2025-04-18, 23:14
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag har en cavalier king charles spaniel tik p 6,5 r och vill nu skaffa en kompis t henne, men vet nnu inte vilken ras. Jag vill ha en liten hund. Pomeranian och papillon r raser jag har tittat p hittills. r det ngon som har ngra rekommendationer ang vad man ska tnka p med raser tillsammans med cavalier? Hur viktigt r det att dom ska ha lika temperament?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-04-18 kl. 23:28.
Citera
2025-04-18, 23:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag har en cavalier king charles spaniel tik p 6,5 r och vill nu skaffa en kompis t henne, men vet nnu inte vilken ras. Jag vill ha en liten hund. Pomeranian och papillon r raser jag har tittat p hittills. r det ngon som har ngra rekommendationer ang vad man ska tnka p med raser tillsammans med cavalier? Hur viktigt r det att dom ska ha lika temperament?

Samma kn r ju behndigt och samma aktivitetsersttning r ju behndigt fr dig s du slipper bra den ena hunden halva promenaden.
Citera
2025-04-18, 23:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ta en blandning d, cavapoo.
Inte s att jag gillar rasen men kanske kan den passa dig. Oftast rtt dyra ska tillggas.
Vill du ha en renrasig hund s satsa p en cocker, trevliga sm hundar.

Sjlv skulle jag aldrig ha tv hundar samtidigt. Vad gr du om de helt enkelt inte funkar ihop, ska den nya f g tillbaka eller ska du ge upp den lite ldre hunden??

Har sjlv en cocker ska tillggas men fr min del hoppas jag att detta r sista hunden. Tar p tok fr mycket tid ven om det r bde mysigt och trevligt ibland.
Citera
2025-04-18, 23:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Samma kn r ju behndigt och samma aktivitetsersttning r ju behndigt fr dig s du slipper bra den ena hunden halva promenaden.

Varfr samma kn? Har lst att det r att fredra att hundarna r av olika kn, srskilt nr det kommer till tik ihop med tik.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-04-18 kl. 23:56.
Citera
2025-04-18, 23:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ta en blandning d, cavapoo.
Inte s att jag gillar rasen men kanske kan den passa dig. Oftast rtt dyra ska tillggas.
Vill du ha en renrasig hund s satsa p en cocker, trevliga sm hundar.

Sjlv skulle jag aldrig ha tv hundar samtidigt. Vad gr du om de helt enkelt inte funkar ihop, ska den nya f g tillbaka eller ska du ge upp den lite ldre hunden??

Har sjlv en cocker ska tillggas men fr min del hoppas jag att detta r sista hunden. Tar p tok fr mycket tid ven om det r bde mysigt och trevligt ibland.

Tack fr tips, bde cavapoo och cocker spaniel r sta r det engelsk cocker spaniel du tnker p?

Min cavalier har trffat massor med hundar och alltid lskat dom. Hon har till och med bott ca 1 r med en annan hund nr jag bodde ihop med mitt ex, det gick utmrkt. Tnker att jag ven grna vill ta med henne och presentera henne fr valpen hos uppfdaren frst.
Citera
2025-04-19, 00:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack fr tips, bde cavapoo och cocker spaniel r sta r det engelsk cocker spaniel du tnker p?

Min cavalier har trffat massor med hundar och alltid lskat dom. Hon har till och med bott ca 1 r med en annan hund nr jag bodde ihop med mitt ex, det gick utmrkt. Tnker att jag ven grna vill ta med henne och presentera henne fr valpen hos uppfdaren frst.

Jag och min sambo har en engelsk cocker, nerklippt d hon aldrig skulle stllas ut och plus att man slipper all smuts som fastnar och ven mindre risk fr hudproblem pga fukt (pls som torkar sakta).

Vr hund r en typisk ensamhund och hon gillar inte andra hundar ven om hon aldrig r dum p dem utan bara helt ointresserad. Bortskmd liten donna helt enkelt.

