Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Satsa på viktväktarnas system, ät mindre och nyttigare. Det blir också enklare att hålla i framöver då du inte utesluter mat som du faktiskt gillar. Smidig app och enkelt system.
Du kan ta medlemskapet via friskvårdspengen om ni har sån på jobbet.

På många gym nu för tiden så ingår det ett möte och upplägg med PT där man får lära sig maskinerna, inställningar och vad man bör tänka på när man gör övningar.
Har du inte tränat på 15 år och egentligen inte har intresset så skulle jag skippa det och istället satsa på promenader i vår och sommarsolen. Försök gå minst tre gånger i veckan och då gärna minst en timme, kanske får du börja med 30 minuter om kondisen är dålig, allt är bättre än inget.

Att man landar på olika platåer när man går ner i vikt är normalt men det viktiga är att inte ge upp utan bara köra på.

Bra jobbat iallafall och tappa inte sugen, du kan absolut komma dit du vill men det kommer vara jobbigt ibland.

Kan du så skippa bröd och alkohol eller håll det till ett minimum iallafall.

Bröd och alkohol är bort ur kosten, likaså all form av traditionellt godis. Det var mest jobbigt i början men nu är det ok. Det rycker lite i godistarmen när man går förbi alla berg med påskgodis i affären nu men det går bra.

Viktväktarna, skall ladda ner och testa. Passar perfekt om de tar epassi.
2025-04-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Med den vikten som du har så bör du inte stanna upp i din viktnedgång.
Jag tror nog att du ljuger lite för dig själv gällande vad du äter och inte äter.

Om du har hamnat i ett läge där du äter för lite är det lätt att det slinker ner lite saker mellan måltiderna. Som man i slutändan inte tänker på att man stoppar i sig och det är helt naturligt.

Äter man väldigt mkt kött och grönsaker tex så är det också kalorier.

Jag är nog rätt övertygad om att du dels äter för lite men också att du bränner för lite.
Det du behöver är en väldigt strikt plan över en längre tid där både maten och träningen periodiseras.
Vissa behöver äta MER för att gå ner i vikt. Det finns inget recept som säger att exakt så här många kalorier ska du minska. Allt är individuellt och du behöver testa dig fram och gärna med hjälp.

När människor som ligger på runt 10% kroppsfett vill ner till 7-8% så är det ett jäkla jobb. Det är inte bara att fortsätta som man gjort. Man hamnar på en platå där också. Samma för dig.
Du behöver ändra något.

Håller med om att det låter konstigt att jag skall platåa såhär, därav tråden med frågor.

En strikt plan kan vara en grej, det har jag inte alls. Jag har koll på vad jag stoppar i mig (eller rättare sagt, vad jag definitivt inte stoppar i mig) men inte hur mycket om jag skall vara ärlig. Jag tror inte jag äter för mycket, jag räknade kcal i början men lade ner det då det var för mycket att hålla koll på dagligen. Jag har mest fortsatt på den banan som funkade bra i början.
2025-04-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zackiz
Håller med om att det låter konstigt att jag skall platåa såhär, därav tråden med frågor.

En strikt plan kan vara en grej, det har jag inte alls. Jag har koll på vad jag stoppar i mig (eller rättare sagt, vad jag definitivt inte stoppar i mig) men inte hur mycket om jag skall vara ärlig. Jag tror inte jag äter för mycket, jag räknade kcal i början men lade ner det då det var för mycket att hålla koll på dagligen. Jag har mest fortsatt på den banan som funkade bra i början.

Det är lite mer komplext än att man bara ändrar om och drar ner lite.
Det jag tycker du ska göra nu är att du börjar om från noll. Nu har du gått ner dessa kilon, bra jobbat!

Börja på måndag. Det är psykologiskt oftast lättare att börja en måndag.
Införskaffa dig en bra matdagbok där du äter som du gör nu och så får du en dagbok i 1 vecka. Exakt allting du stoppar i dig, stort som smått och hur mkt. Väg allting! Se det som en grundvecka.

