• 2
  • 3
2025-04-17, 15:41
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tycker gymkort känns lite bortkastat, hade hellre lagt 2000-2500 kronor på ett par justerbara hantlar och kanske något träningsband. Använd friskvårdbidraget till något annat.

- Träna lite hemma med hantlar, ta promenad, eller gå till jobbet och hem, varannan dag kan du småjogga lite på hemvägen. Har du långt till jobbet kan du cykla.

- Håll dig sysselsatt, jobb, skaffa ett extrajobb, läs nån kurs i taget vid sidan av, hade ju varit kul om du lyckades vidareutbilda dig som en del i din viktnedgång.

Några kommentarer:

Beror ju på hur seriöst han tänkte gymma. Men justerbara hantlar-folk brukar inte träna ordentligt. Att bege sig till gymmet ställer en mentalt på att nu skall jag köra ett pass. När man ändå är där så kan man lika gärna köra ordentligt. Att inte använda gymkortet ordentligt är ju onödigt. Då kan man hellre om man har disciplin att träna hemma köra med hantlar jo.

Att hålla sig sysselsatt kan också vara en källa till stress. Men på något sätt behöver han bli mer aktiv i vardagen, det har du rätt i.

Till syvende och sist så förhoppningsvis känner ts sig själv tillräckligt väl för att välja rätt väg framåt.
2025-04-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zackiz
Min slutfråga är väl om allt detta är rimligt? Går det att klara av detta innan jul i år?
Sätt inte slutmål, du kommer bara reversera allt därefter.
Att hålla en sund vikt är ett livslångt val.

En bra förändring är dock maximalt ½ per vecka, eller 26kg per år, helst långsammare.

Du behöver inte gymma för att nå målet, det är dock en bra ide.
Det är kost, kost och kost som avgör.
2025-04-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Några kommentarer:

Beror ju på hur seriöst han tänkte gymma. Men justerbara hantlar-folk brukar inte träna ordentligt. Att bege sig till gymmet ställer en mentalt på att nu skall jag köra ett pass. När man ändå är där så kan man lika gärna köra ordentligt. Att inte använda gymkortet ordentligt är ju onödigt. Då kan man hellre om man har disciplin att träna hemma köra med hantlar jo.

Att hålla sig sysselsatt kan också vara en källa till stress. Men på något sätt behöver han bli mer aktiv i vardagen, det har du rätt i.

Till syvende och sist så förhoppningsvis känner ts sig själv tillräckligt väl för att välja rätt väg framåt.

Det var egentligen kombon av att träna med hantlar följt av promenad, i mångt och mycket räcker det bara med promenad men man kickstartar lite med att styrketräna först följt av kardio sen.

Får man sedan blod för styrketräning kan man hoppa på det tåget sedan.

Sen skall väl tilläggas att det finns många vägar att nå resultat, sen vet vi inte jättemycket om Ts situation i övrigt, går han med typ 1 diabetes, vilket jag tvekar på då han är rätt överviktig, så skall man gärna undvika fasta då ketoner som vanligen kan anses vara bra istället blir en livsfara.
2025-04-17, 18:18
Medlem
Ett tips till dig som jag verkligen kan rekommendera om du vill rasa i vikt snabbt är amfetamin!
2025-04-17, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle nog säga att det kan vara värt att lägga några tusen på en personlig tränare. Du säger att du vill ha 3-4 gånger och att du vill lära dig göra övningarna. Se till att vara förberedd något med vad du vill att ni ska gå igenom. Ta det försiktigt. Men kul att se ditt jobb så fortsätt gärna uppdatera dina framsteg.

När det gäller kost så tycker jag helt enkelt att du ska googla och läsa. Det är också något du skulle kunna ta med den där personliga tränaren.

