• 1
  • 2
2025-04-17, 23:55
Medlem
Hej, försöker göra en webbapp med Bolt utan att kunna koda. Det är för att skriva musik för ett särskilt instrument.

Det är en skitenkel editor jag utvecklar ändå blir det jämt problem när jag försöker få Bolt att importera noter från externt och den fattar inte hur layouten ska vara, noterna blir fel osv. Jag har sutit och prmoptat ett antal timmar och det vill sig inte. Lovable var så usel på detta att jag fick be om pengarna tillbaka.

Har genom gemini premium försökt få förklarat för mig hur man kan göra. Har börjat titta på videor om Figma för att ev góra UI:et där men det blir så mycket detaljer/skärmar att speca manuellt ser det ut som samt fattar jag inte där heller hur importera noter till Figma så vet inte om Figma egentligen är till hjälp.

Det jag hoppas kunna göra är att importera noter som grafiska element direkt till Bolt och sedan prompta den hur jag vill kunna dra in särskilda noter till mitt notsystem men det tycks vara oerhört komlicerat fastän det låter så enkelt. Måste även få Bolt i så fall utifrån noter som grafiska element fatta vilken som är en åttondelsnot, fjârdedelsnot osv också.

Finns det någon som kan förklara hur jag skulle kunna bära mig åt?
Citera
2025-04-18, 00:39
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag har aldrig hört talats om Bolt och kan därför inte hjälpa dig.

Men jag kan direkt säga att det låter som att du borde ta ställning till om du antingen bör ge upp eller betala en programmerare (eller gå all in för lära dig att programmera, men det verkar du inte vilja)

Förmodligen så är det så enkelt att Bolt inte vet hur ljud och noter fungerar eftersom det är ett LLM som är bra på att förstå texter - inte hur ljud och noter fungerar eller hur det passar ihop med visuella gränssnitt

Och med tanke på att du inte ger oss tillräckligt med detaljer så ger du antagligen inte heller din chatbot tillräckligt med detaljer heller.

Citat:
Det är en skitenkel editor jag utvecklar ändå blir det jämt problem när jag försöker få Bolt att importera noter från externt och den fattar inte hur layouten ska vara, noterna blir fel osv. Jag har sutit och prmoptat ett antal timmar och det vill sig inte.
Vad betyder t.ex. ”inte fattar hur layouten ska vara”, ”noterna blir fel”?

Baserat på informationen du ger så fattar nog ingen annan heller hur layouten ska vara eller hur noterna ska bli rätt.

Citat:
det tycks vara oerhört komlicerat fastän det låter så enkelt
Det kanske helt enkelt är oerhört komplicerat. Kan du inte skriva ner alla regler i text själv så är det nog komplicerat.

Du tycker att det låter enkelt eftersom du vet vad du själv menar, men jag förstår inte mycket av vad du menar, och en LLM som inte har tränats på ljud eller syn lär också ha problem med att förstå

Citat:
Måste även få Bolt i så fall utifrån noter som grafiska element fatta vilken som är en åttondelsnot, fjârdedelsnot osv också.
Vi kan börja här t.ex. Vilka är reglerna? Hur ska den förstå det? Kan inte du definiera själv det så är det nog redan där ganska komplext. Hur ser en åttondelsnot ut?

Lyckligtvis är jag själv väldigt dålig på musik och vet inte hur de där noterna ser ut. Lyckas du förklara för mig över text så är det ett litet steg på vägen. Men det är många, många fler och svårare steg efter detta kvar kan jag varna dig för redan nu.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-18 kl. 01:11.
Citera
2025-04-18, 00:52
Medlem
kalkryggars avatar
Mycket svårt att förstå hur man ska hjälpa dig med den infon. Lägg ner de där AI-tankarna. Det fungerar inte än på ett antal år. Du får helt enkelt lära dig programmera eller betala någon som kan.
Citera
2025-04-18, 09:09
Moderator
Protons avatar
Webbutveckling och javascript --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2025-04-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag har aldrig hört talats om Bolt och kan därför inte hjälpa dig.

Men jag kan direkt säga att det låter som att du borde ta ställning till om du antingen bör ge upp eller betala en programmerare (eller gå all in för lära dig att programmera, men det verkar du inte vilja)

Förmodligen så är det så enkelt att Bolt inte vet hur ljud och noter fungerar eftersom det är ett LLM som är bra på att förstå texter - inte hur ljud och noter fungerar eller hur det passar ihop med visuella gränssnitt

Och med tanke på att du inte ger oss tillräckligt med detaljer så ger du antagligen inte heller din chatbot tillräckligt med detaljer heller.

