Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-29, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Vi sammanfattar. Antingen har man oturen att födas som katolik. Eller så har man någon typ av neuropsykiatriska funktionsvariation - läs Aspbergers - som gör att man dras till katolicismen och konverterar. Nu har man en känsla av identitet och mening. Man kanske känner sig lite grann som en riddare till och börja med.
Det får du väl ändå medge.

Eller så vill man vara medlem av den kyrka som Jesus Kristus själv grundade och ha hela sanningen, inte vara medlem i en kyrka grundad av kungar, heretiker eller sektledare mer än tusen år senare och bara ha delar av sanningen.
Citera
2025-04-30, 00:21
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Eller så vill man vara medlem av den kyrka som Jesus Kristus själv grundade och ha hela sanningen, inte vara medlem i en kyrka grundad av kungar, heretiker eller sektledare mer än tusen år senare och bara ha delar av sanningen.

Fast det är ju tvärtom. Eller hur?
Både ortodoxa och protestanter anser att Jesus grundade en andlig gemenskap, inte en hierarkisk institution som den katolska kyrkan. Kristna över hela skalan ser katolska strukturer och läror för vad de är - senare påhitt - och strävar efter att återgå till en mer ursprunglig, biblisk kristendom. Ortodoxa kyrkan skulle aldrig ställa sig under en en ensam ledare som påven. Och utse honom till ofelbar och Guds ställföreträdare. De ser den ursprungliga kyrkan som en gemenskap av apostlar där alla hade samma auktoritet, och de betraktar sig själva som den fortsättning på denna ursprungliga kyrka.

Katolska kyrkan kan inte vara den ursprungliga kyrkan eftersom dess hierarki, påveämbete och dogmer växte fram gradvis över århundraden – de finns inte i Nya testamentet och motsäger Jesu budskap på punkt efter punkt. Evangeliet perverterades och institutionaliserades för att tjäna det romerska imperiets behov. Det är ingen tillfällighet att så mycket omoral, avgudadyrkan och sexuella avarter hänger kvar. Ja, och judehat.

Jag såg en ljusning under John Paul II, en riktig god ledare. Dessutom var han heterosexuell. Honom försökte de förstås mörda. Jag sätter en slant på att ni får ännu en ”progressiv” påve. Tyvärr!
Senast redigerad av Bertil.Falukorv 2025-04-30 kl. 00:41.
Citera
2025-05-01, 04:57
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Fast det är ju tvärtom. Eller hur?
Både ortodoxa och protestanter anser att Jesus grundade en andlig gemenskap, inte en hierarkisk institution som den katolska kyrkan. Kristna över hela skalan ser katolska strukturer och läror för vad de är - senare påhitt - och strävar efter att återgå till en mer ursprunglig, biblisk kristendom. Ortodoxa kyrkan skulle aldrig ställa sig under en en ensam ledare som påven. Och utse honom till ofelbar och Guds ställföreträdare. De ser den ursprungliga kyrkan som en gemenskap av apostlar där alla hade samma auktoritet, och de betraktar sig själva som den fortsättning på denna ursprungliga kyrka.

Katolska kyrkan kan inte vara den ursprungliga kyrkan eftersom dess hierarki, påveämbete och dogmer växte fram gradvis över århundraden – de finns inte i Nya testamentet och motsäger Jesu budskap på punkt efter punkt. Evangeliet perverterades och institutionaliserades för att tjäna det romerska imperiets behov. Det är ingen tillfällighet att så mycket omoral, avgudadyrkan och sexuella avarter hänger kvar. Ja, och judehat.

Jag såg en ljusning under John Paul II, en riktig god ledare. Dessutom var han heterosexuell. Honom försökte de förstås mörda. Jag sätter en slant på att ni får ännu en ”progressiv” påve. Tyvärr!

Bra inlägg, om än något polemiskt och även om jag inte delar din bild. Att Jesu kyrka utvecklats organisatoriskt genom historien betyder inte att den förvanskats i sin kärna. Den katolska kyrkan ser sig inte som motsats till den bibliska tron, utan som dess förvaltare genom tiderna, rotad i apostlarnas lära och ledd av den Helige Ande.

