra om och sedan byta fil alldeles för nära mig och ingen blinkning. Jag tycker att det är en ära i att köra snyggt, men många kör bara fult.
Citera
2025-04-19, 10:32
Medlem
systems avatar
Filbyte = blinka

Onödigt ibland. Men inte onödigare än denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in