Citat:
Ursprungligen postat av
Zackiz
Håller med om att det låter konstigt att jag skall platåa såhär, därav tråden med frågor.
En strikt plan kan vara en grej, det har jag inte alls. Jag har koll på vad jag stoppar i mig (eller rättare sagt, vad jag definitivt inte stoppar i mig) men inte hur mycket om jag skall vara ärlig. Jag tror inte jag äter för mycket, jag räknade kcal i början men lade ner det då det var för mycket att hålla koll på dagligen. Jag har mest fortsatt på den banan som funkade bra i början.
Det är lite mer komplext än att man bara ändrar om och drar ner lite.
Det jag tycker du ska göra nu är att du börjar om från noll. Nu har du gått ner dessa kilon, bra jobbat!
Börja på måndag. Det är psykologiskt oftast lättare att börja en måndag.
Införskaffa dig en bra matdagbok där du äter som du gör nu och så får du en dagbok i 1 vecka. Exakt allting du stoppar i dig, stort som smått och hur mkt. Väg allting! Se det som en grundvecka.
På kvällen när du har tagit det sista så kan du gå in på
www.raknakalorier.se och skriv in allting som du har ätit så får du fram antal kalorier.
Efter en vecka kan du sen justera utifrån det (Om du inte redan äter för lite).
Men ett riktmärke utan att veta exakt är att du bör äta runt 2300 kalorier varje dag.
Du behöver inte heller rikta in dig på att bara äta kött och grönsaker för du kommer inte hålla det i längden. Balansera det men håll dig inom kalorierna. Protein gör dig mättare vilket gör att du inte småäter lika mkt. Så mkt protein är bra.
För att göra det enkelt så försök håll dig till 30% protein, 30% fett och 40% kolhydrater. Kolhydraterna behöver du för att kunna träna lite hårdare och det är också kolhydrater du bränner som första energikälla. Att skippa kolhydrater även i viktminskning är fel väg att gå.
Börja så tycker jag.