Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-21, 07:53
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej, bibeln talar om Israel som Guds maka. Inte brud. Sonen är brudgummen och kyrkan är bruden.

Min mor är min jordiska mor. Nån himmelsk mor har jag inte.
Vi har en jordisk mor och en himmelsk.
Citera
2025-05-21, 11:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej, alla som har Jesus vittnesbörd är Guds barn. Maria är Judinnan, i rakt nedstigande led från Abraham, Isak och Jakob, som bar fram frälsaren som är ISRAELS Gud.

Tack vare Israel blev vi hedningar också inympade i släktskapet. Men vi är dom vilda grenarna och det är den ädla roten som förser oss med liv. Inte tvärtom.
Man behöver inte rättfärdiga judarna, de är inte sämre än andra utan blev t.o.m. utvalda, men deras religion har utvecklats helt fel. Så fel att de kom att rata Jesus.

Han grävde upp den och rensade den från stenar och planterade där ädla vinstockar. Han byggde ett vakttorn mitt i den och högg ut ett presskar. Sedan väntade han att den skulle bära äkta druvor, men den bar vilddruvor. — Jesaja 5:2

»Jag är det sanna vinträdet, och min Fader är vingårdsmannen. Var gren i mig, som icke bär frukt, den tager han bort; och var och en som bär frukt, den rensar han, för att den skall bära mer frukt. — Johannes 15:1-2

Jesus ville att hans ord först skulle spridas muntligt från stad till stad i Israel som levande ord, men det blev istället så att profetian uppfylldes genom att hans ord spreds i textform.

Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-05-21 kl. 11:11.
Citera
2025-05-21, 15:21
Medlem
De vart utvalda för de behöver Gud mest.
Citera
2025-05-31, 03:04
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vi har en jordisk mor och en himmelsk.

Nej. En katolik tror det, men katolicismen är ett hopkok av vidskepelse, folktro, traditioner, dyrkan av de dödas ben och alla möjliga mänskliga påfund. Som har väldigt lite gemensamt med evangelisk kristen tro. Katoliker uträttar mycket nytta i vår värld, inte minst när det gäller hjälp till de mest fattiga och utsatta. Tyvärr för katolska kyrkan också med sig stora problem. Att en präst måste leva i celibat är till exempel ett sentida mänskligt påfund i katolska kyrkans historia. Det är fullkomligt obibliskt, lika obibliskt som att Gud skulle behöva en ställföreträdare på jorden och att denne är ofelbar. En anstötlig och hädisk tanke.

Kyskhetslöftena lockar till sig den absolut mest olämpliga kategorin män - de som överhuvudtaget inte vill komma nära en kvinna fysiskt. Som präster får de istället obegränsad tillgång till minderåriga pojkar. Det är därför antalet kända fall av övergrepp av övergrepp mot barn överstiger svindlande 400 000 offer.

Sexuella perversioner, magi och avgudadyrkan leder ofelbart till bortvändhet från Gud. Därför är det heller inte oväntat att katolska kyrkan förföljt Guds egendomsfolk genom historien. Och än idag. Man har även systematiserat antisemitismen. Gud säger inte att judarna är bättre eller sämre än något annat folk. Han säger att de är det folk genom vilket han har valt att uppenbara sig. Därför ska vi välsigna Israel. Inte av någon annan anledning. Detta kan inte en katolik tolerera. Därför betyder Israel inte längre Israel för dem. Det kan betyda..ja, vi är ju Israel allihopa liksom.

Den här ersättningsteologin är populär även i svenska kyrkan. Som ju också subtilt hetsar mot judar och alltid tar muslimernas parti. Intressant är att svenska kyrkan också inte längre vill stå upp för det naturliga umgänget mellan man och kvinna. Att upphöja celibat och homosexualitet som livsstilar är uttryck för samma uppror mot skapelseordningen. Två sidor av samma mynt.

Det finns skarpa varningar i Bibeln mot att förbanna Israel. Var och en får läsa dem och begrunda.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2025-05-31 kl. 03:27.
Citera
2025-06-01, 12:31
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som jag förstår det började klockan för slutet och Jesus återkomst ticka när Israel bildades.
Var i Bibeln har du stöd för det? När Bibeln i Nya Testamentet nämner Israel så handlar det om det andliga Israel och inte det fysiska.
Citat:
För att dessa saker som beskrivs i bibeln överhuvudtaget ska kunna ske. Krävs att många vänder sig mot Israel...
Återigen en pingstkyrkotolkning av Bibeln.

