Citat:
Ursprungligen postat av
Snicksnackaren
Om jag startar bilförsäljning så behöver jag ha en finansieringslösning så att jag kan sälja bilarna på avbetalning.
De flesta bilfirmor använder t.ex Santander eller DNB.
Om jag i stället använder eget kapital och står för kreditrisken själv, då kan jag ju ta diverse avgifter och stoppa i egen ficka.
Det finns ju en kreditrisk men den gäller även storbanken, och den har de ju räknat med i sin ränta och sina avgifter
Detta förutsätter att man har eget kapital samt att inte utlåningen hämmar affärerna för att man har för lite pengar att investera i försäljningsobjekt.
Om man saknar kapital, hur ser marknaden ut för att låna säg 10 MSEK till 4% ränta från banken och ge ut billån i eget namn med 6% ränta.
Jag är medveten om fördelarna med att ha en extern bank som står för billånet, man får pengarna direkt på kontot och likviditeten ökar.
Vad är nackdelarna med mina upplägg med eget kapital vs. att låna kapital och agera bank?
Den kickback man får som bilfirma från Santander, överstiger den eventuell räntevinst om jag skulle låna ut pengarna själv?
Du lär behöva en hel del tillstånd och certifieringar som nog knappast är gratis för att ens komma igång. Ska du dessutom låna pengar för att köra i gång så lär det knappast vara en idé. Du pratar om 10 miljoner, det är på tok ett för litet kapital för en sån verksamhet skulle jag säga. Sen finns också ett annat problem, vilka kunder ska du attrahera?
De som är vid sina sinnes fulla bruk tecknar inte avtal med vilka kreditgivare som helst, utan köper de en bil på avbetalning så vill de ha en "säker" långivare.
Skulle du nu göra sak av din idé så känns det spontant att du skulle locka till dig de mindre kreditvärdiga kunderna som sannolikt inte skulle få ett billån hos de ordinarie kreditinstituten. Tänk dig lyxfällan-typer i mängd och kvantitet, tänk också betalningsoförmögna invandrare.
Ytterligare en sak, hur ska du kreditbedöma dina låntagare. För kan de få lån någon annanstans till samma kostnad eller till och med något dyrare, så varför skulle de välja dig.
Ännu en grej är att det räcker med att några enstaka inte betalar för att du ska förlora stort.