Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-17, 22:13
Medlem
Bassplays avatar
Inte alls. Vi har en nolltolerans mot både ovårdat språk, mobbing och sexuella trakasserier.

Man behöver inte vara supertrevlig mot alla, men man ska inte vara otrevlig bara för det.

Jag tycker det är lite toxic att folk tillåts hålla på dock , man stjäl varandras lunch och drycker i kylen , spolar inte i toaletten och lämnar locket uppe , man för ett jävla liv på raster och torkar inte upp efter sig i matsalen.
Citera
2025-04-17, 23:29
Medlem
Den enda som är toxic på vår arbetsplats är VD:n. Jag förstår mig inte på honom. Han verkar inte överdrivet intresserad av verksamheten även om han varit i branschen länge, han är kass på ledarskap men verkar som att han verkligen vill vara chef. Min gissning är att han är en karriärsmänniska som egentligen befordrats bortom sin utbildnings/kompetensnivå men inte inser det själv och frustreras något enormt av att han inte kommer vidare på stegen.

Hur som helst. Han är inte min direkt överordnade chef så jag har nästan inget med honom att göra, men konferensrummet är lyhört. Jag häpnar över att han får hållas. Kort stubin och gör många av de saker man inte "får" i modernt svenskt ledarskap - tappar humöret och höjer rösten åt folk, lyfter folks misslyckanden och kritiserar dem inför sina kollegor, väljer ut individer han ger hela skulden för misslyckanden i projekt där flera varit inblandade etc, allt detta görs på möten så det blir väldigt offentligt. Det görs inte bättre av att han själv tappar bollen på ena saken efter den andra men ständigt slänger skulden nedåt.
Citera
2025-04-17, 23:40
Medlem
IdunLos avatar
Inte ett dugg faktiskt. Min nuvarande arbetsplats är den bästa jag har haft. Hög ambitionsnivå och kompetens, fantastiskt teamwork och väldigt trevlig stämning, inget skitsnack och inga intriger.

Och tänka sig, bara kvinnor.
Citera
2025-04-17, 23:48
Medlem
Har turen att jobba på en arbetsplats med bra balans mellan olika personligheter, finns nästan ingen med giftigt sinnelag. Väldigt lite skitsnack och överlag bra stämning. Hög grad av tillit. Man respekterar och lyssnar på varandra oavsett "rang". Alla hjälps åt och strävar efter att förbättra verksamheten. Chefen är inte riktigt med i leken ibland men andra täcker upp för det, på ett smidigt sätt. En slags kollektiv intelligens som jag tror är rätt ovanlig. Har varit på andra arbetsplatser, både privat och offentligt, där kulturen varit helt horribel och bryter ner människor. Räcker med 1-2 narcissister för att det ska börja rulla utför i rask takt.
Citera
2025-04-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Har en kollega som har ett toxiskt beteende som ständigt uttrycker

negativa åsikter
fokuserar på problem
sprider rykten
och drar nytta av andra för att främja sig själv

Förstår inte hur personen kunde anställas då h*n kommer från en helt annan bransch.

Vad för typ av yrke kommer den här personen från tidigare? Kan ju vara intressant. Finns ju vissa typer oftast inom olika yrken.
Exempelvis inom kommunala yrken och socialtjänst kan man hitta en del intressanta personligheter
Citera
2025-04-18, 00:26
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Vi har en arbetsplats med alla möjliga diagnoser 😂.

Två alkolister som alltid dricker redan fredag kl 14:00. För att sedan dra till stan o supa ännu mer . Men på varje måndag är de sjukskrivna , "väldigt oväntat"
-
-Kan väl börja säga att vi har en som alltid äter pyttipanna till lunch.

En som alltid är sen till jobbet

-En som alltid sitter 1h innan jobbet redan instämplad för att de skall se bra ut och sedan drar han först hem också.

-En annan kollega som alltid sätter sig på toaletten och slö surfar.
-
-En annan som varit utbränd 10 år i sträck men sjukskriver sig på nytt gång på gång.

-En annan skall alltid komma med ny bil varje halvår det är alltid spritt nytt.

-En annan som alltid skall prata om alla samtalsämnen som finns men skall i slutändan överträffa de andra . De andra får inte ens chansen att svara för han bara maler på med berättelser.

- En som alltid skall kommentera folks matlådor.

- En som alltid gnäller på att kylskåpet ser skitigt ut + att besticken aldrig diskas.

Ja det är inte slut där detta var bara exempel finns många fler
Senast redigerad av Yggdrasil12 2025-04-18 kl. 00:29.
Citera
2025-04-18, 00:31
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Vi har en arbetsplats med alla möjliga diagnoser 😂.

Två alkolister som alltid dricker redan fredag kl 14:00. För att sedan dra till stan o supa ännu mer . Men på varje måndag är de sjukskrivna , "väldigt oväntat"
-
-Kan väl börja säga att vi har en som alltid äter pyttipanna till lunch.

En som alltid är sen till jobbet

-En som alltid sitter 1h innan jobbet redan instämplad för att de skall se bra ut och sedan drar han först hem också.