Påveämbetet och andra dogmer växte visserligen fram gradvis – precis som förståelsen av Treenigheten eller kanonisering av Nya testamentet – men det betyder inte att de är påhitt. Det är så levande tradition fungerar: fördjupning över tid.

Att påven kallas "Kristi ställföreträdare" betyder inte att han är felfri i allt, utan att han i vissa frågor leder kyrkan i enhet – något kyrkan alltid sett som en tjänst, inte en maktposition. Och angående ortodoxa kyrkan: ja, de har en annan syn på ledarskap, men delar ändå katolska kyrkans sakrament, apostoliska succession och vördnad för traditionen – något som protestantismen bröt med.

Den ortodoxa kyrkan står mycket nära den katolska, men är helt främmande för den protestantiska.

Jag säger inte att alla måste hålla med, men vill bara visa att katolsk tro inte är någon blind efterföljd av maktstrukturer, utan något många av oss valt – med hjärta, tanke och erfarenhet.
Citera
2025-05-01, 18:34
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Fast vers 27 handlar inte om "folket" utan pekar ut en "prins" (en furste i vissa översättningar) till det "folket" som ska komma. Alltså en furste/prins som ska komma. DET "folket" är det folket som förstörde "staden" och "helgedomen".

Det finns bara ETT folk att hänvisa till då. Jesus kommer definitivt inte ur det folket.

Och Daniels profetia är ju inte uppfylld ännu. Den anger att 70 veckor är bestämda över Daniels folk samt att "syn och profetia" ska fullbordas och den allra heligaste ska smörjas. (vers 24).

Alla profetior är ju inte uppfyllda ännu. Alltså kan inte Daniels Profetia vara fullbordad heller. Alltså har inte 70 veckor gått ännu.

Du väntar ju också på något fast allt egentligen borde vara uppfyllt då för 2000 år sedan enligt din tolkning?

En tidslucka blir ju ganska logisk då vi från andra ställen i bibeln känner till att ordet och frälsningen ska gå ut till hedningarna, tills deras antal är uppfyllt. Samt att vi väntar på Jesus, som kommer (för att hämta oss) utan att någon kan räkna ut tidpunkten för det.

Den sista veckan är kvar. När man accepterar det faktumet, då faller alla andra pusselbitar på plats, alla profetior och löften kan knytas samman som en röd tråd genom hela bibeln och som leder fram till samma resultat

Man börjar också vänta på rätt person, Jesus, inte djävulen själv.

Jag har varit lite frånvarande dessa dagar. Men du verkar håla med om att min sammanfattning redogör för våra meningskiljaktigheter.

Vad gäller Daniel 9:26 så är det en konstig vers.
"Och folket av fursten som skall komma ska fördärva staden och helgedomen.”

Det sägs faktiskt folket, inte härar eller legioner eller något som anspelar på något militäriskt. Det är uttryckliget ett folk som ska förstöra det. Vilket redan skedde enligt min tolkning.

Jag håller som bäst på att gå igenom Matteus24 (och Mark13, Luk21) lite noggrannare. Jag ser på en föreläsningsserie och jag kommer nog att återkomma om det.

Du frågar igen, indirekt, vad jag vänrar på. Jag väntar på att vilddjuret och andra odjuret ska göra gemensam sak. Det är alltså påvedömet och USA. Sen kommer vilddjurets märke och de sju plågorna. Sen kommer Jesus.
Senast redigerad av bandspelaren 2025-05-01 kl. 18:38.
Citera
2025-05-02, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag har varit lite frånvarande dessa dagar. Men du verkar håla med om att min sammanfattning redogör för våra meningskiljaktigheter.

Vad gäller Daniel 9:26 så är det en konstig vers.
"Och folket av fursten som skall komma ska fördärva staden och helgedomen.”

Det sägs faktiskt folket, inte härar eller legioner eller något som anspelar på något militäriskt. Det är uttryckliget ett folk som ska förstöra det. Vilket redan skedde enligt min tolkning.

Jag håller som bäst på att gå igenom Matteus24 (och Mark13, Luk21) lite noggrannare. Jag ser på en föreläsningsserie och jag kommer nog att återkomma om det.

