2025-05-20, 17:42
Medlem
Jag tror det är mer än fråga om "min fiendes fiende är min vän". Israel är den sista utposten och också en garanti för att överhuvudtaget någon ska kunna besöka det heliga landet.
Citera
2025-05-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Kvinna = kyrka/församlingen. Uppenbarelseboken 12 handlar om hur församlingen förföljs av satan. På andra ställen finns sköka, brud och jungfruar. Jungfru betyder en ren församling. Uppenbarelseboken nämner alltså kyrka/församling på fler ställen efter kapitel 4.
Upp12:13
"13 Och när draken såg att han hade störtats ner på jorden började han förfölja kvinnan som hade fött sin son. "

Församlingen är kristi församling och sonen är givetvis Jesus. Så den sanna församlingen förföljs fakiskt. Det vet vi historiskt att katolska kyrkan förföljde kristna som inte underordnade sig kyrkan.

Kristi kropp har tillåtits sargas, det kommer att hända igen. Straffet kommer delvis i form av plågorna.
Kvinnan har ALDRIG föreställt kyrkan. Kyrkan är Jesu kropp. Inget annat.

Kvinnan är Israel som fött fram sonen (barnet som som är sonen som ska styra med järnspira (JESUS)). Finns det någon koppling till kyrkan här är det till barnet, som enligt texten dessutom rycks upp till Gud och Hans tron.

Den kopplingen kan du inte sudda ut hur mycket du än försöker. Inte ens dom svagaste i tron missförstår det.

Så frågan är varför du framhärdar?

Ja, djävulen kommer förfölja Israel, men Gud skyddar dom GENOM prövningen.

Men inte vedermödans helgonen. Dom blir martyrer, offrads, för Herrens skull.

Så, på jorden när allt sätter igång kommer det finnas bara otroende kvar. Många kommer vända om då och bli martyrer. Men Israel, den lilla rest som räddas genom vedermödan, dom blir inte martyrer. Dom överlever och träder in i det tusenåriga riket som segrare tillsammans med Jesus och oss Helgon som kommer tillbaks tillsammans med Jesus.

Det finns två kategorier som Guds vrede vänder sig mot i uppenbarelseboken. Otroende syndiga onda hedningar och otroende syndiga onda Israeler.

Det är dessa grupper Herrens vrede vänder sig mot, inte Herrens helgon som vänt om innan och som förlitar sig på Honom. INTE dom utvalda Israeler som Herren sparat till sig själv.

SYFTET är att slå ner upproret och uppfylla löftena till Israel, dom utvalda, och upprätta det utlovade kungariket. Det sista slutliga eviga Kungariket här på jorden.

Där vi sanna troende är kungar och präster tillsammans med Jesus i helgade kroppar, precis som Jesus, och inte vanliga jordlingar vilka vi kommer härska över tillsammans med Jesus.
Senast redigerad av vinkelhak 2025-05-20 kl. 18:28.
Citera
2025-05-20, 18:44
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Kvinnan har ALDRIG föreställt kyrkan. Kyrkan är Jesu kropp. Inget annat.
Det är bara dispensationalister som ser Israel som kvinnan.
Det är en irrlära.
Citera
2025-05-20, 19:14
Medlem
oyegies avatar
Kvinnan är Guds moder Maria,kyrkans och allas moder.
Alla som håller Guds bud och och har Jesu vittnesbörd är Marias barn.
Citera
2025-05-20, 22:02
Medlem
Citat:
Det är bara dispensationalister som ser Israel som kvinnan.
Det är en irrlära.
Den sanna vägen är smal och porten är trång, bara några få finner den....

Matteus 7:13-14

13 Gå in genom den trånga porten. Den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. 14 Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
Citera
2025-05-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Kvinnan är Guds moder Maria,kyrkans och allas moder.
Alla som håller Guds bud och och har Jesu vittnesbörd är Marias barn.
Nej, alla som har Jesus vittnesbörd är Guds barn. Maria är Judinnan, i rakt nedstigande led från Abraham, Isak och Jakob, som bar fram frälsaren som är ISRAELS Gud.

Tack vare Israel blev vi hedningar också inympade i släktskapet. Men vi är dom vilda grenarna och det är den ädla roten som förser oss med liv. Inte tvärtom.
Citera
2025-05-20, 23:11
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Den sanna vägen är smal och porten är trång, bara några få finner den....

