Citat:
Ursprungligen postat av
drepe
Ja, du har forstått riktig. Jeg kan ikke gjøre det.
Men herberget er gratis? Jeg tror jeg leste at du må gi noen penger?
Hva slags problemer? Tror du andre hjemløse vil slåss med meg hvis jeg bevisst holder meg unna alle andre og unngår alle mulige konflikter? Jeg tror ikke jeg kommer til å sove der, men det er fint å være innendørs.
Ja, men Sverige var helt annerledes for 20 år siden. Jeg kan ikke forestille meg at det samme som fungerte da, fungerer i dag. Sov du sittende?
Hvordan ser du tilbake på den tiden? Hva lærte du av det?
Hvis jeg mot formodning skulle få tilbringe seks timer ute, hva bør jeg gjøre?
Härgärge = sovplats för hemlösa. Åtminstone så är det så jag förstår det. Det måste därför vara gratis. Men det kan kanske(?) vara fullt. Jag vet inte hur många hemlösa det finns i Säffle. Problem kan väl vara att hemlösa ofta är kriminella och/eller missbrukare. Det brukar vara krav på att man är nykter på härbärgen men säkert kan sådana personer ändå ställa till problem. Jag vet faktiskt inte. Min vän som blev hemlös var också alkoholist - så hon var nog inte på härbärge så ofta på grund av nykterhetskravet för hon gillade att dricka istället.
Det var inte så ofta jag sov ute men några gånger när jag reste för att jag hade dåligt med pengar när jag var ca 16-19. Jag sov på olika sätt, om det var varmt sittande eller liggandes på parkbänk, helst där folk inte ser.
Jag tror inte det finns så mycket poliser eller vakter i säffle, men det var länge sen jag var där. Tågstationen är ganska liten så du vill säkert gå undan lite mer, men staden är väldigt liten. Det är en liten huvudgata genom staden. Sen är det inte så mycket mer.