Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-17, 17:32
Medlem
KaninSlejpners avatar
Jag har blivit utsatt för rasism på grund av att jag är ginger. Men jag tar inte så hårt på det då det blev en del av vardagen. Efter ett tag bryr man sig inte längre. Självklart känner jag mig lite tryggare med andra gingers.

Då skrattar folk inte längre men de förutsätter alltid att de jag hänger med är släktingar. Det finns en viss ökad acceptans på grund av Ed Sheeran och kanske i Sverige även Mauri.

Alltid kul med bröder och systrar som lyckas ta sig så långt och sprider budskapet om att vi också är människor.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2025-04-17 kl. 17:34.
Citera
2025-04-17, 17:37
Medlem
När jag gick i skolan på 70-talet, hade jag två rödhåriga klasskamrater. Tjejen blev mobbad, men inte killen. Själv tyckte jag, att han var gullig.
Citera
2025-04-17, 17:37
Medlem
Jag vet att rödhåriga haft ett slags stigma över sig, men har verkligen aldrig fattat varför.
Hade en vännina för många år sedan som var tokig i rödhåriga. En annan stenkåt på någon rödhårig musiker som var populär i Sverige för ett par decennier sedan.
Var nästan som en slags fetisch för dem.

Aldrig fallit för någon pga deras hårfärg. Hårfärgen är väl det sista man bryr sig om då? Obegripligt.
Blivit stenkär i folk med alla möjliga hårfärger. Dock ingen rödhårig. Hade Axl propsat när han såg bra ut på 90-talet hade jag nog haft svårt att säga nej dock. Speciellt om han hade haft kilt på.
Citera
2025-04-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag hoppas att det verkligen stämmer.
Alla minns säkert om någon som blev illa behandlad för att han hade fel mössa, eller när jag var barn, att ens ha mössa!

Vad mobbar ungarna för varandra idag?

Få likes på diverse appar.
Citera
2025-04-17, 20:23
Medlem
Incendios avatar
Det måste väl varit väldigt länge sedan den märkliga åsikten att rött hår var något negativt var utbredd. Minns när jag var liten(runt millennieskiftet) hur det i skolan lästes en saga om en rödhårig som blev retad. Vi moderna ungar fattade ingenting och läraren hde svårt att förklara. Rött hår är Viking power!
Citera
2025-04-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaFirstNow
Exakt. Rödhåriga är hatade idag, inte tidigare. Eftersom dagens makthavare ser rödhårighet, vithet som ett hot mot den etablerade ordningen.

Skulle inte se det som vithet. Blonda, till och med ljusblonda, och mörkhåriga står varandra närmare genetiskt sett, än de står rödhåriga. Rödhårighet har utvecklats i isolerade hörn, som Irland.
Citera
2025-04-17, 20:58
Medlem
Rödhåriga blev socialt accepterade när Steinar slog igenom :-)
Citera
2025-04-17, 22:08
Medlem
Taufatts avatar
Har verkligen mobbing av rödhåriga tidigare varit en grej i Sverige? Jag är visserligen inte rödhårig men har aldrig märkt av det. Är det inte bara en relativt sentida importerad grej från England med ginger.
Citera
2025-04-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Har verkligen mobbing av rödhåriga tidigare varit en grej i Sverige? Jag är visserligen inte rödhårig men har aldrig märkt av det. Är det inte bara en relativt sentida importerad grej från England med ginger.

Kanske inte om man bara var rödhårig. När jag var liten på 80-talet, så hade vi en kille i klassen som var överviktig, hade tjockbottnade glasögon, var rödhårig med pottfrisyr och hade så mycket fräknar att de flöt ihop. Han blev utstött och det var mycket snack om hans röda hår som var verkligt orange, men det känns oklart om han hade blivit så utstött ifall han varit normalviktig med fin frisyr och haft schyssta glasögon. Nu hade han istället ett kluster av saker som ansågs oattraktiva och det gjorde honom väldigt osäker på kuppen, så han hade det verkligen inte lätt.
Citera
2025-04-17, 23:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Tillräckligt gammal för att se skillnaden
Tung källa. En nobody.
Citera
2025-04-18, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Skulle inte se det som vithet. Blonda, till och med ljusblonda, och mörkhåriga står varandra närmare genetiskt sett, än de står rödhåriga. Rödhårighet har utvecklats i isolerade hörn, som Irland.

Rödhåriga personer är vitare än mörkhåriga. Vitare hy är ett tecken på att ens förfäder anpassats till kallare miljöer, som har högre krav på intelligens och planering. Hade inte vissa grupper "utvecklats i hörn", så hade alla varit i stort sett likadana, det vill säga mediokra.
Senast redigerad av SveaFirstNow 2025-04-18 kl. 01:08.
Citera
2025-04-22, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Rödhåriga brukade va samhällets utstötta .. dom som inte hade vänner .. aldrig kunde få flickvänner.. som ingen arbetsgivare ville anställa ..

Förändringen verkar ha kommit i smyg .. Dagens ungdomar behandlar rödhåriga som alla andra, och tjejer kan tycka dom är snygga .. ingen tycker dom är udda eller konstiga längre

En äkta rödhårig har kopparfärgat hår, grisrosa hy och saknar ögonfransar .. Är dom jag tänker på.
Ofta är dom överviktiga, omoderna glasögon ..

När jag gick i skolan va rödhårig ett säkert kort för att få väskans innehåll tömd i pissoaren .. eller huvet nertryckt i toaletten när någon spolade .. Fanns alltid nån som tog deras glasögon och sprang iväg .. slog in dörren till deras skåp .. Kastade upp mössan på taket osv

Har det upphört helt och hållet nuförtiden? Varför? är det dom där knapparna dom delade ut med "rör inte min kompis" .. eller Mustiga mauri som ändrat perceptionen?
Vad menar du? Att man skulle vara världens outsider för att man är rödhårig och fräknig?

Det enda jag har märkt är att de inte vill hänga med när när det är soligt ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in