Eftersom att de judiska ledarna och andra bland det folket förkastade sin frälsare fick de kristna, alltså det andliga Israel eftersom att de accepterade Jesus som Messias, rollen som judarna skulle ha haft. Detta betyder att Jerusalem och Palestineområdet, dagens Israel inräknat, inte har någon vikt hos Gud och Jesus.

Att Israel och Jerusalem har en stor betydelse är något som zionisterna använder för att få lättlurade "kristna" som inte förstår Bibeln att stödja den nazi-judiska strävan att stjäla land från palestinier och döda dessa människor med nazi-judisk zionistisk glädje.
Citera
2025-06-01, 14:34
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Var i Bibeln har du stöd för det? När Bibeln i Nya Testamentet nämner Israel så handlar det om det andliga Israel och inte det fysiska. Återigen en pingstkyrkotolkning av Bibeln.

7Innan Sion har känt någon födslovånda, föder hon barnet; innan kval har kommit över henne, bliver hon förlöst med ett gossebarn.

8Vem har hört något sådant, vem har sett något dylikt? Kan då ett land komma till liv på en enda dag, eller kan ett folk födas i ett ögonblick, eftersom Sion födde fram sina barn, just då våndan begynte?
Jesaja 66.
Har Israel fötts fler gånger på en enda dag en 1948?

Hesekiel 37
De döda benens dal
1-2 Herrens kraft kom över mig, och av Herrens Ande leddes jag bort till en dal full av gamla torra ben, som låg utspridda på marken. Han förde mig runt bland dem

3 och frågade mig sedan: Du människa, kan de här benen bli levande igen? Jag svarade: Herre, det är bara du själv som kan svara på det.

4 Då uppmanade han mig att tala till benen och säga: Ni torra ben, lyssna till Guds ord,

5 för Herren Gud säger: Jag ska låta er bli levande och börja andas igen!
Denna del ses väl också tala om Israel återfödelse.

Självklart är detta tolkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Eftersom att de judiska ledarna och andra bland det folket förkastade sin frälsare fick de kristna, alltså det andliga Israel eftersom att de accepterade Jesus som Messias, rollen som judarna skulle ha haft. Detta betyder att Jerusalem och Palestineområdet, dagens Israel inräknat, inte har någon vikt hos Gud och Jesus.

Att Israel och Jerusalem har en stor betydelse är något som zionisterna använder för att få lättlurade "kristna" som inte förstår Bibeln att stödja den nazi-judiska strävan att stjäla land från palestinier och döda dessa människor med nazi-judisk zionistisk glädje.

Det är just den delen om när Gud gör Jerusalem till en tung sten, som jag tänker på att det måste finnas ett motstånd till Israel för att den delen ska kunna uppstå.
Jerusalems belägring och befrielse
12 En profetia, Herrens ord om Israel. Så säger Herren, han som har spänt ut himlen och lagt jordens grund och som format människans ande i henne: 2 Se, jag ska göra Jerusalem till en berusningens bägare för alla folk runt omkring. Också Juda ska drabbas när Jerusalem belägras. 3 Det ska ske på den dagen att jag ska göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den ska skada sig på den. Och jordens alla folk ska församla sig mot henne. 4 På den dagen, säger Herren, ska jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Över Juda hus ska jag ha mina ögon öppna, men folkens alla hästar ska jag slå med blindhet. 5 Då ska Juda stamfurstar säga i sina hjärtan: ”Jerusalems invånare har sin styrka i Herren Sebaot, sin Gud.”
Sakarja 12

Om jordens folk samlar sig mot Juda, israel och Jerusalem, så tänker jag att det måste i alla fall om det sker nu, finnas något som rättfärdigar det. Rättvist eller orättvist, spelar kanske inte så stor roll. Men det måste finnas en anledning till att jordens alla folk församlar sig mot henne. Det kan ju vara FN också.

Jag är inte religiös, så jag vet inte vad pingstkyrkan eller andra säger. Jag bara tycker att profetiorna är intressanta speciellt om man läser de parallellt med islams profetior. Eftersom de fungerar tillsammans.

Det var någon i tråden som skrev att texterna ska läsas bokstavligt, jag tror också att det är så.
Men kanske vi inte helt kan förstå dem. Det är tillräckligt tydliga för att vi ska kunna orientera oss efter dem om vi finner oss mitt i händelserna med vilddjurets märke, Jesus återkomst och det lilla hornet/antikrist.
Den sista tiden
12 ”På den tiden ska Mikael träda fram, den store fursten som står som försvarare för dina landsmän. Det kommer en tid av nöd, som inte har haft sin like ända från den dag då folken blev till och fram till den tiden.

