2025-04-18, 02:08
Medlem
Varför tar du inte bilen då om du skriver att de inte är några problem? Tar inte mer än 2 timar och 50 minuter. Karlstad är en håla, således inte populärt resmål därför tar resan cirka 12 timmar med buss eftersom tidtabellerna är anpassade efter resenärerna som åker från Oslo - GBG.

Tåg är ditt bästa alternativ, åk en dag i förväg om det nu är så viktigt att du är där senast Y klockslag. Jag har aldrig varit med om att tåget varit i tid sträckan Karlstad - Göteborg, antigen bron någonstans vid Trollhättan som inte går att stänga, strömfel eller tattare som ryckt koppar.
Citera
2025-04-18, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Om Gud vil, vil alt ordne seg.

Tusen takk for all hjelp! Du har hjulpet meg med så mye! Tusen takk skal dere ha! Er det greit om jeg fortsetter å spørre i de kommende dagene hvis jeg har spørsmål?

Når var dette?

Dessuten kan jeg ikke satse alt på at noen skal si ja.
Nog 20 år sedan nu.
Citera
2025-04-18, 04:36
Medlem
Lifta.
Citera
2025-04-18, 06:34
Medlem
bithaxs avatar
Hyr en bil.
Kanske inte det billigaste, men det bästa när man turistar i annat land och har begränsat med tid.

Brukar alltid hyra bil i Thailand och Spanien. Blir roligare när man kan åka på roadtrip.
Citera
2025-04-18, 06:38
Medlem
Citat:
Ikke i dag, 22. april. Glemte å nevne det!

Det finns säkert nån Facebooksida för folk som vill samåka från punkt A till B.

Har du bilkörkort?

Det borde ju även gå flyg mellan Karlstad och Gbg, annars är det enkelt att åka åt andra hållet, till Sthlm och sen ta flyget därifrån.

Du kan kolla tåget på samma sätt.
Ta fram hur tågen kör, och se om du kan byta någonstans för att enklare ta sig från punkt A till B, genom att först åka till punkt C för att ta sig vidare till punkt B.

Det är enkelt att stirra sig blind annars.

Har du kollat alternativet att åka via Norge?

Billigast är såklart att lifta.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-04-18 kl. 06:43.
Citera
2025-04-18, 07:34
Medlem
Citat:
Hej! Kör genom translator!

Jag är i Sverige nu och behöver er kunskap och expertis. Jag måste över kväll/natt åka ungefär 400km från 1 ställe till 1 annat.

Jag tittar på SJ appen och inget sådant alternativ finns, det senaste tåget/bussen som åker från där jag är tills där jag vill vara är alldeles för tidig.

Taxi är för dyrt.

Har ingen aning om Sverige och dess kollektivtrafik!

Berättar SJ alla alternativ?

Har sökt på bussalternativ (privata företag, alla kollektivtrafik skulle väl också synas på SJ appen?) och de åker också på helt fel tider och har alldeles för lång tid.

Måste vara på en viss plats vid en viss tidpunkt och sen snabbt till andra.

Förstår inte hur det tar 14h att åka 300-400km för en buss?

Jag kan köra sån där elsparkcykel om det inte tar mer än 9-10 timmar att åka dit.

Tack.

TILLÄGG:
Jeg har ikke noe problem med at bussen/toget/bilen osv. kommer for tidlig, det er ikke noe problem.

Problemet er at alle alternativene jeg kan se, enten går for tidlig eller kommer for sent.
Lycka till att hitta en elsparkcykel som klarar 300 km på en laddning.

Lifta är nog billigast.

När robotaxi finns och varenda teslaägare med fsd kan hyra ut sin bil helautomatiskt lär det bli billigt och miljövänligt att göra resan du efterfrågar.

Så länge inte den rödgröna klimatvänstern eldar upp alla teslabilar.
Citera
2025-04-18, 07:37
Medlem
Hayezs avatar
En taxiresa blir väl samma pris som ett par öl och en middag på restaurang i Norge? Annars kan du ju åka rullskidor.
Citera
2025-04-18, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är inte 300-400 km mellan Karlstad och Göteborg. Det är 250 km.
Det går bussar mellan Karlstad och Göteborg men knappast mer frekvent än tågen.

Kanske ska åka tillbaka också.
Citera
2025-04-18, 08:33
Medlem
En bra sida att använda i sådana här sammanhang är https://resrobot.se/. Där har de en reseplanerare där du kan söka ut alla resor i Sverige med tåg, buss, spårvagn och andra kollektiva färdmedel.
Citera
2025-04-18, 08:43
Medlem
Citat:
Er togene vanligvis veldig sene? Håper Gud er med meg og at alt går etter planen.

Fungerer Västtrafik to go også innenfor Göteborg (tar västtrafik å gå fra säffle til Göteborg)? Det koster 140 kr. Er det bare for den spesifikke ruten, eller kan jeg fortsatt bruke billetten godt inne i Göteborg?

Den gäller inte inom Göteborgs centrum du får köpa en biljett för 37 svenska kronor gäller i 90 minuter
Citera
2025-04-18, 08:53
Medlem
Hyr en Kinto, om du har körkort.
Man får som svensk köra i Danmark och Norge med den, så tänker en norrman säkert får hyra i Sverige också.
Kostar en slant dock.
Citera
2025-04-18, 09:23
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Når var dette?

Dessuten kan jeg ikke satse alt på at noen skal si ja.

Jag har liftat några gånger när jag yngre. Det gick ibland snabbare än att åka buss. Men ja, det är en chansning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in