Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Nej, alla som har Jesus vittnesbörd är Guds barn. Maria är Judinnan, i rakt nedstigande led från Abraham, Isak och Jakob, som bar fram frälsaren som är ISRAELS Gud.
Tack vare Israel blev vi hedningar också inympade i släktskapet. Men vi är dom vilda grenarna och det är den ädla roten som förser oss med liv. Inte tvärtom.
Man behöver inte rättfärdiga judarna, de är inte sämre än andra utan blev t.o.m. utvalda, men deras religion har utvecklats helt fel. Så fel att de kom att rata Jesus.
Han grävde upp den och rensade den från stenar och planterade där ädla vinstockar. Han byggde ett vakttorn mitt i den och högg ut ett presskar. Sedan väntade han att den skulle bära äkta druvor, men den bar vilddruvor. — Jesaja 5:2
»Jag är det sanna vinträdet, och min Fader är vingårdsmannen. Var gren i mig, som icke bär frukt, den tager han bort; och var och en som bär frukt, den rensar han, för att den skall bära mer frukt. — Johannes 15:1-2
Jesus ville att hans ord först skulle spridas muntligt från stad till stad i Israel som levande ord, men det blev istället så att profetian uppfylldes genom att hans ord spreds i textform.
Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14