Men på den tiden ska ditt folk bli frälst, alla som är skrivna i boken[a]. 2 De många[b] som sover i mullen ska vakna, några till evigt liv och andra till förakt och evig skam. 3 De förståndiga ska då lysa som himlavalvets ljus, och de som har fört många till rättfärdighet som stjärnorna för alltid och för evigt.

4 Men du, Daniel, ska gömma dessa ord och försegla bokrullen till den sista tiden. Många ska forska i den[c] och kunskapen ska bli stor.”
...
9 Men han sa: Gå nu, Daniel, för vad jag har sagt kan inte förstås förrän vid tidens slut.

10 Många ska bli renade genom svåra lidanden och förföljelser. Men de ogudaktiga ska fortsätta i sin ogudaktighet, och ingen av dem ska förstå något. Bara de som vill förstå ska kunna fatta innebörden.

11 Från den stund det dagliga offret tagits bort och 'Förödelsens styggelse' blivit uppsatt för att man ska tillbe den, kommer det att gå 1.290 dagar.

12 Lyckliga är de som står ut till den 1335:e dagen!
Daniel 12

Vi har väl inte hittat denna bokrulle. Om eller när vi gör det kommer vi kanske inte längre behöva sitta här med tolkningar för då vet vi istället. Sjukt spännande för alla om får uppleva det även om det samtidigt kommer vara helt jävligt.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-06-01 kl. 14:54.
Citera
2025-06-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Nej. En katolik tror det, men katolicismen är ett hopkok av vidskepelse, folktro, traditioner, dyrkan av de dödas ben och alla möjliga mänskliga påfund....
Intressanta tankar. Angående Jesus mor och evige jungfru moder i himlen:

Världens främsta kristna debattör Sam Shamoun (bland annat) hävdar att de tidigaste bevisen vi har visar att de allra tidigaste kristna dyrkade och bad till Maria.

I princip hela bönen Ave Maria finns i Lukas 1.

Starkast tänkbara bevis mot protestantismens puritanska hållning om Jesus endast och inga helgon eller hans Moder hittar vi i att den protestantiska världen är så enormt mycket mer ateistisk än den Katolska.

Ja, Jesus är Guds son och tronar som del i treenigheten över alla andra, men han vill inte vara ensam.

OT: Shamoun visar också ur Bibeln hur vi inte ska stödja Israel okritiskt. Liksom Jesus ska vi sörja alla dödade barn, Israeliska och Palestinska lika mycket.
Senast redigerad av Andreas-yi 2025-06-01 kl. 15:41.
Citera
2025-06-02, 00:51
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Intressanta tankar. Angående Jesus mor och evige jungfru moder i himlen:

Världens främsta kristna debattör Sam Shamoun (bland annat) hävdar att de tidigaste bevisen vi har visar att de allra tidigaste kristna dyrkade och bad till Maria.

I princip hela bönen Ave Maria finns i Lukas 1.

Starkast tänkbara bevis mot protestantismens puritanska hållning om Jesus endast och inga helgon eller hans Moder hittar vi i att den protestantiska världen är så enormt mycket mer ateistisk än den Katolska.

Ja, Jesus är Guds son och tronar som del i treenigheten över alla andra, men han vill inte vara ensam.

OT: Shamoun visar också ur Bibeln hur vi inte ska stödja Israel okritiskt. Liksom Jesus ska vi sörja alla dödade barn, Israeliska och Palestinska lika mycket.

Finns inget att diskutera. Ni har er egen religion. Eftersom den är så full av mänskligt tankegods så är katolicism idag något helt annat än katolicism för femhundra år sedan. Eller femtio år sedan till och med. Vilket är lustigt eftersom man menar sig vara en ursprunglig apostolisk kyrka, ett rent destillat. Vad ni har för förhållningssätt till Guds folk är väl känt.

Du och jag är inte lika. Vi har inte samma tro. Men alla som vill har rätt att kalla sig kristna. Även katoliker. Gud ser till hjärtat (1 Sam 16:7)
Men det betyder självklart inte att kristna behöver lyssna på en arabisk, katolsk tänkare som kommit fram till att kristna alls inte behöver välsigna Israel. Jag misstänker att vi ska be för er påve istället? Och glömma det där med Israel.
Det brukar vara så. Katolska påhitt och mänskliga finurligheter väger tyngre än Guds ord.