Du frågar igen, indirekt, vad jag vänrar på. Jag väntar på att vilddjuret och andra odjuret ska göra gemensam sak. Det är alltså påvedömet och USA. Sen kommer vilddjurets märke och de sju plågorna. Sen kommer Jesus.

Jo jag har förstått hur du tolkar det. Och Jaa delvis har du förstått min tolkning.

Och svagheterna du tog upp för min tolkning, är styrkor eftersom vi fortfarande är kvar här och väntar. Båda två.

Vilka som förstörde Jerusalem och Templet 70 e.kr vet vi vilka det var historiskt, alltså kan det inte vara Jesus folk.

Och "han" i vers 27 är djävulen själv, "han" som du väntar på. Han får 7 år på sig. Det styrks av tex uppenbarelsebokens tidsangivelser 1260 dagar och en tid, tider och en halv tid samt 42 månader (kap 11och 12) som alla är 3.5 år. Dvs halva tiden.

Mitten av veckan, då som djävulen ställer till med något djävulskt. Det som du väntar på. Då en liten rest av Israels folk kommer skyddas av Jesus själv i 1260 dagar samt en tid, tider och en halv tid (uppenbarelseboken kap 12:6, 14) tills Han kommer tillbaka.

Jag väntar på Jesus som hämtar mig och alla andra helgon innan plågorna startar.

Johannes 14:1-4

1 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."
Citera
2025-05-02, 08:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Judendom, kristendom och islam har alla problem med sina människotankar.

Men han svarade dem: »Rätt profeterade Esaias om eder, I skrymtare, såsom det är skrivet: 'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig; och fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna äro människobud.' — Markus 7:6-7
Citera
2025-05-02, 13:19
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Jo jag har förstått hur du tolkar det. Och Jaa delvis har du förstått min tolkning.

Och svagheterna du tog upp för min tolkning, är styrkor eftersom vi fortfarande är kvar här och väntar. Båda två.

Vilka som förstörde Jerusalem och Templet 70 e.kr vet vi vilka det var historiskt, alltså kan det inte vara Jesus folk.

Och "han" i vers 27 är djävulen själv, "han" som du väntar på. Han får 7 år på sig. Det styrks av tex uppenbarelsebokens tidsangivelser 1260 dagar och en tid, tider och en halv tid samt 42 månader (kap 11och 12) som alla är 3.5 år. Dvs halva tiden.

Mitten av veckan, då som djävulen ställer till med något djävulskt. Det som du väntar på. Då en liten rest av Israels folk kommer skyddas av Jesus själv i 1260 dagar samt en tid, tider och en halv tid (uppenbarelseboken kap 12:6, 14) tills Han kommer tillbaka.

Jag väntar på Jesus som hämtar mig och alla andra helgon innan plågorna startar.

Johannes 14:1-4

1 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."

Jag ska inte säga desto mer nu. Någon av oss har fel och det kan vara svårt att lämna en tolkning man levt med. Man har läst bibeln och skapat sig själv, eller via andra, en viss sorts glasögon man tolkar enligt. Det kan vara svårt att byta. Någon av oss kan hamna att göra det.

Verserna vi nu diskuterar har kommit sent in i min tolkning. Jag har alltid fascinerats av odjuren i uppenbarelseboken och jag har byggt mitt förhållningssätt utifrån hur de kan kännas igen.

En vers jag alldit förundrat mig över är:
Uppenbarelseboken 17:8
"8 Odjuret som du såg, det var men är inte mer, det skall stiga upp ur avgrunden och gå mot sin undergång. Och de invånare på jorden som inte från världens skapelse har sina namn skrivna i livets bok, de skall undra när de ser odjuret som var och inte är men skall komma."

Min uppfattning har varit att bara jag inte förundras över odjuret så har jag mitt på det torra. Ordet undra/förundra lär dock betyda något mer, mer som en fascination än som en ren förundran bara intellektuellt. Vår olika tro betyder därmed inte att någon av oss nödvändigtvis kommer att "förundras" över odjuret. Men det handlar enligt min tro om att påvedömet åter kommer att bli en maktfaktor, "det var, och är inte , men ska komma". Håll ögonen öppna för vad Vatikanen och USA företar sig.
Citera
2025-05-03, 09:18
Medlem
Citat:
Jag ska inte säga desto mer nu. Någon av oss har fel och det kan vara svårt att lämna en tolkning man levt med. Man har läst bibeln och skapat sig själv, eller via andra, en viss sorts glasögon man tolkar enligt. Det kan vara svårt att byta. Någon av oss kan hamna att göra det.