På kvällen när du har tagit det sista så kan du gå in på www.raknakalorier.se och skriv in allting som du har ätit så får du fram antal kalorier.
Efter en vecka kan du sen justera utifrån det (Om du inte redan äter för lite).
Men ett riktmärke utan att veta exakt är att du bör äta runt 2300 kalorier varje dag.

Du behöver inte heller rikta in dig på att bara äta kött och grönsaker för du kommer inte hålla det i längden. Balansera det men håll dig inom kalorierna. Protein gör dig mättare vilket gör att du inte småäter lika mkt. Så mkt protein är bra.

För att göra det enkelt så försök håll dig till 30% protein, 30% fett och 40% kolhydrater. Kolhydraterna behöver du för att kunna träna lite hårdare och det är också kolhydrater du bränner som första energikälla. Att skippa kolhydrater även i viktminskning är fel väg att gå.

Börja så tycker jag.
2025-04-17, 11:34
Medlem
Citat:
Jag påbörjade en resa neråt runt jul förra året, 20dec-24 gjorde jag min första invägning. Sedan dess har jag gått ner från 145,8kg till 122,9kg i måndags (14apr-25) men nu verkar jag stå stilla. Jag har funderat länge på att börja gymma och imorgon skall jag gå och skaffa ett kort. Problemet är att jag inte har varit på ett gym på säkert 15år och även då var jag rätt okunnig. Hur skall jag träna? Vad skall jag fokusera på och hur skall jag balanser mellan att gå ner i vikt och att bygga muskler?

Mitt mål är att nå 85-90kg, kanske tom 95kg med muskler. Eftersom jag har varit ganska överviktig under många år vill jag även skaffa mig bra kostvanor som faktiskt håller över tid (det är inte första gången jag går ner), utan att faktiskt plåga mig själv och att kunna njuta av något ibland. Jag är 183cm lång, man och runt 40 år.

Min kost just nu består av mycket kött och grönsaker. Jag äter väldigt lite kolhydrater och jag undviker socker i dessa många former. Finns det bättre kost? Vad isf kan det vara?

Min slutfråga är väl om allt detta är rimligt? Går det att klara av detta innan jul i år?

Bild på dagbok hittills: https://ibb.co/Jwj6Y1wc

Vad spelar det för roll hur lång tid det tar. Vad har du bråttom till??? 😂 Kommer ju ta den tiden det tar ändå. Jag kan svara på alla dina frågor men du borde satsa på det som faktiskt gör att du kan nå den kroppen du vill ha. Du får tänka på att du kommer må helt jävla fantastiskt redan när du nått halvvägs för redan då är det ju en jäkla skillnad..Så vad ska du lägga tid på? Dra ett streck och börja om med tankarna. Ganska självklart är att du ska vända dig till någon som kan ta dig dit du vill.
2025-04-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det är lite mer komplext än att man bara ändrar om och drar ner lite.
Det jag tycker du ska göra nu är att du börjar om från noll. Nu har du gått ner dessa kilon, bra jobbat!

Börja på måndag. Det är psykologiskt oftast lättare att börja en måndag.
Införskaffa dig en bra matdagbok där du äter som du gör nu och så får du en dagbok i 1 vecka. Exakt allting du stoppar i dig, stort som smått och hur mkt. Väg allting! Se det som en grundvecka.

På kvällen när du har tagit det sista så kan du gå in på www.raknakalorier.se och skriv in allting som du har ätit så får du fram antal kalorier.
Efter en vecka kan du sen justera utifrån det (Om du inte redan äter för lite).
Men ett riktmärke utan att veta exakt är att du bör äta runt 2300 kalorier varje dag.

Du behöver inte heller rikta in dig på att bara äta kött och grönsaker för du kommer inte hålla det i längden. Balansera det men håll dig inom kalorierna. Protein gör dig mättare vilket gör att du inte småäter lika mkt. Så mkt protein är bra.

