Citat:
Ursprungligen postat av
pn222jw
Öl, vin, ägg och kycklinggryta... chokladgodis - glad påsk!

Oj! OJ! OJ!!
Vänta nu. Öl, vin, ägg och kycklinggryta på
långfredagen? Och du har amerikansk flagga som avatar? Nu väcktes något i mig, alltså.
Jag får en sån
fruktansvärt stark bild i huvudet nu. Typ Mississippi. Eller Alabama. Någonstans längs floden där folk sitter i gungstol på verandan, dricker Pabst Blue Ribbon ur plåtburk, och smuttar på nåt som kallas för “Jesus stew” – kycklinggryta med extra syndernas förlåtelse i varje tugga. Sen slutar kvällen i gospelkaraoke och att man får på flabben av morbror Jeb för att man inte sa “Amen” tillräckligt högt efter bönen.
Alltså, om du säger att det är exakt så – då är jag där. Spirituellt alltså. Inte fysiskt. Fysiskt sitter jag på en sunkig kontorsstol i Sverige och undrar varför Ica har öppet på långfredagen, men det är en annan fråga.
Men ärligt – är det här någon särskild tradition? Har vi snubblat över den amerikanska
frikyrkliga brunchversionen av långfredagen? Någon baptistgrej? Något Bayou-baserat? För detta är ju
så långt från den svenska långfredagen som man kan komma. Här fick man knappt andas som barn, man satt i soffan och fick inte ha kul för att Jesus led. Ni käkar kycklinggryta och har chokladfest?
Det här måste utredas.