Verserna vi nu diskuterar har kommit sent in i min tolkning. Jag har alltid fascinerats av odjuren i uppenbarelseboken och jag har byggt mitt förhållningssätt utifrån hur de kan kännas igen.

En vers jag alldit förundrat mig över är:
Uppenbarelseboken 17:8
"8 Odjuret som du såg, det var men är inte mer, det skall stiga upp ur avgrunden och gå mot sin undergång. Och de invånare på jorden som inte från världens skapelse har sina namn skrivna i livets bok, de skall undra när de ser odjuret som var och inte är men skall komma."

Min uppfattning har varit att bara jag inte förundras över odjuret så har jag mitt på det torra. Ordet undra/förundra lär dock betyda något mer, mer som en fascination än som en ren förundran bara intellektuellt. Vår olika tro betyder därmed inte att någon av oss nödvändigtvis kommer att "förundras" över odjuret. Men det handlar enligt min tro om att påvedömet åter kommer att bli en maktfaktor, "det var, och är inte , men ska komma". Håll ögonen öppna för vad Vatikanen och USA företar sig.

Men samtidigt är det ju odjuret du förundras över eftersom du låter den delen av profetiorna leda dig. För oss kristna, som är en del av kyrkan, Jesu kropp, så handlar det inte om odjuret. Det handlar om Jesus. Odjuret är motståndaren som försöker förvilla. Han lyckas ju förvilla även dig.

Jesus plan för mänskligheten och Israel är det du bör fokusera dina studier av skrifterna på. Odjuret är dom otroendes problem. Vi kan bara försöka få så många som möjligt att vända sig ifrån detta odjur som finns bland oss redan, innan han får mandat att ta över hela mänskligheten.

Det mandatet får han inte förrän kyrkan och helige anden med den rycks upp och bort från jordelivet. Först DÅ kan han framträda fullt ut. Då vill du inte vara kvar här. Då vrids Guds klocka tillbaks till det gamla förbundet och kyrkans tid är över. Ingen kan bil frälst längre på det nya förbundets villkor, dvs villkorslöst. DÅ måste man leva enligt Guds lag och dö som martyr för att bil frälst (räddad från domen).

Nyckeln är Daniels profetior. Framförallt kapitel 9:24-27. Den profetian handlar om totalt 490 år (70 veckor), men DEN profetian ÄR INTE uppfylld ännu, eftersom alla profetior och syner inte är fullbordade. 490 år, inte 2 490 år handlar det om.

Alltså måste det finnas en dold tidsperiod här. Dold för dom som inte förstår. Kyrkans tid/förbund var ett (dolt) mysterium i GT, ett mysterium som uppdagades i NT. Ett mysterium som dom Gudaktiga förstår, men dom ogudaktiga missförstår.

Daniel 12:8-12

8 Jag hörde det men förstod inte, så jag frågade: ”Min herre, vad blir slutet på allt detta?” 9 Då sade han: ”Gå, Daniel, för dessa ord ska förbli gömda och förseglade till den sista tiden. 10 Många ska bli renade och tvättade och luttrade, men de ogudaktiga ska utöva sin ogudaktighet. Ingen ogudaktig ska förstå detta, men de förståndiga ska förstå det. 11 Från den tid då det dagliga offret avskaffas och förödelsens styggelse ställs upp ska det gå 1 290 dagar. 12 Salig är den som håller ut och når fram till 1 335 dagar.
Citera
2025-05-03, 13:17
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Men samtidigt är det ju odjuret du förundras över eftersom du låter den delen av profetiorna leda dig. För oss kristna, som är en del av kyrkan, Jesu kropp, så handlar det inte om odjuret. Det handlar om Jesus. Odjuret är motståndaren som försöker förvilla. Han lyckas ju förvilla även dig.