För att göra det enkelt så försök håll dig till 30% protein, 30% fett och 40% kolhydrater. Kolhydraterna behöver du för att kunna träna lite hårdare och det är också kolhydrater du bränner som första energikälla. Att skippa kolhydrater även i viktminskning är fel väg att gå.

Börja så tycker jag.

Det låter bra, jag tar och testar det. Att börja på måndag gör att jag får lite tid att gå igenom min diet på djupet en gång till. Kanske ändra på något om inte för innehållet, så för variationen. Just kött och grönsaker trivs jag med nu, men någon gång lär det bli för mycket. I mitt huvud är långsiktigheten viktig och att inte plåga mig själv. Jobbigt i korta perioder är ok, men inte år i sträck. Framför allt för att det skall fungera även efter att nedgången är klar.

En sak som slog mig som jag inte tänkt på, ägg och bacon till frukost kanske är något? Jag har alltid sett detta som onyttigt men det kanske det inte är i detta sammanhanget?

Frågade även chatgpt och den sa ungefär det du sade också.

https://ibb.co/sv1gRq2f
2025-04-17, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Bröd och alkohol är bort ur kosten, likaså all form av traditionellt godis. Det var mest jobbigt i början men nu är det ok. Det rycker lite i godistarmen när man går förbi alla berg med påskgodis i affären nu men det går bra.

Viktväktarna, skall ladda ner och testa. Passar perfekt om de tar epassi.

Tyvärr kommer du inte så långt utan ett abonnemang men fixar du det så får man mängder med recept med färdiga poäng och sen kan man ta en promenad, träna, fixa i trädgården eller annat så får man extrapoäng att äta för om man nu vill.

Här är ett förslag på recept, går att googla på alla recept och hitta dem men krävs att du vet vad de heter i appen.
https://www.viktvaktarna.se/se/recept/kramig-svamp-och-kottpanna-med-ris/59cb67aed9ce5116bb149ac0
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2025-04-17 kl. 12:23.
2025-04-17, 12:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThereIsBearCum
Tycker du ska vara realistisk. Gå ner 30kg på 8 månader låter väldigt tufft. Nu vill du tydligen bygga muskler också (som väger mer än fett)?

Ett alternativ är simning istället för gym. Eller köra roddmaskin och cykel på gymmet.

Du kan även testa dig fram själv på gymmet för du sa att du gymmat förut? Testa olika övningar. Starting strength är ett bra schema

Men ja gym (med PT som den ovan sa) är nog bäst. Muskler bränner kalorier så.... men om du ska bygga muskler får du ha koll på ditt kaloriunderskott och inte ligga för lågt.

- Om du börjar gymma är det viktigt att komma ihåg att du är där för en längre tid framöver. Alldeles för många som ger upp tidigt för de inte "ser resultat". Speciellt om vågen inte går ner men samtidigt växer ju musklerna som inte syns under hullet

-2 @dieten. Du verkar ha koll och sköter dig men ett alternativ är medelhavsdieten. Mycket bönor och linser där med fibrer som dämpar hungern. Kanske vara lite omständigare ön att bara steka en köttbit. Havregrynsgröt är fullt med fibrer också, det käkar jag varje dag (med proteinpulver och frysta bär).

