2025-04-17, 14:12
Avstängd
Jag har hittat en övervakningskamera i källarens cykelrum som antagligen någon boende satt upp. Det är en sån där för max 1000 kr som man kan köpa vart som helst. Antar att personen vill ha koll på att ingen förstör eller tar personens cykel. Står en del elcyklar där. Jag har också en cykel ståendes där, men det är bara en vanlig hederlig kärringcykel med korg på framsidan, som jag brukar ha när jag handlar mat och lite annat.

Kan man spåra den här övervakningskameran? Alltså ta reda på till vilken telefon den skickar sin information? Finns det något sätt att göra det? Skulle i så fall vilja veta hur man går tillväga.
För det är antagligen en sån dom är kopplad till en app på en mobil skulle jag gissa. Så den skickar ju sin info till en mottagare.

Det stör mig att den övervakar utan tillåtelse. Jag vill inte bli inspelad varje gång jag hämtar min cykel och vill inte heller bara ta ner den och slänga den, utan vill veta vem av grannarna som gör det.
Senast redigerad av Malapagos 2025-04-17 kl. 14:18.
Citera
2025-04-17, 14:24
Jag är dålig på sånt men du själv som privatperson kan nog inte spåra kameran till någon om den inte enkelt är fäst med slappar. Vi hade också problem men övervakningskameror. Till sist fick jag nog och bad en att göra upp med den rent fysiskt. Den var kopplad till en hemsk människa.
Citera
2025-04-17, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Jag har hittat en övervakningskamera i källarens cykelrum som antagligen någon boende satt upp. Det är en sån där för max 1000 kr som man kan köpa vart som helst. Antar att personen vill ha koll på att ingen förstör eller tar personens cykel. Står en del elcyklar där. Jag har också en cykel ståendes där, men det är bara en vanlig hederlig kärringcykel med korg på framsidan, som jag brukar ha när jag handlar mat och lite annat.

Kan man spåra den här övervakningskameran? Alltså ta reda på till vilken telefon den skickar sin information? Finns det något sätt att göra det? Skulle i så fall vilja veta hur man går tillväga.
För det är antagligen en sån dom är kopplad till en app på en mobil skulle jag gissa. Så den skickar ju sin info till en mottagare.

Det stör mig att den övervakar utan tillåtelse. Jag vill inte bli inspelad varje gång jag hämtar min cykel och vill inte heller bara ta ner den och slänga den, utan vill veta vem av grannarna som gör det.
Vad är det för märke?

Tror du att den spelar in i realtid? Att han kan spola bakåt i bandet och se vad som skett?

Titta bakom kameran och skriv ner kamerans id nummer.

Ring företaget och säg att den har försvunnit och försök få de att säga ditt (personens) namn, då vet du vem det är.
Citera
2025-04-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Vad är det för märke?

Tror du att den spelar in i realtid? Att han kan spola bakåt i bandet och se vad som skett?

Titta bakom kameran och skriv ner kamerans id nummer.

Ring företaget och säg att den har försvunnit och försök få de att säga ditt (personens) namn, då vet du vem det är.

Måste det inte vara wifi för att den ska fungera? Eller ?😅
Citera
2025-04-17, 18:12
Medlem
sommarlovs avatar
Låtsas stjäla cyklar, kolla vem som kommer ner.
Man ska inte missa den sociala biten vid hackning!
Citera
2025-04-18, 08:53
Medlem
xx77dds avatar
Sätt en tejpbit för objektivet, så ser du snart vem som kommer och tar bort den.
Informera vederbörande att du kommer att polisanmäla övervakningen.
Citera
2025-04-18, 16:08
Medlem
En sak är väl att kolla om den går på Bluetooth, då får du iaf ett idnamn, sen vet jag inte om det kan gå att använda på nåt sätt, är den via wifi borde du kunna få nätverksnamnet.

Är det en vanlig "spycam" som bara har inspelning via SD-kort så kan du bara plocka med den och se vilka som verkligen kollar in i den för att se vem som är ägaren

Själv kollar jag alltid så att kameran verkligen funkar, så jag är alltid på första bilden ( gäller iofs viltkamera).

Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos

Citera
2025-04-28, 14:02
Avstängd
Kolla med värden om denne har satt upp kameran och om de i så fall har tillstånd.
Det är inte tillåtet att godtyckligt börja övervaka utrymmen, det måste göras en avvägning
bevakningsintresse/integritetsintresse.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-04-28 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in