Jesus plan för mänskligheten och Israel är det du bör fokusera dina studier av skrifterna på. Odjuret är dom otroendes problem.

Det sägs både. i början och slutet av uppenbarelseboken att boken är viktig. Det finns ingen annan bok i bibeln som så starkt uppmanar oss att ta del av innehållet.
Det finns bara en kyrka som tar det på allvar, därför började jag lyssna på dem. Alla andra samfund går som katten kring het gröt.. På sin höjd säger de att det där handlar om Israel på nåt sätt.

Min uppfattning är att det handlar om oss alla, det är riktat till oss alla. Att skjuta det ifrån sig och säga att det handlar om Israel är inte att höra ordet och bevara det. Mitt "Israelmotstånd" kommer från att jag ser detta Israelfokus som ett sätt att värja sig från det som bibeln säger till oss. Man värjer sig, förminskar sig och ja, Israel blir som en avgud.

Allt som sker i GT sker bokstavligt, det berör Israel. I profetiorna används detta som symboler för det symboliska Israel, dvs oss.
Vi måste tro att Gud talar till oss. Om jag får parafrasera Stephen Bohr så säger han att fysiska Israel blivit en distraktion. Antikrist har lyckats vända kristenhetens fokus till att rikta alla blickar mot det fysiska Israel så att vi inte ska se var han egentligen har sin verksamhet.
Citera
2025-05-03, 15:03
Medlem
Citat:
Det sägs både. i början och slutet av uppenbarelseboken att boken är viktig. Det finns ingen annan bok i bibeln som så starkt uppmanar oss att ta del av innehållet.
Det finns bara en kyrka som tar det på allvar, därför började jag lyssna på dem. Alla andra samfund går som katten kring het gröt.. På sin höjd säger de att det där handlar om Israel på nåt sätt.

Min uppfattning är att det handlar om oss alla, det är riktat till oss alla. Att skjuta det ifrån sig och säga att det handlar om Israel är inte att höra ordet och bevara det. Mitt "Israelmotstånd" kommer från att jag ser detta Israelfokus som ett sätt att värja sig från det som bibeln säger till oss. Man värjer sig, förminskar sig och ja, Israel blir som en avgud.

Allt som sker i GT sker bokstavligt, det berör Israel. I profetiorna används detta som symboler för det symboliska Israel, dvs oss.
Vi måste tro att Gud talar till oss. Om jag får parafrasera Stephen Bohr så säger han att fysiska Israel blivit en distraktion. Antikrist har lyckats vända kristenhetens fokus till att rikta alla blickar mot det fysiska Israel så att vi inte ska se var han egentligen har sin verksamhet.

Uppenbarelseboken förklarar sig själv, som det mesta i bibeln gör.

Jesus förklarar i kapitel 1, vers 19 vad Johannes uppenbarelse handlar om.

Det som varit (kapitel 1)
Det som är (kapitel 2-3)
Det som ska ske i framtiden (kapitel 4-22)

19 Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta.

Vi är nu i kapitel 2-3 fortfarande, kyrkans tid. I kapitel 4 rycks Johannes upp till Himmelen, Guds tron, vilket vi trofasta också kommer göra innan plågorna startar. Kyrkan är inte omnämnd alls nere på jorden från kapitel 4.

Israel är ingen avgud. Israel är Guds eget heliga land. DÄRFÖR försvarar vi dess existens. Samt att det folk Han valt ut att förvalta landet väntar på Hans återkomst och sin egen frälsning och vi vet inte vilka exakt det är. Det är vad bibeln säger och därmed vad skaparen säger och då lyssnar vi.

Uppenbarelseboken 3:9-10

9 Se, jag överlämnar åt dig några från Satans synagoga, några som kallar sig judar men inte är det utan ljuger. Jag ska få dem att komma och falla ner inför dina fötter, och de ska förstå att jag älskar dig. 10 Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet ska jag bevara och rädda dig ur prövningens stund som ska komma över hela världen för att pröva jordens invånare.

Jag tror att dessa falska judar är just dom (församlingar) som tror sig ha ersatt Israel, dom av Gud utvalda. Och att vi som troget håller oss kvar vid Hans ord om detta kommer bli räddade UR prövningens stund. Dvs vi rycks upp INNAN.

