Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 23:14
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag har en cavalier king charles spaniel tik på 6,5 år och vill nu skaffa en kompis åt henne, men vet ännu inte vilken ras. Jag vill ha en liten hund. Pomeranian och papillon är raser jag har tittat på hittills. Är det någon som har några rekommendationer ang vad man ska tänka på med raser tillsammans med cavalier? Hur viktigt är det att dom ska ha lika temperament?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-04-18 kl. 23:28.
Citera
2025-04-18, 23:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag har en cavalier king charles spaniel tik på 6,5 år och vill nu skaffa en kompis åt henne, men vet ännu inte vilken ras. Jag vill ha en liten hund. Pomeranian och papillon är raser jag har tittat på hittills. Är det någon som har några rekommendationer ang vad man ska tänka på med raser tillsammans med cavalier? Hur viktigt är det att dom ska ha lika temperament?

Samma kön är ju behändigt och samma aktivitetsersättning är ju behändigt för dig så du slipper bära den ena hunden halva promenaden.
Citera
2025-04-18, 23:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ta en blandning då, cavapoo.
Inte så att jag gillar ”rasen” men kanske kan den passa dig. Oftast rätt dyra ska tilläggas.
Vill du ha en renrasig hund så satsa på en cocker, trevliga små hundar.

Själv skulle jag aldrig ha två hundar samtidigt. Vad gör du om de helt enkelt inte funkar ihop, ska den nya få gå tillbaka eller ska du ge upp den lite äldre hunden??

Har själv en cocker ska tilläggas men för min del hoppas jag att detta är sista hunden. Tar på tok för mycket tid även om det är både mysigt och trevligt ibland.
Citera
2025-04-18, 23:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Samma kön är ju behändigt och samma aktivitetsersättning är ju behändigt för dig så du slipper bära den ena hunden halva promenaden.

Varför samma kön? Har läst att det är att föredra att hundarna är av olika kön, särskilt när det kommer till tik ihop med tik.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-04-18 kl. 23:56.
Citera
2025-04-18, 23:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ta en blandning då, cavapoo.
Inte så att jag gillar ”rasen” men kanske kan den passa dig. Oftast rätt dyra ska tilläggas.
Vill du ha en renrasig hund så satsa på en cocker, trevliga små hundar.

Själv skulle jag aldrig ha två hundar samtidigt. Vad gör du om de helt enkelt inte funkar ihop, ska den nya få gå tillbaka eller ska du ge upp den lite äldre hunden??

Har själv en cocker ska tilläggas men för min del hoppas jag att detta är sista hunden. Tar på tok för mycket tid även om det är både mysigt och trevligt ibland.

Tack för tips, både cavapoo och cocker spaniel är söta Är det engelsk cocker spaniel du tänker på?

Min cavalier har träffat massor med hundar och alltid älskat dom. Hon har till och med bott ca 1 år med en annan hund när jag bodde ihop med mitt ex, det gick utmärkt. Tänker att jag även gärna vill ta med henne och presentera henne för valpen hos uppfödaren först.
Citera
2025-04-19, 00:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för tips, både cavapoo och cocker spaniel är söta Är det engelsk cocker spaniel du tänker på?

Min cavalier har träffat massor med hundar och alltid älskat dom. Hon har till och med bott ca 1 år med en annan hund när jag bodde ihop med mitt ex, det gick utmärkt. Tänker att jag även gärna vill ta med henne och presentera henne för valpen hos uppfödaren först.

Jag och min sambo har en engelsk cocker, nerklippt då hon aldrig skulle ställas ut och plus att man slipper all smuts som fastnar och även mindre risk för hudproblem pga fukt (päls som torkar sakta).

Vår hund är en typisk ensamhund och hon gillar inte andra hundar även om hon aldrig är dum på dem utan bara helt ointresserad. Bortskämd liten donna helt enkelt.