Vad betyder t.ex. ”inte fattar hur layouten ska vara”, ”noterna blir fel”?

Baserat på informationen du ger så fattar nog ingen annan heller hur layouten ska vara eller hur noterna ska bli rätt.

Det kanske helt enkelt är oerhört komplicerat. Kan du inte skriva ner alla regler i text själv så är det nog komplicerat.

Du tycker att det låter enkelt eftersom du vet vad du själv menar, men jag förstår inte mycket av vad du menar, och en LLM som inte har tränats på ljud eller syn lär också ha problem med att förstå

Vi kan börja här t.ex. Vilka är reglerna? Hur ska den förstå det? Kan inte du definiera själv det så är det nog redan där ganska komplext. Hur ser en åttondelsnot ut?

Lyckligtvis är jag själv väldigt dålig på musik och vet inte hur de där noterna ser ut. Lyckas du förklara för mig över text så är det ett litet steg på vägen. Men det är många, många fler och svårare steg efter detta kvar kan jag varna dig för redan nu.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Mycket svårt att förstå hur man ska hjälpa dig med den infon. Lägg ner de där AI-tankarna. Det fungerar inte än på ett antal år. Du får helt enkelt lära dig programmera eller betala någon som kan.

Tack för svar - fattar inte vad ni inte fattar det hela är mycket enkelt

Jag vill kunna drag & droppa noter i ett enkelt notsystem och när jag ber Bolt programmera ett antal standardnoter t ex en åttondelsnot eller om jag ber Bolt importera ett bibilotek med noter från Internet så funkar det inte. Noterna blir distade, för stora eller för små. Utsmyckningsnoter är omöjliga eller förändras efter jag bet om någon helt annan ändring i appen.

Jag söker alltså ett sätt att importera noter som grafiska element och där ett antal standardnoter och notgrupperingar ska ligga i en box överst på skärmen som jag sedan kan drag&droppa in i notsystemet.

Fattar inte hur f-n jag går tillväga för att importera enskilda noter (som grafiska element) till min app.
Citera
2025-04-19, 00:14
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-David

Jag vill kunna drag & droppa noter i ett enkelt notsystem och när jag ber Bolt programmera ett antal standardnoter t ex en åttondelsnot eller om jag ber Bolt importera ett bibilotek med noter från Internet så funkar det inte. Noterna blir distade, för stora eller för små. Utsmyckningsnoter är omöjliga eller förändras efter jag bet om någon helt annan ändring i appen.
Nu säger du ”noterna blir distade, för stora eller för små”. Det sa du inte innan. Så hur kan du förvänta dig att vi ska veta det?

Återigen så är jag en musikalisk idiot och vet ändå inte vad det där betyder, men det var väl helt klart exempel detaljer du inte gav oss nyss.

Du tycker säkert att jag låter akustiskt autistisk, men ska du snacka med en dator så behöver du nog ställa dig in på det ändå. Du behöver vara väldigt tydlig och väldigt precis. Säger det inte för att vara elak, det är bara så det är
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-19 kl. 00:22.
Citera
2025-04-19, 00:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Jag söker alltså ett sätt att importera noter som grafiska element och där ett antal standardnoter och notgrupperingar ska ligga i en box överst på skärmen som jag sedan kan drag&droppa in i notsystemet.

Fattar inte hur f-n jag går tillväga för att importera enskilda noter (som grafiska element) till min app.

Saken är den att vi inte vet vart du ska hämta in och hur du ska hämta in. Är det till HTML-kod som ska in och det som hämtar är ett JavaScript API? Eller är det bilder som ligger i en mapp. Sen vad det innebär när du säger att grafiska element blir distade så är det omöjligt att förstå vad du menar.

Den kod som genereras, kan du inte lägga in något avsnitt av den här?
Citera
2025-04-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Nu säger du ”noterna blir distade, för stora eller för små”. Det sa du inte innan. Så hur kan du förvänta dig att vi ska veta det?

Återigen så är jag en musikalisk idiot och vet ändå inte vad det där betyder, men det var väl helt klart exempel detaljer du inte gav oss nyss.

