Citat:
Ursprungligen postat av
Avangard
På en motorväg med flera filer använder man blinkers vid filbyten, du gör egentligen ingen omkörning. Du kan stanna kvar i vänstra filen så länge du håller den högsta tillåtna hastigheten. Den högra filen är främst avsedd för lastbilar och långsammare fordon.
På en vanlig landsväg blinkar du för visa att du påbörjar omkörningen. Den andra bilisten förstår att du inte avser att fortsätta köra på fel sida av vägen och kommer att köra tillbaka.
Jag vill väldigt gärna se att den omkörande blinkar, som den enligt lagen ska göra, innan den kör in framför mig. Det är rätt relevant att få veta om det är ett arsle som kommer trycka sig in tre meter framför mig på landsvägen, blästra stenskott i min vindruta samtidigt som jag tvingas sakta in för att bygga upp lite avstånd. Mötande bilar vill gärna också få bekräftat att dom inte snart kommer frontalkrocka.
Blinkningen är även en gest mot medtrafikanter som visar att man bryr sig och visar samspel. Men jag hör kanske till gamla skolan som bryr mig om sådant.