Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Såsom det varit så har Europa varit lite upptagna nu med att förbereda sig för en framtid utan USAs garanterade stöd, dvs man insåg att man behövde fokusera på att bygga upp sin egen krigsindustri.
Sedan har man också valt att ligga lite lågt med att ytterligare pressa moskvastaten och låta Trump misslyckas med sina fredsförhandlingar. Trump kan ju inte lyckas då han exkluderar både Ukraina och Europa från att vara med och diskutera, diskussionerna och planerna om Ukraina för Trump med moskvastaten.
Trump verkar ha glömt bort att även Europa och Ukraina finns där och gör motstånd mot att moskvastaten ska få sin vilja igenom.
Så Trump kan inte lyckas, han kan bara misslyckas och det är en tidsfråga och det blir nog uppenbart att Trump därmed måste välja sida. Jag tror att när han ställs inför att varken Ukraina eller Moskvastaten vill ge upp vad de kämpar för, så väljer Trump att stå på moskvastatens sida. Det är vad vi måste räkna med eftersom han är så ytterst ovillig att hjälpa Europa/Ukraina.
Jag tror inte att Trump går in i kriget. Det "slutar" alltså med att Europa/Ukraina får klara sig själva mot moskvastaten. Den stora frågan är då givetvis vad Europa/Ukraina gör när fredsförhandlingarna kraschat.
Jag tror att det Europa gör är att skala upp sin krigsindustri och förse Ukraina med mer vapen. Med tiden så skalas krigsindustrin upp såpass att moskvastaten är hopplöst utmanövrerad och inte har en chans att hänga med. Sedan får kriget helt enkelt mala på till moskvastaten kollapsar.
I praktiken, Trump ställde till det för Europa/Ukraina med att inte längre vilja hjälpa till. Trots allt var det USA som har de stora militära förråden. USA har överhuvudtaget varit lite väl ohjälpsamma. Det har gjort att kriget tagit längre tid. När USA väljer att vara passiva så tar kriget ytterligare lite längre tid. Men det är den enda skillnaden. Utgången av kriget har alltid varit förutsägbar, dvs att moskvastaten kollapsar och det enda sättet som moskvastaten kan undvika det är genom att dra sig ur kriget och att deras armé lämnar Ukraina. Men jag tror att moskvastaten känner att de överlever inte ens det.
Bra där. Att Ryssland är rökt är nog rätt klart nu. De kommer förlora tillgången till att handla på den europeiska marknaden. 500 miljoner människor.
Trump är ingen hök här. Han tror inte på USA militra makt och hur det funkat och funkar och hans beteende kommer skynda på USA:s frånträde. Hur man tycker detta är en bra grej är svårt att förstå. Kina har öppet mål. Kanske EU också? Om vi överlever.
Det är redan så att Europa kommer rustas till tänderna. Frågan är vad som sker med NATO och om Europa behöver ersätta det. De stora måste träda fram och ta ansvar. Frankrike, Storbritannien, Tyskland…Sverige, Finland, Norge. 🙃