Citat:
Ursprungligen postat av
topmark
Jag har fru och 2 tonårsbarn. Började nytt jobb för ett tag sen och där finns en kvinna som jag inte kan sluta tänka på. Jag har inte varit kär sedan jag träffade min fru för 20 år sedan och jag trodde aldrig jag skulle bli det igen. Men det är så det känns.
Kvinnan på jobbet vet ingenting, jag har varit professionell, men bjudit in till samtal och möjligtvis kopplat på charmen. Om jag nu har någon sådan. Hon har inte varit avvisande utan bjudit tillbaka. Hon är skild sedan en tid tillbaka.
Jag vet inte vad jag ska göra!
Det du beskriver är ingen ovanlig situation – men den är allvarlig. Du har en fru, två tonårsbarn och en stark känsla för en annan kvinna som du inte kan släppa. Det du känner är inte fel i sig. Känslor kan dyka upp oväntat. Men vad du gör med dem – där ligger hela ansvaret.
Det är lätt att tänka att ”inget har hänt” och att det räcker med att hålla sig professionell. Men innerst inne vet du att du redan står med ena foten utanför. Du skriver att du inte varit kär på 20 år – och att det här känns på riktigt. Det är just därför du måste ta det på största allvar.
Att tiga i det här läget är inte omtänksamt – det är att börja leva med en hemlighet. Och när du gör det, börjar du också ta avstånd från din fru utan att hon förstår varför. Det underminerar både tilliten och intimiteten, även om du inte ”gör något fel” i yttre mening. Men inombords vet du att det pågår något stort.
Du behöver vara ärlig med henne. Inte på ett brutalt sätt, utan med ansvar. Du kan säga något som:
"Det har hänt något i mig som jag inte väntade mig. Jag har börjat känna något starkt, inte mot dig, men mot någon annan. Det har fått mig att inse att jag saknar något, och jag vill inte bära det här i tystnad. Jag säger det här för att jag respekterar dig – inte för att såra dig."
Det är fruktansvärt svårt, ja. Men också djupt respektfullt. Du ger henne rätten att veta vad som händer i ditt inre, innan något ytterligare sker. Det är ett sätt att visa att du vill ta ansvar – för dig själv, för henne, och för det liv ni byggt.
Att vara ärlig nu är inte att ge upp. Det är att
inte svika i smyg. Och det ger er båda en chans att faktiskt förstå vad det här handlar om – innan allt rämnar.
Så mitt råd: agera inte bakom ryggen, agera inte i smyg – men agera
inåt och sedan
framåt, med ärlighet.
Det krävs mod att vara lojal mot sanningen. Men det är precis både det du och din fru behöver nu.