Du tycker säkert att jag låter akustiskt autistisk, men ska du snacka med en dator så behöver du nog ställa dig in på det ändå. Du behöver vara väldigt tydlig och väldigt precis. Säger det inte för att vara elak, det är bara så det är

Jag är medveten om det, har suttit i timmar och promptat Bolt utan att det resulterar i vad jag vill ha.
Citera
2025-04-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Saken är den att vi inte vet vart du ska hämta in och hur du ska hämta in. Är det till HTML-kod som ska in och det som hämtar är ett JavaScript API? Eller är det bilder som ligger i en mapp. Sen vad det innebär när du säger att grafiska element blir distade så är det omöjligt att förstå vad du menar.

Den kod som genereras, kan du inte lägga in något avsnitt av den här?

Dista - distortion. Menar att noterna ursprungligen var ganska raka och tydliga med blir fulare och svårare at tolka ju mer Bolt processar dem.

Ska leta efter ett notbibliotek och försöka beskriva bättre vad det är jag vill importera till min app.

Jag är som sagt inte programmerare (du frågar HTML/JavaScript) men Bolt skriver enligt vad jag förstår kod i React with TypeScript.
Citera
2025-04-21, 19:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Dista - distortion. Menar att noterna ursprungligen var ganska raka och tydliga med blir fulare och svårare at tolka ju mer Bolt processar dem.

Ska leta efter ett notbibliotek och försöka beskriva bättre vad det är jag vill importera till min app.

Jag är som sagt inte programmerare (du frågar HTML/JavaScript) men Bolt skriver enligt vad jag förstår kod i React with TypeScript.

Du har väl valt att den ska använda React och TypeScript?

Är det alltså bilderna som ser distade ut? Alltså pixlarna? Du pratar om noter och man tänker sig ljud och det är ganska vanligt att man pratar om distat ljud. Även om det ser ut som att du menar själva grafiken. Men nu kanske du förstår hur svårt det är att förstå vad du menar.

Men som sagt. Vi är inte där än på många år där en helt novis inom programmering kan bygga komplexa unika appar med hjälp av AI. Du blir nog tyvärr tvungen att lära dig programmera eller betala någon programmerare att göra det åt dig. Det är mitt råd. Just nu så slösar du bara tid på nonsens. Att hantera bilder i ett program gör en kunnig programmerare på minuter, sen är det klart.
Citera
2025-04-21, 22:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Nu kan jag lite om musik men förstår inte vad du menar:
* Vad är ett bibliotek av noter? Menar du ”snippets” eller vissa melodislingor?
* Om du ska importera en extern fil, vet du hur filstrukturen ser ut?
* Vad menar du med att en not blir distad? Jag kan förstå vad du menar med att ett ljud eller en ton blir distorterad, det beror ofta på en överamplfiering.
* Vad menar du med att en not blir för stor eller liten?

Om du inte ens kan uttrycka tillräckligt tydligt för att vi ska kunna förstå, så är det inte konstigt att LLM inte förstår heller.
Citera
2025-04-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu kan jag lite om musik men förstår inte vad du menar:
* Vad är ett bibliotek av noter? Menar du ”snippets” eller vissa melodislingor?
* Om du ska importera en extern fil, vet du hur filstrukturen ser ut?
* Vad menar du med att en not blir distad? Jag kan förstå vad du menar med att ett ljud eller en ton blir distorterad, det beror ofta på en överamplfiering.
* Vad menar du med att en not blir för stor eller liten?

Om du inte ens kan uttrycka tillräckligt tydligt för att vi ska kunna förstå, så är det inte konstigt att LLM inte förstår heller.

Hej igen. Tack för att ni båda försöker. Jag gav upp på bolt.new och har sagt upp abonnemanget. Testar i stället bygga ut UI:en med Bubble och ser om det därifrån kan bli en webbapp som jag sedan deployar genom Supabase tänker jag mig.

Vad gäller noter menar jag grafiska element. Det bästa verkar vara om jag kan hitta SVG-filer som jag tror är vektorer som man enkelt kan skala upp och ner i storlek så de passa in i min app. Jag behöver alltså fotfarande importera grafiska element som är helnot, 1/8-delsnot, 1/4-not osv. Behöver även utsmyckningsnot som ett element och några andra specialnoter. Kollar runt på https://www.smufl.org/fonts/ etc för att hitta noter som en font man kan importera och använda i appen.
Senast redigerad av Jim-David 2025-04-26 kl. 23:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in