Matteus 7:13-14

13 Gå in genom den trånga porten. Den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. 14 Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Inget är smalare än adventismen.

Det stora problemet med din tolkning är fortfarande att Jesus säger emot den i Matt 24.
Det andra problemet är att stora delar av bibeln blir onödig för kristna.
Profetiorna är ett stort frågetecken, allt kastas till framtiden där vi inte är med.

Eftersom du tror att du är skonad från prövning så blir du lätt vilseledd. Vilseledelsen drabbar inte dig tror du. Satan myser.
Senast redigerad av bandspelaren 2025-05-20 kl. 23:14.
Citera
2025-05-21, 04:41
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Nej, alla som har Jesus vittnesbörd är Guds barn. Maria är Judinnan, i rakt nedstigande led från Abraham, Isak och Jakob, som bar fram frälsaren som är ISRAELS Gud.

Tack vare Israel blev vi hedningar också inympade i släktskapet. Men vi är dom vilda grenarna och det är den ädla roten som förser oss med liv. Inte tvärtom.
Ja och vi har Maria som vår moder.
Om Gud är vår far vem är då vår mor?
Citera
2025-05-21, 06:34
Medlem
Citat:
Ja och vi har Maria som vår moder.
Om Gud är vår far vem är då vår mor?
Israel är Faderns maka. Kyrkan är Sonens brud. Bibeln talar inte om någon gudomlig mor. Det är bara den katolska kyrkan som har den läran.
Citera
2025-05-21, 06:44
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Israel är Faderns maka. Kyrkan är Sonens brud. Bibeln talar inte om någon gudomlig mor. Det är bara den katolska kyrkan som har den läran.
Kristi brud är Guds brud dvs Israel.
Katolska är den rätta läran.
Maria är ingen gudomlig mor,var fick du det ifrån?
Senast redigerad av oyegie 2025-05-21 kl. 07:00.
Citera
2025-05-21, 07:16
Medlem
Citat:
Inget är smalare än adventismen.

Det stora problemet med din tolkning är fortfarande att Jesus säger emot den i Matt 24.
Det andra problemet är att stora delar av bibeln blir onödig för kristna.
Profetiorna är ett stort frågetecken, allt kastas till framtiden där vi inte är med.

Eftersom du tror att du är skonad från prövning så blir du lätt vilseledd. Vilseledelsen drabbar inte dig tror du. Satan myser.

Varför skulle det vara onödigt att ta lärdom av Israels olydnad och konsekvenser av det? Varför skulle det vara onödigt att förstå skillnader och likheter?

Att förstå DIN plats i Guds plan är att förstå Guds plan.

När du sätter dig själv på fel plats går du vilse. När du sätter dig själv på rätt plats förstår du också bättre din uppgift.

När du påstår att du tagit över Guds löften till Israel, då gör du Gud till en lögnare och svikare. Det är mycket allvarligt för din del.

Jag tror inte att jag slipper undan prövningar, dock är det inte min frälsning som prövas. Inte utsätts jag heller för Guds vrede. Den är inte riktad mot dom otroende. Dom otroende är hedningar och Israel.

Matteus 24 och uppenbarelseboken handlar om Guds VREDE. Det är Gud som sänder plågorna och Gud som håller i taktpinnen. Det är Gud som gör upp med upprorsmakarna och räddar otroende Israel.

Det handlar inte om mig, jag är redan räddad. Jag är inte Israel. Jag gör inte uppror. Jag är inte otroende. Jag står på Herrens sida.

Du har väldigt svårt att förklara din plats och uppgift här. För du vet inte varför du är kvar här, vad du väntar på eller varför.

Din kunskap om Guds plan är väldigt luddig. Det gör dig till ett lätt byte för Guds motståndare.
Citera
2025-05-21, 07:22
Medlem
Citat:
Kristi brud är Guds brud dvs Israel.
Katolska är den rätta läran.
Maria är ingen gudomlig mor,var fick du det ifrån?
Nej, bibeln talar om Israel som Guds maka. Inte brud. Sonen är brudgummen och kyrkan är bruden.

Min mor är min jordiska mor. Nån himmelsk mor har jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in