Jag går regelbundet ner 30 kilo på 4 månader. Har gjort det i flera år. Upp ner upp ner upp mer.. Så det går bara man vet hur ma ska göra. Dock har det blivit svårare ju äldre jag är,
2025-04-17, 12:33
Medlem
Banta kan man alltid, men att banta, träna och bygga muskler tycker jag är för ambitiöst. Det är bättre du siktar på ca. 0.5 kg/vecka i viktnedgång, för då kommer du må bättre och ha kvar energi nog att hålla hög motivation.
Att man når platåer med vikt och styrka är inget konstigt. I mina yngre dagar, skruvade jag på alla delar jag kunde för att rätta till det. Numera rycker jag på axlarna och konstaterar att det jag missade i förra eller förrförra veckan, hittade rätt i denna veckan. Ibland tar kroppen en annan väg än den plan jag har.
Det gäller speciellt när man försöker gå ner från den nivå du varit på.
Du har fått bra tips redan, även om jag hade försökt ta bort så mycket fett från kosten som möjligt. Jag gillar att äta mycket och eftersom fett i princip innehåller dubbelt med kalorier jämfört med protein och kolhydrater, kör jag helst på de senare. Gäller självklart INTE bacon, så på frågan om du ska äta ägg och bacon till frukost, lunch och middag, är svaret JA!
Annars är det bara att få in kaloriräkning i ryggmärgen. Läs på förpackningarna och kom ihåg på ett ungefär. Ju mer vikt du tappar, ju mindre kalorier/vecka behöver du, vid samma mängd utfört arbete.
2025-04-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tyvärr kommer du inte så långt utan ett abonnemang men fixar du det så får man mängder med recept med färdiga poäng och sen kan man ta en promenad, träna, fixa i trädgården eller annat så får man extrapoäng att äta för om man nu vill.

Här är ett förslag på recept, går att googla på alla recept och hitta dem men krävs att du vet vad de heter i appen.
https://www.viktvaktarna.se/se/recept/kramig-svamp-och-kottpanna-med-ris/59cb67aed9ce5116bb149ac0

Ja, att gamifiera är något som tenderar att fungera för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Banta kan man alltid, men att banta, träna och bygga muskler tycker jag är för ambitiöst. Det är bättre du siktar på ca. 0.5 kg/vecka i viktnedgång, för då kommer du må bättre och ha kvar energi nog att hålla hög motivation.
Att man når platåer med vikt och styrka är inget konstigt. I mina yngre dagar, skruvade jag på alla delar jag kunde för att rätta till det. Numera rycker jag på axlarna och konstaterar att det jag missade i förra eller förrförra veckan, hittade rätt i denna veckan. Ibland tar kroppen en annan väg än den plan jag har.
Det gäller speciellt när man försöker gå ner från den nivå du varit på.
Du har fått bra tips redan, även om jag hade försökt ta bort så mycket fett från kosten som möjligt. Jag gillar att äta mycket och eftersom fett i princip innehåller dubbelt med kalorier jämfört med protein och kolhydrater, kör jag helst på de senare. Gäller självklart INTE bacon, så på frågan om du ska äta ägg och bacon till frukost, lunch och middag, är svaret JA!
Annars är det bara att få in kaloriräkning i ryggmärgen. Läs på förpackningarna och kom ihåg på ett ungefär. Ju mer vikt du tappar, ju mindre kalorier/vecka behöver du, vid samma mängd utfört arbete.

Tack för inlägget. Ja, någon form av experimenterande har det varit hittills och kommer nog så att vara framöver. Jag skall testa att bygga en struktur för att kunna kolla av mitt kaloriintag lite då och då. Jag får den uppfattningen, efter folks kloka inlägg här, att det är lätt att "halka av banan" och att man behöver kurskorrigera då och då. Det är också viktigt för mig att detta håller när jag väl har nått mitt mål. Därav alla mina frågor då jag har dålig koll på vad som är hållbart i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vad spelar det för roll hur lång tid det tar. Vad har du bråttom till??? 😂 Kommer ju ta den tiden det tar ändå. Jag kan svara på alla dina frågor men du borde satsa på det som faktiskt gör att du kan nå den kroppen du vill ha. Du får tänka på att du kommer må helt jävla fantastiskt redan när du nått halvvägs för redan då är det ju en jäkla skillnad..Så vad ska du lägga tid på? Dra ett streck och börja om med tankarna. Ganska självklart är att du ska vända dig till någon som kan ta dig dit du vill.

Har man ingen tidshorisont tenderar, rent allmänt, saker man gör att rinna ut i sanden.
2025-04-17, 13:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, att gamifiera är något som tenderar att fungera för mig.