Eftersom du så envist hållet dig kvar vid att kriga mot djävulen, kommer du kanske att få göra det också. Själv ställer jag mig bakom Jesus och låter Honom kriga mot dessa onda andemakter som jag inte själv rår på.
Citera
2025-05-03, 18:17
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Uppenbarelseboken förklarar sig själv, som det mesta i bibeln gör.

Jesus förklarar i kapitel 1, vers 19 vad Johannes uppenbarelse handlar om.

Det som varit (kapitel 1)
Det som är (kapitel 2-3)
Det som ska ske i framtiden (kapitel 4-22)

19 Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta.

Vi är nu i kapitel 2-3 fortfarande, kyrkans tid. I kapitel 4 rycks Johannes upp till Himmelen, Guds tron, vilket vi trofasta också kommer göra innan plågorna startar. Kyrkan är inte omnämnd alls nere på jorden från kapitel 4.

Israel är ingen avgud. Israel är Guds eget heliga land. DÄRFÖR försvarar vi dess existens. Samt att det folk Han valt ut att förvalta landet väntar på Hans återkomst och sin egen frälsning och vi vet inte vilka exakt det är. Det är vad bibeln säger och därmed vad skaparen säger och då lyssnar vi.

Uppenbarelseboken 3:9-10

9 Se, jag överlämnar åt dig några från Satans synagoga, några som kallar sig judar men inte är det utan ljuger. Jag ska få dem att komma och falla ner inför dina fötter, och de ska förstå att jag älskar dig. 10 Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet ska jag bevara och rädda dig ur prövningens stund som ska komma över hela världen för att pröva jordens invånare.

Jag tror att dessa falska judar är just dom (församlingar) som tror sig ha ersatt Israel, dom av Gud utvalda. Och att vi som troget håller oss kvar vid Hans ord om detta kommer bli räddade UR prövningens stund. Dvs vi rycks upp INNAN.

Eftersom du så envist hållet dig kvar vid att kriga mot djävulen, kommer du kanske att få göra det också. Själv ställer jag mig bakom Jesus och låter Honom kriga mot dessa onda andemakter som jag inte själv rår på.

Jag går inte in i nån djupare diskussion nu men, vi är helt oense.

Uppenbarelseboken är inte skriven i kronologisk ordning. Den påminner om Daniel.
Daniel 2 är "skelettet" . Sen upprepas det i Daniel 7 men med fler detaljer. Sen blir det en upprepning i Daniel 8-10 där sakerna beskrivs ur lite annat perspektiv. I Daniel 11 så börjas det igen om från början och kör hela vägen till slutet. Då är det riktigt detaljerat. Boken är skriven enligt konceptet "repeat and enlarge".

I uppenbarelseboken är de sju församlingarna lite av en motsvarighet till Daniel 2. Det är "skelettet" som upprepas och fylls på.

Församlingarna, sigillen och basunerna är näst intil paralleller.

Vi lever i den 7:e församlingens tid, Laodicea. Det 6:e sigillet har brutits och den 6:e basunen har redan ljudt.
Kapitel 7,10,11,12,14 är "mellanspel" som fördjupar vissa nyckelhändelser.
Kapitel 15 och 16 handlar om vedermödan. Vi väntar på den nu.
Kapitel 17 och 18 är dels en framtidsvision, dels en förklarande text som fördjupar tidigare texter (repeat and enlarge).
Kapitel 19 och framåt är "målgången".

Vi är väldigt nära slutet.

Detta är inte min slutledning utan vad jag fått berättat för mig, men med mina ord här.

Det vi är överens om är att vi är nära slutet. Skillnaden är att du har lämnat väldigt mycket text till slutet. Det är den futuristiska hållningen. Man skyfflar allt till framtiden.
Citera
2025-05-03, 18:41
Medlem
Gud är sionist, det borde ni också vara.

Psaltaren 132:13-14

13
Ja, Herren har utvalt Sion,
där vill han ha sin boning:
14
"Detta är min viloplats till evig tid.
Här ska jag bo, hit längtar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto