Citat:
Ok, det handlar alltså om den grafiska representationen av noter. Spontant skulle jag ha använt en canvas för att rita dom snarare än försöka med HTML/CSS.
Hej igen. Tack för att ni båda försöker. Jag gav upp på bolt.new och har sagt upp abonnemanget. Testar i stället bygga ut UI:en med Bubble och ser om det därifrån kan bli en webbapp som jag sedan deployar genom Supabase tänker jag mig.
Vad gäller noter menar jag grafiska element. Det bästa verkar vara om jag kan hitta SVG-filer som jag tror är vektorer som man enkelt kan skala upp och ner i storlek så de passa in i min app. Jag behöver alltså fotfarande importera grafiska element som är helnot, 1/8-delsnot, 1/4-not osv. Behöver även utsmyckningsnot som ett element och några andra specialnoter. Kollar runt på https://www.smufl.org/fonts/ etc för att hitta noter som en font man kan importera och använda i appen.
Vad gäller noter menar jag grafiska element. Det bästa verkar vara om jag kan hitta SVG-filer som jag tror är vektorer som man enkelt kan skala upp och ner i storlek så de passa in i min app. Jag behöver alltså fotfarande importera grafiska element som är helnot, 1/8-delsnot, 1/4-not osv. Behöver även utsmyckningsnot som ett element och några andra specialnoter. Kollar runt på https://www.smufl.org/fonts/ etc för att hitta noter som en font man kan importera och använda i appen.
Jag hittade en OTF-font på dem hemsida som du länkade till. Nu använde jag Löve2D för att test-rendera dessa, men det var inga konstigheter (ChatGPT-assisterat). Fonten (Sebastian.otf) sparas i samma fil som main.lua:
main.lua
Kod:
local utf8 = require("utf8") local font local startChar = 65 -- Starting codepoint (A)' local charsPerRow = 8 local charSize = 32 -- Font size local charSpacing = 40 local xOffset = 10 local yOffset = 40 local xSpacing = 80 local ySpacing = 80 function love.load() font = love.graphics.newFont("Sebastian.otf", charSize) -- <- Put your font file here uiFont = love.graphics.newFont(14) -- a small readable font end function love.update(dt) -- Optional: scroll with arrow keys if love.keyboard.isDown("up") then startChar = math.max(0, startChar - 1) elseif love.keyboard.isDown("down") then startChar = math.min(1114111, startChar + 1) -- Unicode range end end function love.draw() love.graphics.setFont(uiFont) love.graphics.print("Starting at codepoint: " .. startChar, 10, 10) love.graphics.setFont(font) for i = 0, 127 do -- 128 characters on screen local codepoint = startChar + i local x = xOffset + (i % charsPerRow) * xSpacing local y = yOffset + math.floor(i / charsPerRow) * ySpacing local character = utf8.char(codepoint) love.graphics.print(character, x, y) end end
Senast redigerad av Enterprise 2025-04-27 kl. 10:01.
Senast redigerad av Enterprise 2025-04-27 kl. 10:01.