I all välmening kan jag säga att ni går miste om mycket. Det är kul med rökelsen och de lustiga hattarna men Guds rike är så mycket mer.
Det är inte av denna världen. Vi tror inte att vi måste tillbe de döda för att de i sin tur ska be för oss, vi utför inte ritualer med något helgons skenben och vi kysser inte signetringar. Bort det. Det är inte vad Gud har kallat oss till. Jesus har sagt att Guds rike är inom oss och vi tror på det.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2025-06-02 kl. 01:10.
Citera
2025-06-02, 15:45
Medlem
Var på väg att citera ovanstående användare, men han svarade ju inte på något som jag skrev och uttryckte intentionen att aldrig göra det.
Här förklarar Sam Shamoun i en halvtimmes video ur Bibeln varför kristna inte ska se judarna som Guds utvalda folk, utan snarare kyrkan:

https://youtu.be/LPgKpylMyqk?si=I6DXqTZdetm3ZAwO

Han börjar med liknelsen om ägaren av vingården, Matteus 21:33-44. Där säger Jesus:
[43] Därför säger jag er: Guds rike ska tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt. ...
Översteprästerna och fariséerna förstod att det var dem det handlade om

Vingården är alltså Israel och folket som bär dess frukt är kyrkor och kristna som bär god frukt.

Se videon om du vill bemöta mig. Sam Shamoun ses inte bara av mig, men många kristna profiler på youtube som vår främsta debattör. Han är aktiv med öppna debatter dagligen sedan länge. Ingen av de största muslimska profilerna vill möta honom eftersom de vet att de skulle få storstryk.
Senast redigerad av Andreas-yi 2025-06-02 kl. 15:54.
Citera
2025-06-02, 19:46
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du tycks ha missförstått det hela.

Frikyrkosystemet i USA är ungefär lika stark som vapenlobbyn och big pharma, vilket är en starkt bidragande anledning varför Israel är viktigt för USA.

Det är alltså samma människor som menar att Jesus mördades av judarna. Det är inte "det utvalda folket" man vurmar för, utan en landplätts betydelse.

Det var många lögner i ett inlägg. Bra jobbat. Till att börja med existerar endast ”frikyrkor” i USA. Alla har inte en statskyrka, stackars satar..

Evangeliska kristna tror på Bibeln och vad den säger om Israel. Jag tror med all respekt att du inte är särskilt insatt i det ämnet heller, så vi lämnar det.

De som historiskt alltid tyckt om att utmåla judar som ”kristusmördare” är sannerligen inga protestanter utan katoliker. Den katolska kyrkan har spridit antijudiska idéer i århundraden. På 1930-talet var katolikerna i bästa fall passiva i sin hållning till nazismen, i värsta fall nazisternas hantlangare. Påven Pius XII tecknade avtal med Hitler och hjälpte Eichmann och Mengele fly efter krigsslutet. Katolska ledare samarbetar generellt gärna med fascister.

Mot bakgrund av det får du försöka gissa vilka som varit mest intresserade av ”landplätten” och minst intresserade av att rädda judar undan förintelsen. De är fortfarande kåta på landplätten kan jag meddela, och det är därför inte förvånande att de har så starka känslor för muslimer. Vem ska vara boss i Jerusalem om inte påven? Men för att nå dit behöver han minioner.
Senast redigerad av flesh-flute 2025-06-02 kl. 19:49.
Citera
2025-06-02, 20:05
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Var på väg att citera ovanstående användare, men han svarade ju inte på något som jag skrev och uttryckte intentionen att aldrig göra det.
Här förklarar Sam Shamoun i en halvtimmes video ur Bibeln varför kristna inte ska se judarna som Guds utvalda folk, utan snarare kyrkan:

https://youtu.be/LPgKpylMyqk?si=I6DXqTZdetm3ZAwO

Han börjar med liknelsen om ägaren av vingården, Matteus 21:33-44. Där säger Jesus:
[43] Därför säger jag er: Guds rike ska tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt. ...
Översteprästerna och fariséerna förstod att det var dem det handlade om

Vingården är alltså Israel och folket som bär dess frukt är kyrkor och kristna som bär god frukt.

Se videon om du vill bemöta mig. Sam Shamoun ses inte bara av mig, men många kristna profiler på youtube som vår främsta debattör. Han är aktiv med öppna debatter dagligen sedan länge. Ingen av de största muslimska profilerna vill möta honom eftersom de vet att de skulle få storstryk.

Tror du på fullt allvar att du och araben i fråga är de första i historien som försökt lansera ersättningsteologi? Din generation är verkligen obildad bortom all räddning.

