2025-04-18, 00:49
Medlem
Prodelins avatar
Sverige är ett land fullt med bönder, finns inte mycket välja på som sagt
Citera
2025-04-18, 01:38
Medlem
Varför vill blattar bo i Sverige när brott är olagligt här?
Citera
2025-04-18, 10:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tottenhammare
Varför etablerar och bosätter sig förmögna t.ex. företagsledare och privatpersoner i Stockholm med tanke på "Simon", samtyckeslagen, sexköpsförbudet, drogpolitiken med mera och med flera?
Med löpsedlar så fort minsta illa går utanför normen. Vad är fritt och bra med Stockholm när staden ligger i Sverige?

Varför vill rika bo i Stockholm när sex, droger och många andra nöjen är strängt reglerade, byråkratiserade och övervakade utan personlig frihet?

Jag tror att Lidingö har lägre kommunalskatt, så man kan ju undra..
Det var länge sedan jag bodde i Stockholm, har för mig att vattnet var mera klorerat än i Göteborg. Nästan som i Danmark eller Berlin. (Inte bra, alltså)

-Matpriserna var 10-20% dyrare än Göteborg också, inte att förglömma.
Senast redigerad av kraftfoder 2025-04-18 kl. 10:42.
Citera
2025-04-18, 10:50
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Varför etablerar och bosätter sig förmögna t.ex. företagsledare och privatpersoner i Stockholm med tanke på "Simon", samtyckeslagen, sexköpsförbudet, drogpolitiken med mera och med flera?
Med löpsedlar så fort minsta illa går utanför normen. Vad är fritt och bra med Stockholm när staden ligger i Sverige?

Varför vill rika bo i Stockholm när sex, droger och många andra nöjen är strängt reglerade, byråkratiserade och övervakade utan personlig frihet?
Stockholm är en fin och stor stad vilket självklart kommer locka många från samhällets alla skikt. Sexköp och droger ligger inte särskilt högt upp på prioriteringslistan för dom allra flesta när det gäller vart man vill bo.
Citera
2025-04-18, 11:03
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I tråden nämndes Sverige och andra länder. De allra flesta som är rika bor inte i Stockholm. De bor i andra länder, men du kanske menar enbart svenskar?

Den största orsaken till att en huvudstad har flest rika av städerna inom ett land är att de flesta företagen har sina huvudkontor där, likaså finns regeringen där och alla departementen. Man tjänar lättare pengar om man har sina samarbetspartners nära.

Och varför de väljer att bo i Sverige är för att de är som de flesta andra svenskar, dvs. att man vill bo i det land man är uppvuxen i, känner sig hemma här etc.
Citera
2025-04-18, 12:23
Medlem
Neksnors avatar
Svenska företagsledare bor antagligen ofta i Stockholm eftersom de är där jobbet finns, de är alltså en sorts ekonomiska migranter. Skulle de flytta utomlands så finns det både sociala och kulturella hinder som måste forceras, dessutom kan konkurrensen vara värre.
Och jag gissar att svensk lagstiftning kring droger, sexhandel och dödshjälp inte är ett problem för de allra flesta, även internationellt sett.
Har man tillräckligt mycket pengar så kan man ha en "sommarstuga" i ett mer tillåtande land.

Sedan är frågan om man vill bo i en storstad hela livet. Exempelvis London är fullt av ynglingar som jobbar sig uppåt i någon bransch samtidigt som de bor i löjligt små och dyra lägenheter. De tjänar bra, med svenska mått, men staden är dyr så vill man ha en bostad i bra läge med plats för familj så måste lönen upp rejält. Det är dessutom trångt i trafiken så många som kan torde bosätta sig i någon mindre ort och distansjobba.
Citera
2025-04-18, 12:51
Medlem
Rikt folk är sociala stadsmänniskor i många fall men även närhet till arbetet och flyg är en anledning.

Bor du som företagare i norr Dalarna och måste på möte nästa dag i Stockholm har du i bästa fall några timmars restid med bil,något du kanske inte orkar om du jobbat mycket.

Hade jag varit rik och slutat jobba så hade jag personligen köpt en stor jävla gård långt från folk.
Citera
2025-04-18, 19:14
Medlem
Kaenkelberries avatar
Bor inte själv i Stockholm. Med staden är oerhört vacker och själva infattningen med alla vattendrag och vacker arkitektur är mycket svårslaget. Jag tycker faktiskt att Stockholm är en av världens finaste städer
Citera
2025-04-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu gillar ju inte alla rika att bo på ostkusten vid ett hav som mer är som en insjö (salthalten)...
Det flesta som är uppfödda i västra Sverige och vana med tex havsbad har svårt att tänka sej att flytta till ostkusten. Jag tycker Stockholm är en jättefin stad men skulle aldrig lämna havet här på västkusten. Är dock bara halv-rik ca 3-5 mille...
Så havets salthalt ligger högt i prioritet för göteborgare, när det kommer till val av bostadsort?
Citera
2025-04-20, 21:23
Medlem
stockholm är inte sergelstorg, eller innerstaden för den delen. sjöar natur på gångavstånd och det finns ALLTID någon arrangemang man kan gå på oavsett vilken dag det är. man kan välja innerstan om man vill festa. man kan välja naturen om man vill hålla sig utanför tullarna. dom flesta stockholmarna vill inte förknippas med folket innanför tullarna dock. snobbiga vänster människor som ingen gillar där. det är en grov missuppfattning som finns ute i landet att alla stockholmare är som folket i innerstaden.
Citera
2025-04-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Så havets salthalt ligger högt i prioritet för göteborgare, när det kommer till val av bostadsort?
Ja det är det! Att få bada salta bad är något som vi på västkusten uppskattar otroligt! Jag är på väg att flytta nu, min ända begränsning är just att det är max en mil till havet (det riktiga salta). Vet att många här runt Gbg tycker så.
Citera
2025-04-21, 02:21
Medlem
Citat:

För att Stockholm har större utbud av klubbar, barer, restauranger, hotell, nöjen i alla dess former etc. Plus att de största företagen finns där och de rika jobbar förmodligen för någon av dem. Men även om du vann pengarna så får man ut mest av dem i Stockholm. Hur mycket kan du göra i Sveg som miljonär liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in