Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Så vem är högmodig då?

Den som lyssnar på orden och tar dom på allvar precis så som dom är skrivna?

Eller den som väljer och vrakar och tolkar lite hur som efter eget huvud? Som tror sig veta bättre själv?

Det är du som tolkar efter eget huvud. Ingen tolkade det på det viset i 1900 år. Inga apostlar, inga kyrkofäder, inga teologer.

Du svarade inte på min fråga: Har Gud berättat för dig att din tolkning är den rätta? Hur kan du annars veta att just den och inte den apostoliska kyrkans tolkning är den rätta?
Citera
2025-04-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många kan inte se sanningen i Skriften eftersom de närmar sig den högmodigt och därvid stänger ute sanningen; de låter egenkärlekens moln ta plats mellan sig och sanningen. De uppfattar Skriftens ord bokstavligt, i stället för att försöka förstå dem. De slickar endast på huden och når aldrig in till märgen. De gör sig blinda för det ljus som finns och förklaras i Skriften.

Du tillhör den gruppen.

Skriften tolkas med hjälp utav den Helige Ande. Har du inte tagit emot Anden så är det inte konstigt att du inte kan läsa eller tolka Bibeln själv utan måste förlita dig på en kyrklig överhet (du som katolik).

Skriften kommer inte bli levande för dig förrän du blivit Andedöpt. Bibeln kommer endast framstå som en död text som du förgäves försöker förstå intellektuellt. Först när du har den Helige Ande boende i dig, och ber honom att hjälpa dig med tolkningen varje gång du läser, så kommer Guds Ord att bli levande för dig.

Katolicism överlag är bara död, mänsklig religion (även om det såklart finns Andefyllda individer inom katolicismen också).

"Tog ni emot den helige Ande, när ni började tro? frågade han dem. Nej, svarade de, vi vet inte vad du menar. Vad är den helige Ande? Vad trodde ni på." - Apostlagärningarna 19:2-4

"Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot." - Johannesevangeliet 14:15

"Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva?" - Första Korintierbrevet 6:19
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-04-20 kl. 17:24.
Citera
2025-04-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Var är det utlovat?

Apg 1:6-9
6 De som hade samlats frågade honom: »Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?«
7 Han svarade: »Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.
8 Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.«
9 När han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp i höjden, och ett moln tog honom ur deras åsyn.
Här tror lärjungarna fortfarande på ett jordiskt judiskt kungarike men Jesus värjer frågan. Något sådant kommer aldrig att bli av.

Hur får du det till att det aldrig kommer bli av? Jesus säger ju tvärtom indirekt att det kommer bli av men att "Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt".

Han avfärdar inte att det kommer bli av, utan han säger endast att det inte är deras sak att veta NÄR det kommer ske.
Citera
2025-04-20, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Skriften tolkas med hjälp utav den Helige Ande. Har du inte tagit emot Anden så är det inte konstigt att du inte kan läsa eller tolka Bibeln själv utan måste förlita dig på en kyrklig överhet (du som katolik).

Skriften kommer inte bli levande för dig förrän du blivit Andedöpt. Bibeln kommer endast framstå som en död text som du förgäves försöker förstå intellektuellt. Först när du har den Helige Ande boende i dig, och ber honom att hjälpa dig med tolkningen varje gång du läser, så kommer Guds Ord att bli levande för dig.

Katolicism överlag är bara död, mänsklig religion (även om det såklart finns Andefyllda individer inom katolicismen också).

"Tog ni emot den helige Ande, när ni började tro? frågade han dem. Nej, svarade de, vi vet inte vad du menar. Vad är den helige Ande? Vad trodde ni på." - Apostlagärningarna 19:2-4

"Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot." - Johannesevangeliet 14:15

"Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva?" - Första Korintierbrevet 6:19

Varför tolkar olika protestanter och frifräsarkristna Bibeln på så många olika sätt? Hur kan en och samme Helige Ande vägleda människor till så vitt skilda tolkningar? Inte ens i den här tråden håller ni sams trots att ni alla påstår vara fylld av Helig Ande.
Citera
2025-04-20, 17:43
Medlem
Citat:
Varför tolkar olika protestanter och frifräsarkristna Bibeln på så många olika sätt? Hur kan en och samme Helige Ande vägleda människor till så vitt skilda tolkningar? Inte ens i den här tråden håller ni sams trots att ni alla påstår vara fylld av Helig Ande.

Därför att vissa saker i Bibeln är vi inte menade att veta på förhand.

Gud tar ära i att dölja vissa saker och lämna rum för spekulation och utforskande.

"Det är Guds ära att dölja en sak och kungars ära att utforska den." - Ordspråksboken 25:2

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk" - Första Petrusbrevet 2:9

Därför är Bibeln väldigt esoteriskt skriven (krypterad).

Anden hjälper en att dekryptera den men det betyder inte att vi får alla svar serverade på ett fat.

Vissa saker kommer vi inte kunna veta säkert förrän de sker. Andra saker är mer enkla att tolka.
Citera
2025-04-20, 18:00
Bannlyst
Citat:
Därför att vissa saker i Bibeln är vi inte menade att veta på förhand.

Gud tar ära i att dölja vissa saker och lämna rum för spekulation och utforskande.