Vill du ha något lite större så kanske en portugisisk vattenhund eller pumi kan passa dig. Fortfarande hanterbara under 20 kilo. Pumin är en vallhund så man får ha vetskapen om det.
Citera
2025-04-19, 00:13
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Varför samma kön? Har läst att det är att föredra att hundarna är av olika kön, särskilt när det kommer till tik ihop med tik.
För du vill knte ha en skogstokig hanhund, eller en tjuvparning
Citera
2025-04-19, 02:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
För du vill knte ha en skogstokig hanhund, eller en tjuvparning

Två tikar kan vara rena helvetet dock, tikar ryker ihop etter värre än hanhundar, och tenderar i min erfarenhet vara jobbigare att ha att göra med än hanhundar.
Citera
2025-04-19, 08:30
Medlem
Jag har haft en cavalier ihop med en schäfer och med en shetland sheepdog. Jag tävlade aktivt inom hundsport då och Cavalieren gick bra ihop med alla hundar. Hon var sin egen lilla diva på något sätt så hon kunde växla mellan att totalt ignorera dem och sen hade hon stunder då hon tyckte de var roliga och lekte med dem.

Det som kan bli jobbigt om du skaffar en valp är att cavalierer har öron som är roliga att kampa med och en större valp med mycket kamplust finns det risk att du får vakta på det mycket då de har svårt att försvara sig själva just emot det. De raser du har tittat på kommer inte det bli något problem, de kommer säkert hänga i öronen lite men inte överdrivet mycket och de är så små så det gör inte så mycket.

Min cavalier hade lite tendenser att skälla när hon blev stressig och det hade garanterat blivit värre av en pomeranian, kan vara värt att tänka på, har man två som triggar varandra kan det bli riktigt drygt men jag är osäker på om alla cavalier är så.

Jag har alltid haft tikar och de har gått bäst ihop med andra tikar, även hundar utanför hushållet. Kommer en hane in i bilden så blir det lite fostran och de kan inte riktigt slappna av. Det är sant att ett slagsmål mellan två tikar kan bli uggly men risken för att det ska bli så med de raser du pratar om är nog rätt obefintlig.
Citera
2025-04-19, 08:36
Medlem
Bookhouses avatar
Spelar ingen större roll. Det enda att tänka på är att storleken är ungefär densamma så att du kan låta dom leka utan att behöva oroa dig för den mindre blir skadad. Du behöver inte bry dig om kön. Det är en Cavalier, inte en Ovtjarka. Om Cavaliern inte arbetar eller är superaktiv så köp inte en jakthund som behöver en massa stimulans. Köp vad du gillar. Mina topp 3 hade varit dvärgschanuzer, tibetansk spaniel och västgötapets. Tibetanska spnaieln om man vill ta det lite lugnare och dom andra två om man vill leva ett aktivare hundliv där mer mental stimulans och motion kommer att krävas för att få en nöjd hund.
Citera
2025-04-19, 09:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Två tikar kan vara rena helvetet dock, tikar ryker ihop etter värre än hanhundar, och tenderar i min erfarenhet vara jobbigare att ha att göra med än hanhundar.

Det beror väldigt mycket på vilka hundar det är och där spelar även rasen in en hel del. CKCS brukar inte direkt vara en ras som tar initiativ till att ryka ihop med någon annan hund.

Det är en ras som oftast går lätt att kombinera ganska fritt med övriga raser, så för TS del är det snarare att kolla på vilken ras som fungerar med en CKCS än vilken ras en CKCS fungerar med.
Citera
2025-04-20, 00:03
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikAron
Jag har haft en cavalier ihop med en schäfer och med en shetland sheepdog. Jag tävlade aktivt inom hundsport då och Cavalieren gick bra ihop med alla hundar. Hon var sin egen lilla diva på något sätt så hon kunde växla mellan att totalt ignorera dem och sen hade hon stunder då hon tyckte de var roliga och lekte med dem.

Det som kan bli jobbigt om du skaffar en valp är att cavalierer har öron som är roliga att kampa med och en större valp med mycket kamplust finns det risk att du får vakta på det mycket då de har svårt att försvara sig själva just emot det. De raser du har tittat på kommer inte det bli något problem, de kommer säkert hänga i öronen lite men inte överdrivet mycket och de är så små så det gör inte så mycket.

Min cavalier hade lite tendenser att skälla när hon blev stressig och det hade garanterat blivit värre av en pomeranian, kan vara värt att tänka på, har man två som triggar varandra kan det bli riktigt drygt men jag är osäker på om alla cavalier är så.

Jag har alltid haft tikar och de har gått bäst ihop med andra tikar, även hundar utanför hushållet. Kommer en hane in i bilden så blir det lite fostran och de kan inte riktigt slappna av. Det är sant att ett slagsmål mellan två tikar kan bli uggly men risken för att det ska bli så med de raser du pratar om är nog rätt obefintlig.

Tack för bra tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in