Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-19, 10:32
Medlem
Man blinkar för att avaktivera körfilsassistans era nötter. Om man försöker byta fil utan att göra detta, så gör bilen/ratten motstånd.

Märks att majoriteten här inne kör gamla bilar och det är verkligen lägsta klassens klientel här inne.
Citera
2025-04-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Övertydlighet i trafik skall alltid premieras. Det är också därför som jag använder körriktningsvisare när jag ex.vis skall åt vänster i en cirkulationsplats, fastän det inte är ett lagkrav.

/AI

Det är bra, då vet man vilken bil man ska vara lite extra vaksam med för ni har en tendens att inte veta när ni ska blinka heller.

Typexempel att inte blinka när ni tar av på en avfart men börja blinka när vägen börjar svänga. Sen blinka vänster när ni kommer till en rondell men inte blinka höger när ni kör ut.
Citera
2025-04-19, 10:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.

Hur gör du en omkörning utan filbyte? Det låter farligt. Du hade kanske bara en slarvig körlärare?
Citera
2025-04-19, 10:38
Om någon som kört om mig blinkar höger när det är mörkt ute så jag blir bländad så hoppas jag hen kör i diket lite längre fram. Då ska jag göra en sådan där "höger-vänster-höger" blink när jag kör förbi.

Gäller särskilt om hen dessutom har bländat mig med ett helljusblink i backspeglarna innan omkörningen.
Citera
2025-04-19, 10:39
Medlem
MightyMaxs avatar
Denna trådstarten är lika vansinnig som högerregeln
Citera
2025-04-19, 10:45
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Det är bra, då vet man vilken bil man ska vara lite extra vaksam med för ni har en tendens att inte veta när ni ska blinka heller.

Typexempel att inte blinka när ni tar av på en avfart men börja blinka när vägen börjar svänga. Sen blinka vänster när ni kommer till en rondell men inte blinka höger när ni kör ut.

Du verkar snarare föra egen talan. Det är i regel de som underlåter att blinka över huvud taget i givna situationer (omkörningar, filbyten m.m.), som beter sig så som du beskriver. Dessutom tycker de sig även köra bil bättre än alla andra, varpå de direkt utgör en fara för övriga trafikanter. Brist på självinsikt är oftast ett signum.

/AI
Citera
2025-04-19, 10:46
TS gick i bilskola i Afghanistan.

Talar man svenska i trafiken blinkar man så fort man förflyttar bilen i sidled oavsett om det bara är knott som ser på som tidigare skrivits.

Eftersom detta är flashback så vill jag förtydliga att jag är rasist.

Jag vill ha mindre bilförare som kör som terrorister i trafiken. Hoppas alla blir diskade.
Citera
2025-04-19, 10:50
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered

Talar man svenska i trafiken blinkar man så fort man förflyttar bilen i sidled oavsett om det bara är knott som ser på som tidigare skrivits.

Jag vill ha mindre bilförare som kör som terrorister i trafiken. Hoppas alla blir diskade.

Jag antar att du menar ”färre” och inte ”mindre”?
Citera
2025-04-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered

Hur lång anser du att en lämplig bilförare ska vara?
Citera
2025-04-19, 10:53
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Enligt lagen ska du det. De är bra av princip att ha koll och visa andra, speciellt om man inte har koll.
De kan alltid va en situation där någon annan påverkas.

En bil som ska köra in på vägen, en motorcyklist eller cyklist som kommer på insidan, en korsning en annan person bakom som inte behöver mikro bromsa osv.
Citera
2025-04-19, 10:53
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Hur lång anser du att en lämplig bilförare ska vara?

Japaner är ett miniatyriserat folk, det har ingen betydelse.
Citera
2025-04-19, 11:01
Medlem
Norrbagg79s avatar
Om man skal inn mellan två bilar har det en funktion tycker jag, inte annars
Men når jag kör forbi lite sådär för fort eller på kanten så blinkar jag in till höger igen för att inte verka som en fullständig trafikdåre och egoist.
Jag gör det för att den omkörde inte skall känna sig provocerad eller bli arg så jag vill visa att jag inte är en sådär som skiter totalt i regler.
Låter dumt men jag gillar inte att bli omkörd och kan bli lite sådär småsur når mitt manlig ego får sig en smäll även om jag egentligen är mycket snäll.
Senast redigerad av Norrbagg79 2025-04-19 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in