"Det är Guds ära att dölja en sak och kungars ära att utforska den." - Ordspråksboken 25:2

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk" - Första Petrusbrevet 2:9

Därför är Bibeln väldigt esoteriskt skriven (krypterad).

Anden hjälper en att dekryptera den men det betyder inte att vi får alla svar serverade på ett fat.

Vissa saker kommer vi inte kunna veta säkert förrän de sker. Andra saker är mer enkla att tolka.

Men då kan ju inte du vara säker på att din tolkning är den rätta. Det är rent av sannolikt att just din tolkning är helt fel. Då bör du sluta uttala dig så tvärsäkert som du gör.
Citera
2025-04-20, 18:16
Medlem
Citat:
Men då kan ju inte du vara säker på att din tolkning är den rätta. Det är rent av sannolikt att just din tolkning är helt fel. Då bör du sluta uttala dig så tvärsäkert som du gör.

Vi kan ju idag se med egna ögon hur dessa profetior går i uppfyllelse kring fysiska Israel ända sedan staten återupprättades.

Israel/Jerusalem betecknar både det andliga och det fysiska riket.

Det betyder inte att staten Israel eller judarna som besitter det i sitt nuvarande tillstånd är rättfärdiga eller slutprodukten. Men de är en del av Guds plan att återupprätta riket (som i slutändan kommer bestå utav de kristna som tillhör Jesus och den rest utav fysiska Israel/judarna som blir frälsta).

En majoritet utav judarna som staten Israel idag består utav kommer som sagt inte bli frälsta och kommer inte vara en del utav det slutgiltliga riket där Jesus regerar. Men de är fortfarande en del utav Guds plan och behöver besitta landet innan Jesu återkomst.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-04-20 kl. 18:22.
Citera
2025-04-20, 18:48
Medlem
Citat:
Det är du som tolkar efter eget huvud. Ingen tolkade det på det viset i 1900 år. Inga apostlar, inga kyrkofäder, inga teologer.

Du svarade inte på min fråga: Har Gud berättat för dig att din tolkning är den rätta? Hur kan du annars veta att just den och inte den apostoliska kyrkans tolkning är den rätta?
Det var du som påstod att såna som jag läser bibeln bokstavligt. Och jaa, det gör jag och låter bibeln förklara sig själv. Utan att några människor tolkar den åt mig.

Den helige anden är den som hjälper mig. Det är Guds sätt att tala till mig.
Citera
2025-04-20, 19:16
Bannlyst
Citat:
Vi kan ju idag se med egna ögon hur dessa profetior går i uppfyllelse kring fysiska Israel ända sedan staten återupprättades.

Israel/Jerusalem betecknar både det andliga och det fysiska riket.

Det betyder inte att staten Israel eller judarna som besitter det i sitt nuvarande tillstånd är rättfärdiga eller slutprodukten. Men de är en del av Guds plan att återupprätta riket (som i slutändan kommer bestå utav de kristna som tillhör Jesus och den rest utav fysiska Israel/judarna som blir frälsta).

En majoritet utav judarna som staten Israel idag består utav kommer som sagt inte bli frälsta och kommer inte vara en del utav det slutgiltliga riket där Jesus regerar. Men de är fortfarande en del utav Guds plan och behöver besitta landet innan Jesu återkomst.

Det är bara din tolkning av det som sker. Men har du några entydiga bevis så får du kasta fram dem.
Citera
2025-04-20, 19:18
Bannlyst
Citat:
Det var du som påstod att såna som jag läser bibeln bokstavligt. Och jaa, det gör jag och låter bibeln förklara sig själv. Utan att några människor tolkar den åt mig.

Den helige anden är den som hjälper mig. Det är Guds sätt att tala till mig.

Men varför kommer andra som också påstår sig ha hjälp av den Helige Ande, bland annat i en här tråden, fram till helt andra tolkningar än du? Är det fel på den Helige Ande eller är det helt enkelt så att Bibeln inte kan förklara sig själv?
Citera
2025-04-20, 20:17
Medlem
Citat:
Jag har "fallit" för Ordet, det heliga i skrifterna som Jesus själv hänvisar till om och om igen.

Han har sänt sin Ande som kan hjälpa dig. Du behöver bara ta emot den.

Nej, du har fallit för propagandan från dispensationalisterna.
Jag har sett det här såååååå många gånger, och jag vet närmast exakt vad du tror dig veta och tro, men det är bara ren idioti som inte går att förankra i Skriften.
Det är bara en massa fantasier som du inte vågar ifrågasätta.
Citera
2025-04-20, 20:42
Medlem
Citat:
Men varför kommer andra som också påstår sig ha hjälp av den Helige Ande, bland annat i en här tråden, fram till helt andra tolkningar än du? Är det fel på den Helige Ande eller är det helt enkelt så att Bibeln inte kan förklara sig själv?
Jag tycker det utkristalliseras väldigt tydligt vilka som är ledda av Anden och vilka som leder sig själva.

På ordvalen, på smädelserna mot andra, på oförmågan att med bibelns ord bekräfta sin tolkning.

Den som är ledd av Anden hävdar inte sig själv och förminskar inte andra. Men om ordet, Guds ord, svider för läsaren/lyssnaren så bådar det ändå gott. För det svider bara för dom som inte ÄR i ordet, förhoppningsvis kommer dom så småningom på bättre tankar och släpper in Anden när dom inser sitt snedsteg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in