Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Uppenbarelseboken förklarar sig själv, som det mesta i bibeln gör.
Jesus förklarar i kapitel 1, vers 19 vad Johannes uppenbarelse handlar om.
Det som varit (kapitel 1)
Det som är (kapitel 2-3)
Det som ska ske i framtiden (kapitel 4-22)
19 Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta.
Vi är nu i kapitel 2-3 fortfarande, kyrkans tid. I kapitel 4 rycks Johannes upp till Himmelen, Guds tron, vilket vi trofasta också kommer göra innan plågorna startar. Kyrkan är inte omnämnd alls nere på jorden från kapitel 4.
Israel är ingen avgud. Israel är Guds eget heliga land. DÄRFÖR försvarar vi dess existens. Samt att det folk Han valt ut att förvalta landet väntar på Hans återkomst och sin egen frälsning och vi vet inte vilka exakt det är. Det är vad bibeln säger och därmed vad skaparen säger och då lyssnar vi.
Uppenbarelseboken 3:9-10
9 Se, jag överlämnar åt dig några från Satans synagoga, några som kallar sig judar men inte är det utan ljuger. Jag ska få dem att komma och falla ner inför dina fötter, och de ska förstå att jag älskar dig. 10 Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet ska jag bevara och rädda dig ur prövningens stund som ska komma över hela världen för att pröva jordens invånare.
Jag tror att dessa falska judar är just dom (församlingar) som tror sig ha ersatt Israel, dom av Gud utvalda. Och att vi som troget håller oss kvar vid Hans ord om detta kommer bli räddade UR prövningens stund. Dvs vi rycks upp INNAN.
Eftersom du så envist hållet dig kvar vid att kriga mot djävulen, kommer du kanske att få göra det också. Själv ställer jag mig bakom Jesus och låter Honom kriga mot dessa onda andemakter som jag inte själv rår på.
Jag går inte in i nån djupare diskussion nu men, vi är helt oense.
Uppenbarelseboken är inte skriven i kronologisk ordning. Den påminner om Daniel.
Daniel 2 är "skelettet" . Sen upprepas det i Daniel 7 men med fler detaljer. Sen blir det en upprepning i Daniel 8-10 där sakerna beskrivs ur lite annat perspektiv. I Daniel 11 så börjas det igen om från början och kör hela vägen till slutet. Då är det riktigt detaljerat. Boken är skriven enligt konceptet "repeat and enlarge".
I uppenbarelseboken är de sju församlingarna lite av en motsvarighet till Daniel 2. Det är "skelettet" som upprepas och fylls på.
Församlingarna, sigillen och basunerna är näst intil paralleller.
Vi lever i den 7:e församlingens tid, Laodicea. Det 6:e sigillet har brutits och den 6:e basunen har redan ljudt.
Kapitel 7,10,11,12,14 är "mellanspel" som fördjupar vissa nyckelhändelser.
Kapitel 15 och 16 handlar om vedermödan. Vi väntar på den nu.
Kapitel 17 och 18 är dels en framtidsvision, dels en förklarande text som fördjupar tidigare texter (repeat and enlarge).
Kapitel 19 och framåt är "målgången".
Vi är väldigt nära slutet.
Detta är inte min slutledning utan vad jag fått berättat för mig, men med mina ord här.
Det vi är överens om är att vi är nära slutet. Skillnaden är att du har lämnat väldigt mycket text till slutet. Det är den futuristiska hållningen. Man skyfflar allt till framtiden.