2025-04-18, 16:37
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Haha jobbar på skola i Stockholm.

Blir kallad till rektor för att jag och en kollega glömt att torka bort målarfärg i en diskhon.

Jag för höra detta käbbel i tre veckor om färgen.

Man kommer in till jobbet så sitter alla kärringar och gör nada, stirrar in i sina telefoner.

Själv för man slita med 30 ungar ensam, ingen kommer och hjälper till även om barns hälsa och välbefinnande står på spel.

När kärringarna slarvade bort en elev, (jag upptäckte det). Det nämdes inte på något möte, det viftades bort som luft.

Ett barn var borta.

Låt det sjunka in. Vad gör rektor? Ingeting.
Finns inget värre än handlingsförlamade chefer. Har påtalat problem tusen ggr känns det som men inget blir gjort, speciellt om man jobbar i liten grupp och någon/ några skapar osämja så är det väl egentligen bara en tidsfråga innan konflikter är framme.
Citera
2025-04-18, 17:06
Medlem
Hade ett ganska bra arbete tidigare med en bra blandning av åldrar och 50/50 könsfördelning och många med akademisk bakgrund, högt i tak och härlig stämning för det mesta.

Bytte för lite mindre än ett år sedan pga praktiska skäl och så fick jag nästan 5.000 kr mer i lön. Kände att jag inte kunde tacka nej. Var noga med att fråga hur stämningen var.

Nu såhär 9 månader senare: PK och inte alls ”högt i tak”. En anställd som missköter sig gravt. Det är en kvinnodominerad arbetsplats (såklart) kan inte slappna av riktigt och känner nog att jag inte riktigt kan vara mig själv. Tacka vet jag att arbetsuppgifterna är av självständig natur.
Citera
2025-04-18, 23:53
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeruvianTorch
Vad för typ av yrke kommer den här personen från tidigare? Kan ju vara intressant. Finns ju vissa typer oftast inom olika yrken.
Exempelvis inom kommunala yrken och socialtjänst kan man hitta en del intressanta personligheter
Från butikssäljare i modebutik till receptionist på kontor.
Citera
2025-04-19, 00:33
Medlem
JackBlacks avatar
På min arbetsplats är det inget skitsnack, ingen mobbing, ingen diskriminering, högt till tak, chefer som bryr sig, även vår VD är en högst empatisk person. De anställda har mycket att säga till om.

Jobbar inom ett mansdominerat akademiskt yrke.
Citera
2025-04-19, 06:51
Medlem
Toxic vet jag ej men förändrad på relativt kort tid. Det har blivit ofantligt mycket mer utbildningar, möten, utredningar och pålagt saker. Utan att själva kärnverksamheten förändrats. Detta gör att man tänker sig mycket noga för innan man kommer med förslag eller yttrar sig om saker, eftersom det ytterst lätt blir en höna av en fjäder, dvs förstoras upp och ger onödigt mycket extra jobb. Som väl är har jag ganska självständiga arbetsuppgifter. Men det har definitivt blivit mycket mer toppstyrt och chefer på rätt så hög nivå har i mitt tycke fått betydligt sämre möjligheter att agera självständigt. Kommunikationen inom företaget har också blivit ytterst begränsad. Vi är ej svenskägda så eventuellt påverkar utländsk arbetskultur. Personer som inte finner sig i konceptet följa en ”arbetsbibel” utan vill agera enligt eget huvud och kreativitet antar jag antingen riskerar bli deprimerade eller slutar. Prioriterar du massa fritid och jobba på halvfart så funkar inte min arbetsplats så bra. Just genom det alltid väller in saker att göra och delta i numer.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-04-19 kl. 06:55.
Citera
2025-04-24, 14:39
Medlem
immenses avatar
Väldigt mycket kackel. Dagliga möten som kunde varit mail. En narcissistisk psykopat utan utbildning eller kompetens i branchen har chefsposition, hon älskar att höra sig själv prata och lever på att ge avhyvlingar och personliga påhopp. De hon inte klarar av att bryta ner undviker hon helt. Micromanagment och managment by fear är ”företagskultur”. Inga värderingar, stabilitet eller struktur. Hög personalomsättning.
Listan är lång.
Citera
2025-04-28, 07:25
Medlem
Väldigt toxisk.
Tydligt att man inte får ha synpunkter utan att utsättas för mildare repressalier.
Vassa armbågar och intern konkurrens.
Citera
2025-04-28, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterfeather
Hade ett ganska bra arbete tidigare med en bra blandning av åldrar och 50/50 könsfördelning och många med akademisk bakgrund, högt i tak och härlig stämning för det mesta.

Bytte för lite mindre än ett år sedan pga praktiska skäl och så fick jag nästan 5.000 kr mer i lön. Kände att jag inte kunde tacka nej. Var noga med att fråga hur stämningen var.

Nu såhär 9 månader senare: PK och inte alls ”högt i tak”. En anställd som missköter sig gravt. Det är en kvinnodominerad arbetsplats (såklart) kan inte slappna av riktigt och känner nog att jag inte riktigt kan vara mig själv. Tacka vet jag att arbetsuppgifterna är av självständig natur.

Låter precis som här.
Kvinnodominerad arbetsplats och en grupp kvinnor som ägnar sig åt utfrysning
Citera
2025-04-28, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vad tycker ni om er arbetsplats? Har är kollegorna? Är det mycket skvaller, lata människor, svågerpolitik, obeslutsamma chefer, jag listan kan göras lång.

Jag själv är jävligt less på särbehandling och PK iaf.
Inte toxic, men EXTREMT jobbiga, och ffa dumma, gäster som tror att man kan göra allt för deras skull.
Citera
2025-04-28, 20:19
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodMorningVietnam
Inte toxic, men EXTREMT jobbiga, och ffa dumma, gäster som tror att man kan göra allt för deras skull.
Restaurangbranschen?
Citera
2025-04-28, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Restaurangbranschen?
Nej, men ganska lik. Många utsätter oss för mycket hemska oljud också. T ex skriker oss rakt i öronen. Och det är mycket kroppskontakt. Och folk är verkligen lelösa i kroppen så man får slå undan deras händer
Citera
2025-04-28, 20:25
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodMorningVietnam
Nej, men ganska lik. Många utsätter oss för mycket hemska oljud också. T ex skriker oss rakt i öronen. Och det är mycket kroppskontakt. Och folk är verkligen lelösa i kroppen så man får slå undan deras händer
Jag jobbade i restaurangen/krog många år och det gjorde mig till människofientlig så förstår vad du går igenom. Just den branschen är väldigt "toxic" och tar verkligen fram det värsta ur människan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in