Vill du ha ngot lite strre s kanske en portugisisk vattenhund eller pumi kan passa dig. Fortfarande hanterbara under 20 kilo. Pumin r en vallhund s man fr ha vetskapen om det.
Citera
2025-04-19, 00:13
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Varfr samma kn? Har lst att det r att fredra att hundarna r av olika kn, srskilt nr det kommer till tik ihop med tik.
Fr du vill knte ha en skogstokig hanhund, eller en tjuvparning
Citera
2025-04-19, 02:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fr du vill knte ha en skogstokig hanhund, eller en tjuvparning

Tv tikar kan vara rena helvetet dock, tikar ryker ihop etter vrre n hanhundar, och tenderar i min erfarenhet vara jobbigare att ha att gra med n hanhundar.
Citera
2025-04-19, 08:30
Medlem
Jag har haft en cavalier ihop med en schfer och med en shetland sheepdog. Jag tvlade aktivt inom hundsport d och Cavalieren gick bra ihop med alla hundar. Hon var sin egen lilla diva p ngot stt s hon kunde vxla mellan att totalt ignorera dem och sen hade hon stunder d hon tyckte de var roliga och lekte med dem.

Det som kan bli jobbigt om du skaffar en valp r att cavalierer har ron som r roliga att kampa med och en strre valp med mycket kamplust finns det risk att du fr vakta p det mycket d de har svrt att frsvara sig sjlva just emot det. De raser du har tittat p kommer inte det bli ngot problem, de kommer skert hnga i ronen lite men inte verdrivet mycket och de r s sm s det gr inte s mycket.

Min cavalier hade lite tendenser att sklla nr hon blev stressig och det hade garanterat blivit vrre av en pomeranian, kan vara vrt att tnka p, har man tv som triggar varandra kan det bli riktigt drygt men jag r osker p om alla cavalier r s.

Jag har alltid haft tikar och de har gtt bst ihop med andra tikar, ven hundar utanfr hushllet. Kommer en hane in i bilden s blir det lite fostran och de kan inte riktigt slappna av. Det r sant att ett slagsml mellan tv tikar kan bli uggly men risken fr att det ska bli s med de raser du pratar om r nog rtt obefintlig.
Citera
2025-04-19, 08:36
Medlem
Bookhouses avatar
Spelar ingen strre roll. Det enda att tnka p r att storleken r ungefr densamma s att du kan lta dom leka utan att behva oroa dig fr den mindre blir skadad. Du behver inte bry dig om kn. Det r en Cavalier, inte en Ovtjarka. Om Cavaliern inte arbetar eller r superaktiv s kp inte en jakthund som behver en massa stimulans. Kp vad du gillar. Mina topp 3 hade varit dvrgschanuzer, tibetansk spaniel och vstgtapets. Tibetanska spnaieln om man vill ta det lite lugnare och dom andra tv om man vill leva ett aktivare hundliv dr mer mental stimulans och motion kommer att krvas fr att f en njd hund.
Citera
2025-04-19, 09:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tv tikar kan vara rena helvetet dock, tikar ryker ihop etter vrre n hanhundar, och tenderar i min erfarenhet vara jobbigare att ha att gra med n hanhundar.

Det beror vldigt mycket p vilka hundar det r och dr spelar ven rasen in en hel del. CKCS brukar inte direkt vara en ras som tar initiativ till att ryka ihop med ngon annan hund.

Det r en ras som oftast gr ltt att kombinera ganska fritt med vriga raser, s fr TS del r det snarare att kolla p vilken ras som fungerar med en CKCS n vilken ras en CKCS fungerar med.
Citera
2025-04-20, 00:03
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikAron
Jag har haft en cavalier ihop med en schfer och med en shetland sheepdog. Jag tvlade aktivt inom hundsport d och Cavalieren gick bra ihop med alla hundar. Hon var sin egen lilla diva p ngot stt s hon kunde vxla mellan att totalt ignorera dem och sen hade hon stunder d hon tyckte de var roliga och lekte med dem.

Det som kan bli jobbigt om du skaffar en valp r att cavalierer har ron som r roliga att kampa med och en strre valp med mycket kamplust finns det risk att du fr vakta p det mycket d de har svrt att frsvara sig sjlva just emot det. De raser du har tittat p kommer inte det bli ngot problem, de kommer skert hnga i ronen lite men inte verdrivet mycket och de r s sm s det gr inte s mycket.

Min cavalier hade lite tendenser att sklla nr hon blev stressig och det hade garanterat blivit vrre av en pomeranian, kan vara vrt att tnka p, har man tv som triggar varandra kan det bli riktigt drygt men jag r osker p om alla cavalier r s.

Jag har alltid haft tikar och de har gtt bst ihop med andra tikar, ven hundar utanfr hushllet. Kommer en hane in i bilden s blir det lite fostran och de kan inte riktigt slappna av. Det r sant att ett slagsml mellan tv tikar kan bli uggly men risken fr att det ska bli s med de raser du pratar om r nog rtt obefintlig.

Tack fr bra tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in