Det personen så sensationellt lanserar är redan standard i alla liberalteologiska samfund. Vilka, tack och lov är marginella globalt sett. Inte här i Sverige däremot där vi viger bögar och har muslimska bönekompasser i kyrkorummet och kallar Gud för moder för att det är mer jämställt. Tro fan att vi inte tänker stödja Israel. Din drömförsamling existerar redan och den heter Svenska kyrkan.

Ersättningsteologi postulerar att den kristna församlingen har tagit det judiska folkets plats som Guds utvalda folk, vilket innebär att judendomen ska ha spelat ut sin roll i Guds frälsningsplan. Judarna är rent av avvisade av Gud och därmed utan del i den fortsatta frälsningshistorien.
Lite det som din arab försöker sig på. Är de avvisade av Gud måste det ju vara rätt att gasa dem? Eller smyga sig på dem på natten, kidnappa deras gamlingar, våldta och sätta eld på deras barn inför föräldrarna, lemlästa, mörda och sen dra dig tillbaka till Gaza och spela ut offerrollen till max. Eller hur? Det borde väl gå bra.

Ersättningsteologi är ett kluster där kristendomen gör judendomen och det judiska folket överflödiga i Guds handlande med mänskligheten. Vilken dröm! Men libanesen är dessvärre sist på bollen. Vem är denne Mahmood för övrigt? Nån UFC-fajter? Lirar han tevespel på Steam eller vad det heter? Jag sätter min peng på att det är något i den stilen. Är han influencer? Profil på TikTok?

Den enda anledningen till att hålla på med såna här krumbukter, är att man ogillar judar och tanken på att det skulle vara nåt speciellt med dem. Men ändå på nåt vis vill vara kristen.
Mitt förslag; säg det istället. Stå för att du inte tycker om judar. ”Jag vill kalla mig kristen. Inte för att jag egentligen vet vad det innebär, men jag behöver nån slags identitet. Så jag är kristen fast minus judar och Israel, usch och fy vale för dem!”
Det är hederligare.
Senast redigerad av flesh-flute 2025-06-02 kl. 20:42.
Citera
2025-06-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Tror du på fullt allvar att du och araben i fråga är de första i historien som försökt lansera ersättningsteologi? Din generation är verkligen obildad bortom all räddning.

Det personen så sensationellt lanserar är redan standard i alla liberalteologiska samfund. Vilka, tack och lov är marginella globalt sett. Inte här i Sverige däremot där vi viger bögar och har muslimska bönekompasser i kyrkorummet och kallar Gud för moder för att det är mer jämställt. Tro fan att vi inte tänker stödja Israel. Din drömförsamling existerar redan och den heter Svenska kyrkan.

Ersättningsteologi postulerar att den kristna församlingen har tagit det judiska folkets plats som Guds utvalda folk, vilket innebär att judendomen ska ha spelat ut sin roll i Guds frälsningsplan. Judarna är rent av avvisade av Gud och därmed utan del i den fortsatta frälsningshistorien.
Lite det som din arab försöker sig på. Är de avvisade av Gud måste det ju vara rätt att gasa dem? Eller smyga sig på dem på natten, kidnappa deras gamlingar, våldta och sätta eld på deras barn inför föräldrarna, lemlästa, mörda och sen dra dig tillbaka till Gaza och spela ut offerrollen till max. Eller hur? Det borde väl gå bra.

Ersättningsteologi är ett kluster där kristendomen gör judendomen och det judiska folket överflödiga i Guds handlande med mänskligheten. Vilken dröm! Men libanesen är dessvärre sist på bollen. Vem är denne Mahmood för övrigt? Nån UFC-fajter? Lirar han tevespel på Steam eller vad det heter? Jag sätter min peng på att det är något i den stilen. Är han influencer? Profil på TikTok?

Den enda anledningen till att hålla på med såna här krumbukter, är att man ogillar judar och tanken på att det skulle vara nåt speciellt med dem. Men ändå på nåt vis vill vara kristen.
Mitt förslag; säg det istället. Stå för att du inte tycker om judar. ”Jag vill kalla mig kristen. Inte för att jag egentligen vet vad det innebär, men jag behöver nån slags identitet. Så jag är kristen fast minus judar och Israel, usch och fy vale för dem!”
Det är hederligare.
Det var ett känsloladdat svar med många vilda gissningar. Har du någon favorit bland debattörer som kan hålla sig mer sakligt och utifrån Bibeln argumentera för din hållning att rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in