2025-04-18, 11:32
Medlem
Snicksnackarens avatar
Om jag startar bilförsäljning så behöver jag ha en finansieringslösning så att jag kan sälja bilarna på avbetalning.

De flesta bilfirmor använder t.ex Santander eller DNB.

Om jag i stället använder eget kapital och står för kreditrisken själv, då kan jag ju ta diverse avgifter och stoppa i egen ficka.

Det finns ju en kreditrisk men den gäller även storbanken, och den har de ju räknat med i sin ränta och sina avgifter

Detta förutsätter att man har eget kapital samt att inte utlåningen hämmar affärerna för att man har för lite pengar att investera i försäljningsobjekt.

Om man saknar kapital, hur ser marknaden ut för att låna säg 10 MSEK till 4% ränta från banken och ge ut billån i eget namn med 6% ränta.

Jag är medveten om fördelarna med att ha en extern bank som står för billånet, man får pengarna direkt på kontot och likviditeten ökar.

Vad är nackdelarna med mina upplägg med eget kapital vs. att låna kapital och agera bank?

Den kickback man får som bilfirma från Santander, överstiger den eventuell räntevinst om jag skulle låna ut pengarna själv?
Citera
2025-04-18, 11:37
Medlem
Du behöver skaffa banklicens om du ska driva kreditverksamhet
Citera
2025-04-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Om jag startar bilförsäljning så behöver jag ha en finansieringslösning så att jag kan sälja bilarna på avbetalning.

Om jag i stället använder eget kapital och står för kreditrisken själv, då kan jag ju ta diverse avgifter och stoppa i egen ficka.

Det finns ju en kreditrisk men den gäller även storbanken, och den har de ju räknat med i sin ränta och sina avgifter

Detta förutsätter att man har eget kapital samt att inte utlåningen hämmar affärerna för att man har för lite pengar att investera i försäljningsobjekt.

Om man saknar kapital, hur ser marknaden ut för att låna säg 10 MSEK till 4% ränta från banken och ge ut billån i eget namn med 6% ränta.

Jag är medveten om fördelarna med att ha en extern bank som står för billånet, man får pengarna direkt på kontot och likviditeten ökar.

Vad är nackdelarna med mina upplägg med eget kapital vs. att låna kapital och agera bank?

Den kickback man får som bilfirma från Santander, överstiger den eventuell räntevinst om jag skulle låna ut pengarna själv?

Bortsett från att du säkerligen behöver ett och annat tillstånd så är det ju så att bankerna troligen har mer kapital i ryggen, mycket mer. Det gör att kreditrisken väger mycket tyngre för dig och du behöver ta ut mer än bankerna för det.

Det låter rent av som att du inte har något kapital i ryggen att tala om med tanke på att du funderar på att låna av banken. Därvid är du att betrakta som betydligt mer riskfylld gäldenär än bankerna så du får dessutom betala högre ränta för dina pengar som du behöver låna. Rent av är det ju så att med tanke på vad du tänkel göra så är där ju redan så att banken nog kommer att behöva räkna in den risk som bilkrediten utgör.

Det låter som att du tänker låna av banken till 6% ränta och låna ut till bilköparen för 6% ränta istället för att låta banken sköta den ruljansen (och få en liten slant för att du förmedlar krediten).
Citera
2025-04-18, 12:33
Medlem
TheGretaResets avatar
Ingen med eget stort kapital säljer bilar.

För har man stort eget kapital finns det enklare sätt att tjäna pengar.

Ts tänker helt fel här.

Först skall man finansiera varulagret. Sedan finansiera bilarna man sålt? Det blir enorma belopp.
Citera
2025-04-18, 12:59
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Ts tänker helt fel här.

Först skall man finansiera varulagret. Sedan finansiera bilarna man sålt? Det blir enorma belopp.
Ja räntorna på billån idag ligger på ca 3%. Man får bättre ränta på pengar i lågrisk på Skandia och Folksam
Citera
2025-04-18, 13:02
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren

Du lär behöva en hel del tillstånd och certifieringar som nog knappast är gratis för att ens komma igång. Ska du dessutom låna pengar för att köra i gång så lär det knappast vara en idé. Du pratar om 10 miljoner, det är på tok ett för litet kapital för en sån verksamhet skulle jag säga. Sen finns också ett annat problem, vilka kunder ska du attrahera?

De som är vid sina sinnes fulla bruk tecknar inte avtal med vilka kreditgivare som helst, utan köper de en bil på avbetalning så vill de ha en "säker" långivare.

Skulle du nu göra sak av din idé så känns det spontant att du skulle locka till dig de mindre kreditvärdiga kunderna som sannolikt inte skulle få ett billån hos de ordinarie kreditinstituten. Tänk dig lyxfällan-typer i mängd och kvantitet, tänk också betalningsoförmögna invandrare.

Ytterligare en sak, hur ska du kreditbedöma dina låntagare. För kan de få lån någon annanstans till samma kostnad eller till och med något dyrare, så varför skulle de välja dig.

Ännu en grej är att det räcker med att några enstaka inte betalar för att du ska förlora stort.
Citera
2025-04-18, 16:14
Medlem
Snicksnackarens avatar
Tack för input, det verkar vara krångligt att vara bank.
Citera
2025-04-18, 16:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Ts tänker helt fel här.

Finns över tid inga enkla sätt att tjäna pengar, alla kostar i mod och svett.
Citera
2025-04-18, 16:25
Medlem
Tyvärr finns det ingen bank som lånar ut 10 Mkr till en nystartad bilfirma.
Absolut ingen,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in