Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Detta inlägg är riktat till vinkelhak. Jag tom-citerar för att åkalla hans uppmärksamhet.
Denna vers, som AskMeAboutJesus citerar, har varit upp förr och du (vinkelhak) har inte velat befatta dig med den.
Vad baseras egentligen uppryckningsidén på?
1 Tess 4_15-18
15 Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst ska alls inte komma före de insomnade. 16 När en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då ska Herren själv komma ner från himlen, och de som har dött i Kristus ska uppstå först. 17 Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så ska vi alltid vara hos Herren. 18 Trösta därför varandra med dessa ord.
Johannes 14:1-4
1 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."
Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Sen barnsben har jag haft en idé om bibeln, trots att jag inte visste något just alls. Det var att bibeln riktar sig till oss, hela världen. Som typ 12-åring berättade min storasyster om antikrist, de hade säkert haft om det i skolan, och sade att man tror att det är Nero som avses. Jag var bekant med begreppet och minns att jag var direkt tveksam till den idén. Orsaken till min skepsis var helt enkelt att jag redan då ansåg att profetiorna är något som berör oss. Berättelserna är riktade till oss. Det kan inte handla om nån liten parentes som blåste förbi för 2000 år sen.
Jaa, och frälsningen har gått ut till alla, TACK VARE Israels otro.
Romarbrevet 11:11-12
11 Jag frågar nu: De har väl inte snubblat för att de skulle falla? Verkligen inte! Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna, för att väcka deras avund. 12 Och om deras fall innebar rikedom för världen och deras fåtalighet rikedom för hedningarna, hur mycket mer ska då inte deras fulla antal bli det?
Självklart gäller profetiorna oss alla, men inte alla är i fokus. Det finns tex många många troende som inte ens kommer vara i livet när slutet kommer. Fokus är på Israel, för att profetiorna säger det. Och Paulus bekräftar det väldigt tydligt här. Den här hemligheten vill du inte ta till dig helt enkelt.
Romarbrevet 11:25-27
25 Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel, och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob. 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder
Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Nu företräder du en annan sorts flykt. Det handlar om något som inträffar efter vår uppryckning. Det handlar om judarna.
Men i uppenbarelseboken sägs det, läs detta, hör detta, bevara detta. Vi blir uppmanade i början och i slutet av uppenbarelseboken att ta till oss den. Men vad är idén med det om vi rycks upp innan allt exploderar, vad är idén med det om det handlar om judarna? Judarna läser det åtminstone inte. Hela boken blir ett slag i luften.
Så min uppfattning är, det är riktat till ss för det berättar för oss vad vi kommer att uppleva i sista tiden. Den förbereder oss alla i hela världen så att vi är redo. Därför uppmanas vi att ta till oss det.
Det här har vi ju diskuterat några gånger nu. Daniels profetia 9:24 är ängeln väldigt tydlig med vilka denna profetia gäller.
24
Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste.
Men du vill ändå att det ska handla om dig?
Det är nämligen tvärt om det ska vara. Israel och dom utvalda där ska AVUNDAS DIG, inte tvärtom. Jesus dog för DINA skulder och har sonat dom EN GÅNG FÖR ALLA. Du behöver inget mer. Låt Herren få göra upp med sitt folk, som fortfarande är i otro, på sitt sätt som Han bestämt. Acceptera och ödmjuka dig och tacka Herren för att du slipper vara en av dom.
Och igen, med risk för att bil tjatig. Jesus förklarar själv vad uppenbarelseboken handlar om. Det betyder inte att du inte ska läsa den, men du ska läsa den och förstå vad den handlar om. Uppenbarelseboken knyter ihop hela Guds plan från början till slut.
Uppenbarelseboken 1:19
19 Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta.