2025-04-18, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Æ lurer dæ ikkje. Usikkert nei da berre si du har fått deg bort, ikke tar den i rumpen og trenger en lift til Götebörg.

Det går 1000 lastbiler i døgnet fra Värmland mot Bohuslän.
Det virker veldig utrygt å planlegge etter at noen sier ja. For utrygt, dessverre.

Tenk deg også at du er lastebilsjåfør og noen kommer bort til deg og begynner å snakke om at han ikke er homofil og at han har «gått seg vill» og trenger skyss.
Citera
2025-04-18, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Oki, ja, men då är det ok, och skall inte vara några problem.
Er togene vanligvis veldig sene? Håper Gud er med meg og at alt går etter planen.

Fungerer Västtrafik to go også innenfor Göteborg (tar västtrafik å gå fra säffle til Göteborg)? Det koster 140 kr. Er det bare for den spesifikke ruten, eller kan jeg fortsatt bruke billetten godt inne i Göteborg?
Citera
2025-04-18, 01:24
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Ja, du har forstått riktig. Jeg kan ikke gjøre det.
Men herberget er gratis? Jeg tror jeg leste at du må gi noen penger?

Hva slags problemer? Tror du andre hjemløse vil slåss med meg hvis jeg bevisst holder meg unna alle andre og unngår alle mulige konflikter? Jeg tror ikke jeg kommer til å sove der, men det er fint å være innendørs.

Ja, men Sverige var helt annerledes for 20 år siden. Jeg kan ikke forestille meg at det samme som fungerte da, fungerer i dag. Sov du sittende?

Hvordan ser du tilbake på den tiden? Hva lærte du av det?

Hvis jeg mot formodning skulle få tilbringe seks timer ute, hva bør jeg gjøre?

Härgärge = sovplats för hemlösa. Åtminstone så är det så jag förstår det. Det måste därför vara gratis. Men det kan kanske(?) vara fullt. Jag vet inte hur många hemlösa det finns i Säffle. Problem kan väl vara att hemlösa ofta är kriminella och/eller missbrukare. Det brukar vara krav på att man är nykter på härbärgen men säkert kan sådana personer ändå ställa till problem. Jag vet faktiskt inte. Min vän som blev hemlös var också alkoholist - så hon var nog inte på härbärge så ofta på grund av nykterhetskravet för hon gillade att dricka istället.

Det var inte så ofta jag sov ute men några gånger när jag reste för att jag hade dåligt med pengar när jag var ca 16-19. Jag sov på olika sätt, om det var varmt sittande eller liggandes på parkbänk, helst där folk inte ser.

Jag tror inte det finns så mycket poliser eller vakter i säffle, men det var länge sen jag var där. Tågstationen är ganska liten så du vill säkert gå undan lite mer, men staden är väldigt liten. Det är en liten huvudgata genom staden. Sen är det inte så mycket mer.
Citera
2025-04-18, 01:25
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Det virker veldig utrygt å planlegge etter at noen sier ja. For utrygt, dessverre.

Tenk deg også at du er lastebilsjåfør og noen kommer bort til deg og begynner å snakke om at han ikke er homofil og at han har «gått seg vill» og trenger skyss.

Greit men da må du ta bussen dit du ska. Æ veit det går bus hele veien du får sjekke tidene sjølv.
Citera
2025-04-18, 01:25
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Er togene vanligvis veldig sene? Håper Gud er med meg og at alt går etter planen.

Fungerer Västtrafik to go også innenfor Göteborg (tar västtrafik å gå fra säffle til Göteborg)? Det koster 140 kr. Er det bare for den spesifikke ruten, eller kan jeg fortsatt bruke billetten godt inne i Göteborg?

Lokaltågen västtrafik/värmlandstrafik tror jag brukar gå ganska bra i tid.
Citera
2025-04-18, 01:33
Medlem
Res till Göteborg den 22 april och sov på hostel på natten till den 23 april.

Det borde vara smidigast och bekvämast.
Citera
2025-04-18, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Härgärge = sovplats för hemlösa. Åtminstone så är det så jag förstår det. Det måste därför vara gratis. Men det kan kanske(?) vara fullt. Jag vet inte hur många hemlösa det finns i Säffle. Problem kan väl vara att hemlösa ofta är kriminella och/eller missbrukare. Det brukar vara krav på att man är nykter på härbärgen men säkert kan sådana personer ändå ställa till problem. Jag vet faktiskt inte. Min vän som blev hemlös var också alkoholist - så hon var nog inte på härbärge så ofta på grund av nykterhetskravet för hon gillade att dricka istället.

Det var inte så ofta jag sov ute men några gånger när jag reste för att jag hade dåligt med pengar när jag var ca 16-19. Jag sov på olika sätt, om det var varmt sittande eller liggandes på parkbänk, helst där folk inte ser.

Jag tror inte det finns så mycket poliser eller vakter i säffle, men det var länge sen jag var där. Tågstationen är ganska liten så du vill säkert gå undan lite mer, men staden är väldigt liten. Det är en liten huvudgata genom staden. Sen är det inte så mycket mer.
Hvis jeg går ute hele natten, har du noen tips? Tror du ikke det blir så kaldt? Akkurat nå er det 9 grader i Säffle, det takler jeg lett.

Jeg tror jeg går inn på bensinstasjonen hvis den er åpen og prøver å være der 1 time eller 2, så får vi se hva de sier. Men da går de bare ut. Er ikke det vanskelig?

Hva tror du?

”Tågstationen är ganska liten så du vill säkert gå undan lite mer”

Hva mener du?

Citat:
Lokaltågen västtrafik/värmlandstrafik tror jag brukar gå ganska bra i tid.
Hvis Gud vil det, og bare hvis Gud vil det, vil alt ordne seg!
Citera
2025-04-18, 01:39
Medlem
Sj blir lättast från Karlstad till Göteborg

Tar strax över 3 timmar.

www.sj.se
Citera
2025-04-18, 01:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Om det är som i Göteborg finns det ingen chans att sova på ett sådant ställe. De som får göra det är utvalda av hjälporganisationer - här är nog härbärge det vi kallar vandrarhem.
Citera
2025-04-18, 01:52
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Hvis jeg går ute hele natten, har du noen tips? Tror du ikke det blir så kaldt? Akkurat nå er det 9 grader i Säffle, det takler jeg lett.

Jeg tror jeg går inn på bensinstasjonen hvis den er åpen og prøver å være der 1 time eller 2, så får vi se hva de sier. Men da går de bare ut. Er ikke det vanskelig?

Hva tror du?

”Tågstationen är ganska liten så du vill säkert gå undan lite mer”

Hva mener du?

Hvis Gud vil det, og bare hvis Gud vil det, vil alt ordne seg!

Säkert inte så kallt. Runt 10 grader överlever man men det är ju inte så kul. Stationsområdet är ganska öppen vill jag minnas så om du ska sova så kanske det syns att du är där och du kanske inte är skyddad om det blåser. Men Säffle är ganska tomt så det kanske inte spelar så stor roll.

På en mack så vet jag inte. Beror på vem som jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Om det är som i Göteborg finns det ingen chans att sova på ett sådant ställe. De som får göra det är utvalda av hjälporganisationer - här är nog härbärge det vi kallar vandrarhem.

Så kanske det är - jag har aldrig varit på sådana. Då är det nog bäst att skriva/ringa och fråga.
Citera
2025-04-18, 01:53
Medlem
Lifta med en lastbilsshaffis på nån terminal, en m kompis gjorde ofta så mellan gbg till Stockholm. Han frågade shauförerna på Stigs center å fick alltid åka med gratis.
Citera
2025-04-18, 02:02
Bannlyst
Citat:
Säkert inte så kallt. Runt 10 grader överlever man men det är ju inte så kul. Stationsområdet är ganska öppen vill jag minnas så om du ska sova så kanske det syns att du är där och du kanske inte är skyddad om det blåser. Men Säffle är ganska tomt så det kanske inte spelar så stor roll.

På en mack så vet jag inte. Beror på vem som jobbar.

Så kanske det är - jag har aldrig varit på sådana. Då är det nog bäst att skriva/ringa och fråga.
Om Gud vil, vil alt ordne seg.

Tusen takk for all hjelp! Du har hjulpet meg med så mye! Tusen takk skal dere ha! Er det greit om jeg fortsetter å spørre i de kommende dagene hvis jeg har spørsmål?

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Lifta med en lastbilsshaffis på nån terminal, en m kompis gjorde ofta så mellan gbg till Stockholm. Han frågade shauförerna på Stigs center å fick alltid åka med gratis.
Når var dette?

Dessuten kan jeg ikke satse alt på at noen skal si ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in