2025-04-19, 04:06
Medlem
TS har absolut en poäng.
Att säga att det är humant att sportfiska bara för att man släpper tillbaka fisken är som att tycka världen blir bättre för att man blir misshandlad men inte rånad.
Citera
2025-04-19, 06:32
Medlem
Onanikrems avatar
Får jag gädda släpper jag ibland tillbaka den, ibland följer den med hem som kattmat, lite beroende på vilket vatten jag fiskar i och hur illa kroken sitter.

Tycker inte synd om fisken men dödar inte för dödandets skull heller.
Citera
2025-04-19, 06:40
Medlem
Ingen bryr sig om din åsikt och vi kommer fortsätta fiska hur vi vill
Citera
2025-04-19, 09:58
Medlem
Bob-Dylans avatar
De flesta som intresserar sig för fiske idag nätar inte, det var betydligt värre för 30-40 år sen.

Det jag tycker att man gott kan göra är att klippa bort hullingar från krok och fiska med en krok, klipp bort de andra.

Fiskat mycket och sista åren vid en insjö med mycket gädda och abborre, vilket inte för mig är matfisk så allt har slängts tillbaka. Det är inte helt lätt med gäddor som sväljer spinnare så kroken sitter i halsen, vissa börjar blöda när man ska kroka av och ibland så går linan och gäddan drar iväg med betet i käften.
Det här är sådant man försöker minimera, men det är svårt att helt undvika.
Citera
2025-04-19, 13:17
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Ingen bryr sig om din åsikt och vi kommer fortsätta fiska hur vi vill
Har du hört om konceptet av handlingar och konsekvenser? Och visst att du bryr dig, du kommenterar väl? Ingen pådyvlar dig någonting, och somliga tror jag bryr sig om det här. bär av nu!
Citera
2025-04-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Har du hört om konceptet av handlingar och konsekvenser? Och visst att du bryr dig, du kommenterar väl? Ingen pådyvlar dig någonting, och somliga tror jag bryr sig om det här. bär av nu!

Ja du bryr dig onödigt mycket om struntsaker som hur folk sportfiskar. Fjant.
Gråt lite mer 😂
Citera
2025-04-20, 00:22
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Gråt lite mer 😂
du svarade igen! Kan du svara en gång till kanske, boosta med dina inlägg som ger mig ännu mer trafik. Men behandla gärna mina frågeställningar nu utan att yra. min tråd lever räntefritt i ditt huvud, på riktigt. Men jag vill inte höra, du är vek med dina ovanor och har inget att säga ändå.

schas nu med dig och fortsätt att infantilisera dig själv. inga argument och oskön.
Senast redigerad av SergeantCortez 2025-04-20 kl. 00:50.
Citera
2025-04-20, 02:04
Medlem
bearss avatar
Citat:
Gråt lite mer 😂
Enda anledningen till att du tycker lidandet är en ”struntsak” är för du distansierar dig från det. Det drabbar någon annan, i detta fall fisken, inte dig. Hade du självt haft en hulling i käften i detta nu, hade du inte längre tyckt det var en struntsak.
Citera
2025-04-20, 13:03
Medlem
Snicksnackarens avatar
Sportfiskare är stans största muppar.
De tävlar om att köpa de absolut dyraste båtarna och stans häftigaste spön.
De åker sedan långväga för att plåga lite fiskar och sedan käka ravioli till middag.

Det är någon instinkt hos män där de inte känner sig som riktiga män om de inte får jaga.
Inget fel i det, men är upp din fångst eller avstå.

Ingen skadeskjuter väl rådjur för att öva prickskytte?

Att jämföra med trålare är helt fel
De är ute efter att hämta föda och misslyckas till viss del med sin uppgift.

Sportfiskaren är inte inresserad av varför man fiskar, det är endast känslan av manlighet och att få plåga lite djur som styr.
Citera
2025-04-20, 15:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag fiskar inte så mycket nu för tiden, men det jag fångar äter jag upp.

Sedan jag bytte till flätlina med beteslås har jag inte tappat ett enda drag, så det kan jag rekommendera. Nylonlinor går av hela tiden, vilket kanske beror på att de blir för gamla när de ligger några år på sommarstället.
Citera
2025-04-23, 12:30
Medlem
chran508s avatar
Skulle du må bättre om jag bonkade varje liten halvkilossnipa jag fick och slängde i vassen istället för att släppa tillbaka levande? Märkligt, men you do you.
Citera
2025-04-28, 22:50
Medlem
Angående C&R så är det bättre än att ta upp all fisk och sedan kasta den vid sidan om där man fiskar, för så har man gjort tills C&R blev vanligt att använda sig av. Jag minns som barn på 70-talet att man kom till populära fiskeplatser så låg det död ruttnande fisk överallt vissa låg och sprattlade fortfarande ursäkten för detta beteende var att "det är skräpfisk" "fisken är för liten" osv vilket visar att synen på fisken var att det är inget att ha. Att ta hand om de resurser vi har är att hushålla med kapitalet.

Om jag minns rätt:
I Tyskland försökte de gröna förbjuda just C&R men de fick ge sig då det finns rejäl forskning som säger något helt annat än människor fantasi om hur fisken mår efteråt.

Jag kan ta ett exempel, det finns en gädda i England som har fått ett eget namn då denna rovfisk gång på gång tar bete som gäddmetarna använder och fisken fastnar varje gång på krokarna men släpps tillbaka. Skulle det då vara en traumatisk upplevelse för fisken då hade den inte gjort om det, fisken har istället lärt sig att den får bytet och blir återsläppt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in