• 1
  • 2
2025-04-17, 23:06
Medlem
HasseClass avatar
Nån som har ngn erfarenhet av dessa produkter?
Tänker då främst på revolvern HDR 50 och liknande.
Citera
2025-04-17, 23:51
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Går att trimma så den bli jävligt kraftfull, jag snackar i stil med vanlig pistol på kortare distans.
Skulle absolut gå att ha som självförsvarsvapen hemma om du vill döda inkräktare.

hdr50 i orginal gör ont att bli skjuten av men dels är den för klen i trycket men också är det fel kulor.
Jag tror att om du skulle göra hålen i trumman mindre i diameter samt även pipans diameter mindre och skjuta mindre kulor, typ 5.5mm från luftgevär så skulle den gå jävligt bra.
Citera
2025-04-18, 00:48
Medlem
Bassplays avatar
Jag har en HDR50 laddad vid dörren om någon knackar på och kaxar upp sig. Redo med en fräsch patron och sex stålkulor.
Citera
2025-04-18, 01:10
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Går att trimma så den bli jävligt kraftfull, jag snackar i stil med vanlig pistol på kortare distans.
Skulle absolut gå att ha som självförsvarsvapen hemma om du vill döda inkräktare.

hdr50 i orginal gör ont att bli skjuten av men dels är den för klen i trycket men också är det fel kulor.
Jag tror att om du skulle göra hålen i trumman mindre i diameter samt även pipans diameter mindre och skjuta mindre kulor, typ 5.5mm från luftgevär så skulle den gå jävligt bra.

Någon som är full av droger reagerar troligen inte, men en pepparkula rakt i synen på någon som är nykter borde kunna få dem att tappa lusten att jävlas.
Citera
2025-04-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag har en HDR50 laddad vid dörren om någon knackar på och kaxar upp sig. Redo med en fräsch patron och sex stålkulor.
Idiotiskt att ha den just vid dörren.
Ligger du och halvsover i sovrummet och nån dyrkar upp dörren på några sekunder så hinner du inte fram till pistolen.
När du är hemma ska du antingen ha vapnet på dig eller på ett ställe du snabbt kan ta dig till och hinna före inkräktaren.

Köpe 2 pistoler till och ha en liggandes vid sängen, en i tv rummet, och en i badrummet.
Stålkulor på en hdr50 gör väl ingen jättestor skada vad jag sett, även om det säkert känns ändå.
Är dom drogpåverkad är det inte ens säkert dom känner nåt alls.
Citera
2025-04-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Någon som är full av droger reagerar troligen inte, men en pepparkula rakt i synen på någon som är nykter borde kunna få dem att tappa lusten att jävlas.
jo, fast samtidigt, många som skulle kunna bryta sig in hos en random svensk håller också på med droger så frågan är om pepparkula är så bra?
Bättre trimma den och köra med stålkula så den går en bit in i kroppen.
Citera
2025-04-18, 10:56
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Idiotiskt att ha den just vid dörren.
Ligger du och halvsover i sovrummet och nån dyrkar upp dörren på några sekunder så hinner du inte fram till pistolen.
När du är hemma ska du antingen ha vapnet på dig eller på ett ställe du snabbt kan ta dig till och hinna före inkräktaren.

Köpe 2 pistoler till och ha en liggandes vid sängen, en i tv rummet, och en i badrummet.
Stålkulor på en hdr50 gör väl ingen jättestor skada vad jag sett, även om det säkert känns ändå.
Är dom drogpåverkad är det inte ens säkert dom känner nåt alls.

Du kan få ställa upp och bli skjuten med alla 6 i ansiktet om du vill.

Den ligger inte synligt, man behöver veta var den är, annars hade man inte hittat den. Vid sängen har jag en machete.

Jo, stål gör mer skada än gummi.
Citera
2025-04-18, 11:46
Medlem
En hel del skrivet om saken här: (FB) Luft/Kolsyrepistol för hobby och hemförsvar (utan licens)
Min HDR50 petar ur sig över 40J.
Citera
2025-04-18, 15:47
Medlem
HasseClass avatar
Köpte en HDR 50 för ett tag sedan med lite olika typer av ammo ex gummiflrklädda stålkulor. Då jag bor i ett tätbebyggt område har jag inte haft tiden att åka ut och testskjuta men ska försöka hinna nu under påskhelgen. Vad jag har sett på Youtube och liknande verkar ju standard vara 11 joule men i Sverige endast 7.5 joule men det kanske räcker för lite ölburksplink?

Till självförsvar vet jag inte om jag skulle lita på
Den här pickan utan mer på mina ESP batonger
Citera
2025-04-18, 22:49
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
jo, fast samtidigt, många som skulle kunna bryta sig in hos en random svensk håller också på med droger så frågan är om pepparkula är så bra?
Bättre trimma den och köra med stålkula så den går en bit in i kroppen.

Trimma är förstås en bra idé. Svartkrutsrevolver är bättre men man måste hitta en som är i gott skick och som inte kostar en förmögenhet.
Citera
2025-04-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseClas
Köpte en HDR 50 för ett tag sedan med lite olika typer av ammo ex gummiflrklädda stålkulor. Då jag bor i ett tätbebyggt område har jag inte haft tiden att åka ut och testskjuta men ska försöka hinna nu under påskhelgen. Vad jag har sett på Youtube och liknande verkar ju standard vara 11 joule men i Sverige endast 7.5 joule men det kanske räcker för lite ölburksplink?

Till självförsvar vet jag inte om jag skulle lita på
Den här pickan utan mer på mina ESP batonger
Om du kollar vad jag länkat ovan ser du att det skrivits en hel del on HDR50 tidigare och att det är tämligen enkelt att skrämma upp den till över 40J.
Citera
2025-04-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
En hel del skrivet om saken här: (FB) Luft/Kolsyrepistol för hobby och hemförsvar (utan licens)
Min HDR50 petar ur sig över 40J.
Hur många skott klarar den i 40J?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här