-En annan kollega som alltid sätter sig på toaletten och slö surfar.
-
-En annan som varit utbränd 10 år i sträck men sjukskriver sig på nytt gång på gång.

-En annan skall alltid komma med ny bil varje halvår det är alltid spritt nytt.

-En annan som alltid skall prata om alla samtalsämnen som finns men skall i slutändan överträffa de andra . De andra får inte ens chansen att svara för han bara maler på med berättelser.

- En som alltid skall kommentera folks matlådor.

- En som alltid gnäller på att kylskåpet ser skitigt ut + att besticken aldrig diskas.

Ja det är inte slut där detta var bara exempel finns många fler
Känns som att där vill man jobba. Har gått från "toxic" till komedi.
Citera
2025-04-18, 00:32
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Inte alls. Vi har en nolltolerans mot både ovårdat språk, mobbing och sexuella trakasserier.

Man behöver inte vara supertrevlig mot alla, men man ska inte vara otrevlig bara för det.

Jag tycker det är lite toxic att folk tillåts hålla på dock , man stjäl varandras lunch och drycker i kylen , spolar inte i toaletten och lämnar locket uppe , man för ett jävla liv på raster och torkar inte upp efter sig i matsalen.

Skita ner den enda toaletten inne på kontoret och lägga en redig skitkorv och inte spola ja den är varje dag hos oss. Ett tag hade gruppledaren låst toaletten bara för att visa att här är det jag som bestämmer.
Citera
2025-04-18, 00:40
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Känns som att där vill man jobba. Har gått från "toxic" till komedi.

Avdelningschef / Områdeschef
Gruppledare/ Teamledare

Det är absolut ingen som bryr sig alls om något eller någon vad som händer på denna arbetsgivare.
Här kan jag lova dig att allt verkligen allt har hänt alternativ alla bortförklaringar har fungerat för att absolut inte komma till jobbet.

Här kommer några exempel:
- Har inga vinterdäck till bilen så jag kommer inte idag.

- Min katt har ramlat i poolen och behöver hjälp.

-Ligger en orm på trappen

- min fru har fått sockerfall måste till Ica köpa godis.

- min cykel har blivit stulen.

-Jag hade inga skor så kommer inte idag.

- Absolut värsta ursäkten var väl jag har varit utomlands försovde mig fick "jet-lag" och vsr trött i själva verket hade personen varit i Norge 😂.
Citera
2025-04-18, 08:08
Medlem
extremt mycket skvaller om andra, hur andra inte jobbar osv.
Det roliga är att chefen vet om vilka slöfockar vi har på företaget men väljer att inte göra ett skit då dom saknar stake.
Istället låter man arbetsbördan hamna mer på dom faktiskt engagerar sig.

Det finns inget värre än att se bra arbetare tröttna och slita ut sig för att chefer tolererar sådant beteende.

Ett sådant företag är dömt att misslyckas i längden.
Citera
2025-04-18, 08:32
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
extremt mycket skvaller om andra, hur andra inte jobbar osv.
Det roliga är att chefen vet om vilka slöfockar vi har på företaget men väljer att inte göra ett skit då dom saknar stake.
Istället låter man arbetsbördan hamna mer på dom faktiskt engagerar sig.

Det finns inget värre än att se bra arbetare tröttna och slita ut sig för att chefer tolererar sådant beteende.

Ett sådant företag är dömt att misslyckas i längden.

Har exakt samma problem. Vi kanske jobbar på samma ställe
Citera
2025-04-18, 08:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Min är mycket toxisk - matriarkaliskt förgiftad, helt klart. Kvinnorna på jobbet är rena, rama giftet!

Jobbar inom "vården" och där är som alla vet majoriteten kvinnor. Som tur är jobbar jag natt med nästan bara män och vi är som en liten ö i verksamheten där bland annat debattklimatet är mycket mer sammanhållet och inte så förbannat PK. På dag- och kväll tänker de mer med hjärtat än hjärnan och går emot de regler vi har hela tiden - allt för att blidka vårt klientel. Tror många av dem gör det för att de inte vet bättre, är fega och vill undvika konfrontationer, men då skall de fasiken inte jobba där heller. Nattpersonalens förebråelser och förutsägelser kring resultatet när en regel brytes för att någon tycker detta är en bra idé, slår nästan alltid in - men, det fortsätter ändå. De är nötter! Det är självklart de kvinnliga socionomerna och terapeuterna som är värst, trots deras "fina" utbildningar och fortsättningskurser som de stött och stadigt går på, men som aldrig förbättrar verksamheten, eller för klienterna - de bygger CV, inget annat.

Beslut tas på studs och är nästan aldrig förankrade i arbetsgruppen. Uppföljning- och analys göres aldrig. Förslag, hur goda de än må vara, måste komma från rätt håll/personal. Vi på natten har i princip inget att säga till om trots att våra idéer oftast är väldigt jordnära, adekvata och därmed bra för verksamheten, inte särskiljande och diskriminerande - förankrade i sunt förnuft, helt enkelt.

Förut gillade jag de flesta på jobbet, nu är det få jag ens står ut med. Det är bara att gilla läget då jag ändå älskar själva jobbet, i sig.

USCH!!!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2025-04-18 kl. 09:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in