Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag hoppas och tror att du har fel där. Nu har vi haft högermajoritet i riksdagen de senaste 20 åren, så sossarna har varit väldigt bakbundna i sina möjligheter att bedriva socialdemokratisk politik. Det måste man ha förståelse för. Men de höjde ändå a-kassan och pensionerna under förra mandatperioden.
Det finns redan ett uttalat löfte om höjt barnbidrag och att återställa de riktade skattelättnaderna för höginkomsttagare och miljardärer när sossarna gör comeback. Jag är även helt övertygad om att de kommer gå till val på att återställa a-kassan och välfärdssystemet. Något annat vore väldigt förvånande. Allt kommer bli tydligt efter deras kongress i maj.
Jag fattar din poäng, och det är klart att man kan hoppas. Men jag tror tyvärr att det du beskriver som “politik” egentligen är rätt irrelevant i sammanhanget.
Det vi har i Sverige är inte längre olika politiska färger med skilda vägval – vi har ett system som rullar på oavsett vem som håller i ratten. Samma konkurrensutsättning, samma styrning via mål- och resultatstyrning, samma outsourcing av offentlig kärnverksamhet till aktiebolag. Det är inte ett misstag, det är inbyggt.
Sossarna må ha höjt a-kassan tillfälligt, men de har också i decennier administrerat det nyliberala paradigmet. De byggde inte motståndet – de förvaltade konsensusen. Det är därför man till exempel kunde sälja ut statliga bolag, införa LOV, införa vinstlogik i skolan och vården – och ändå påstå sig vara “för välfärden”.
Så jo – det kanske kommer ett löfte om att “återställa”. Men jag tror inte vi kommer se några verkliga systemskiften förrän någon faktiskt vågar erkänna att problemet inte är
politiken – utan systemet i sig. Och det kräver mer än ett nytt valmanifest. Det kräver mod att peka på fel som både S och M, och deras respektive samarbetspartier, har varit med och byggt upp under 40 års tid.
Vill man vara lite elak kan man säga:
Det spelar ingen roll vilken färg brandsläckaren har, om det är själva byggnormen som gjort huset eldfängt.