Vad gör du annars för träning? Promenerar du något? Det är något jag tycker du ska göra. Du bör kanske ta det lugnt med löpning när du fortfarande har så pass mycket vikt kvar och förmodligen är ovan vid löpning. Men när du börjar närma dig 105 i vikt så kan du nog börja försiktigt. Men gå gärna lite längre sträckor om det känns bra och håll lite högre tempo. Men det kanske du redan gör?

Men ät gärna sill och torsk. Kyckling och "kattmaten" tonfisk.

Cykla är bra träning. Det kan man enkelt göra länge och långa sträckor.
Personlig tränare? Allt finns ju på nätet.

Förresten varför har du två män som kramas på profilbilden?
2025-04-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag körde själv VV för ett antal år sen och gick från 97 -> 73kg, tyvärr räckte inte min styrka till så nu är jag uppe runt 85-90 igen men håller på och jobbar mig neråt igen.

Det svåra är som vanligt att behålla vikten och fördelen med VV är att man faktiskt inte utesluter något alls men man äter mindre av vissa delar.

Ska tilläggas att under tiden jag körde dieten så höll vi aldrig på med några lättprodukter utan stod det vatten och mjölk i receptet så hällde jag i samma mängd vispgrädde och liknande. Körde aldrig detta slaviskt men gick ändå ner mitt kilo i veckan, ibland lite mer och ibland lite mindre.
Givetvis landade man på ett par av dessa platåer när allt bara stod still men efter ett tag så släpper det och vikten sjunker igen.

Den största förändringen jag märkte var promenadhastigheten man orkade hålla när vikten gick ner. Från att ha lunkat fram så håller man nu ett raskt tempo, det gör jag fortfarande även om jag gått upp en del igen.

Lycka till på resan.

Tack för alla tankar!

Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Att dieta och börja med gym är slitigt. Det är jobbigt nog att göra som van gymräv.

Jag skulle säga att ta en paus i bantningen(men du äter normalt hälsosamt som du skall göra hela ditt liv) medan du får in gymmandet som rutin och vilken övrig aktivitet du tänkte börja med som promenader.

Efter 3 månader är du inne i gymmandet och fått lite trevliga noob-gains. Då fortsätter du med bantningen samtidigt som du tränar vidare.

Ja, jag får se hur det går. Var på gymmet och körde ett lätt pass nu idag, jag tar det som det kommer.

Citat:
Tycker gymkort känns lite bortkastat, hade hellre lagt 2000-2500 kronor på ett par justerbara hantlar och kanske något träningsband. Använd friskvårdbidraget till något annat.

- Träna lite hemma med hantlar, ta promenad, eller gå till jobbet och hem, varannan dag kan du småjogga lite på hemvägen. Har du långt till jobbet kan du cykla.
- Köp bara mat som tar lite tid att tillaga så att du inte går och småäter.
-Fasta, ät på kvällen, finns nackdel med det men en fördel är att många upplever det svårt att somna när de är hungriga, blir ett smidigt sätt att ligga på underskott men ändå inte förstöra sömnen.
- Drick i princip bara vatten, kaffe och kanske kosttillskott.
- Håll dig sysselsatt, jobb, skaffa ett extrajobb, läs nån kurs i taget vid sidan av, hade ju varit kul om du lyckades vidareutbilda dig som en del i din viktnedgång.

För mig är det ekonomiska inte ett problem och jag känner att det kan vara bra att komma hemifrån när jag skall träna.

Dricker bara vatten och te så check på den.

Citat:
Det var egentligen kombon av att träna med hantlar följt av promenad, i mångt och mycket räcker det bara med promenad men man kickstartar lite med att styrketräna först följt av kardio sen.

Får man sedan blod för styrketräning kan man hoppa på det tåget sedan.

Sen skall väl tilläggas att det finns många vägar att nå resultat, sen vet vi inte jättemycket om Ts situation i övrigt, går han med typ 1 diabetes, vilket jag tvekar på då han är rätt överviktig, så skall man gärna undvika fasta då ketoner som vanligen kan anses vara bra istället blir en livsfara.