Jag körde själv VV för ett antal år sen och gick från 97 -> 73kg, tyvärr räckte inte min styrka till så nu är jag uppe runt 85-90 igen men håller på och jobbar mig neråt igen.

Det svåra är som vanligt att behålla vikten och fördelen med VV är att man faktiskt inte utesluter något alls men man äter mindre av vissa delar.

Ska tilläggas att under tiden jag körde dieten så höll vi aldrig på med några lättprodukter utan stod det vatten och mjölk i receptet så hällde jag i samma mängd vispgrädde och liknande. Körde aldrig detta slaviskt men gick ändå ner mitt kilo i veckan, ibland lite mer och ibland lite mindre.
Givetvis landade man på ett par av dessa platåer när allt bara stod still men efter ett tag så släpper det och vikten sjunker igen.

Den största förändringen jag märkte var promenadhastigheten man orkade hålla när vikten gick ner. Från att ha lunkat fram så håller man nu ett raskt tempo, det gör jag fortfarande även om jag gått upp en del igen.

Lycka till på resan.
2025-04-17, 14:01
Medlem
Epimaness avatar
Att dieta och börja med gym är slitigt. Det är jobbigt nog att göra som van gymräv.

Jag skulle säga att ta en paus i bantningen(men du äter normalt hälsosamt som du skall göra hela ditt liv) medan du får in gymmandet som rutin och vilken övrig aktivitet du tänkte börja med som promenader.

Efter 3 månader är du inne i gymmandet och fått lite trevliga noob-gains. Då fortsätter du med bantningen samtidigt som du tränar vidare.
2025-04-17, 14:56
Medlem
Citat:
Jag påbörjade en resa neråt runt jul förra året, 20dec-24 gjorde jag min första invägning. Sedan dess har jag gått ner från 145,8kg till 122,9kg i måndags (14apr-25) men nu verkar jag stå stilla. Jag har funderat länge på att börja gymma och imorgon skall jag gå och skaffa ett kort. Problemet är att jag inte har varit på ett gym på säkert 15år och även då var jag rätt okunnig. Hur skall jag träna? Vad skall jag fokusera på och hur skall jag balanser mellan att gå ner i vikt och att bygga muskler?

Mitt mål är att nå 85-90kg, kanske tom 95kg med muskler. Eftersom jag har varit ganska överviktig under många år vill jag även skaffa mig bra kostvanor som faktiskt håller över tid (det är inte första gången jag går ner), utan att faktiskt plåga mig själv och att kunna njuta av något ibland. Jag är 183cm lång, man och runt 40 år.

Min kost just nu består av mycket kött och grönsaker. Jag äter väldigt lite kolhydrater och jag undviker socker i dessa många former. Finns det bättre kost? Vad isf kan det vara?

Min slutfråga är väl om allt detta är rimligt? Går det att klara av detta innan jul i år?

Bild på dagbok hittills: https://ibb.co/Jwj6Y1wc

Tycker gymkort känns lite bortkastat, hade hellre lagt 2000-2500 kronor på ett par justerbara hantlar och kanske något träningsband. Använd friskvårdbidraget till något annat.

- Träna lite hemma med hantlar, ta promenad, eller gå till jobbet och hem, varannan dag kan du småjogga lite på hemvägen. Har du långt till jobbet kan du cykla.
- Köp bara mat som tar lite tid att tillaga så att du inte går och småäter.
-Fasta, ät på kvällen, finns nackdel med det men en fördel är att många upplever det svårt att somna när de är hungriga, blir ett smidigt sätt att ligga på underskott men ändå inte förstöra sömnen.
- Drick i princip bara vatten, kaffe och kanske kosttillskott.
- Håll dig sysselsatt, jobb, skaffa ett extrajobb, läs nån kurs i taget vid sidan av, hade ju varit kul om du lyckades vidareutbilda dig som en del i din viktnedgång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in