Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
På avbildningar av grekiska och romerska härförare bär dom ett harnesk med framträdande magmuskler och sexpack.
Med tanke på hur dekadent romarriket blev mot slutet måste det sett lustigt ut med feta romare med dessa harnesk.
Finns det historiska bevis på att sådana harnesk bars under antiken eller är det ett utslag av artistisk frihet?
Alltså har det någonsin hittats liknande harnesk eller fragment av dom som motsvarar bilden av muskulösa magmuskler.
Avbildningar från tiden anses vara bevis.
De finns säkerligen även beskrivna i text i samtida källor.
Känner inte till att det finns något bevarat exemplar eller att man någonsin hittat ett sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
Samtidigt borde det varit ett enormt extraarbete för smederna att tillverka harnesk med magmuskler jämfört med helt platta varianter, inte heller skull dom ha en funktion i strid förutom att det vore lättare för fienden att urskilja officerarna och adeln från dom meniga legionärerna.
Alltså vore ett sådant harnesk likvärdigt med att bära en måltavla på överkroppen.
Vad säger Flashback?
Min uppfattning är att dessa "muskelharnesk" fyllde ungefär samma funktion som en paraduniform.
Inte helt 100 på detta så någon får gärna rätta mig om jag har fel.