Jag är helt frisk, inga typer av sjukdomar. Jag har aldrig haft laster i form av droger, alkohol, rökning eller annat förutom min övervikt.
2025-04-17, 22:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Personlig tränare? Allt finns ju på nätet.

Förresten varför har du två män som kramas på profilbilden?

Jo men för nybörjare (som jag antar att man är om man inte varit på gymmet på ca 15 år) så kan det vara en god idé att någon professionell ser på lite när man tränar.

Men jag angav också en bra Youtube-kanal som jag tycker ska ses.

2025-04-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo men för nybörjare (som jag antar att man är om man inte varit på gymmet på ca 15 år) så kan det vara en god idé att någon professionell ser på lite när man tränar.

Men jag angav också en bra Youtube-kanal som jag tycker ska ses.

Japp, när jag googlar runt hittar jag massor av tips or råd, vissa saker är tom motsägelsefulla. Jag behöver en expert som visar mig hur man gör maskinerna och rättar mina felaktiga rörelser. Som ger mig ett program och kostråd.

Det var en bra kanal, många videos så det tar ett tag innan jag har kollat igenom allt
2025-04-17, 22:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Japp, när jag googlar runt hittar jag massor av tips or råd, vissa saker är tom motsägelsefulla. Jag behöver en expert som visar mig hur man gör maskinerna och rättar mina felaktiga rörelser. Som ger mig ett program och kostråd.

Ja det är klokt att som grön ta några få lektioner. Det kostar kanske mycket pengar men kan vara värt det. Men ta bara några få. Att köpa en omgång på 10 lektioner är överdrivet (om du inte har bra med pengar förstås).

Citat:
Det var en bra kanal, många videos så det tar ett tag innan jag har kollat igenom allt

Kör en subscribe på kanalen och kolla några videos. Sen när du söker på övningar så kommer den kanalen att komma upp som resultat. Så säg att du är intresserad av att träna rygg. Då söker du på det och gym, övningar etc (fast på engelska så klart) så har han gjort flera videos med ryggövningar. Så när du sitter hemma innan du ska gå till gymmet och ska träna rygg så får du lite inspo för just rygg av en snubbe som kan sin sak.
2025-04-18, 08:26
Medlem
Citat:
Ja, att gamifiera är något som tenderar att fungera för mig.

Tack för inlägget. Ja, någon form av experimenterande har det varit hittills och kommer nog så att vara framöver. Jag skall testa att bygga en struktur för att kunna kolla av mitt kaloriintag lite då och då. Jag får den uppfattningen, efter folks kloka inlägg här, att det är lätt att "halka av banan" och att man behöver kurskorrigera då och då. Det är också viktigt för mig att detta håller när jag väl har nått mitt mål. Därav alla mina frågor då jag har dålig koll på vad som är hållbart i längden.

Har man ingen tidshorisont tenderar, rent allmänt, saker man gör att rinna ut i sanden.

Hälsa är inget du slår av och på min vän.
Glöm det där med påhittade tidshorizonter. Det kommer inte hjälpa dig ett dyft utan det är bara att satsa på hälsosamma saker för att bli hälsosam.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-04-18 kl. 08:35.
2025-04-18, 08:38
Medlem
På dom flesta gym ingår en introduktion när man löser kort och det är en bra start. Krångla inte till det så mycket, i början är ger all träning bra resultat (newbie gains)
Sen är väl ett tips att fråga en kompis eller nån på jobbet om dom kan visa dig ts, alla som tränar mycket älskar att visa det och skulle tycke det var kula att lära även dig.
Glöm inte kondisen, kör några korta hårda intervaller och nåt längre lugnt pass i veckan så är du hemma ts.
2025-04-18, 16:05
Moderator
Kraftkarls avatar
Blir låset på då viktminskning har en egen avdelning här på Flashback. (FB) Den stora tråden om viktminskning, diet och deff

/Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in