• 1
  • 2
2025-04-16, 21:23
Medlem
magis avatar
Vad krävs för att ett barn eller en vuxen ska stämplas som antisemit?
---

Vad är det minsta som krävs för att ett barn ska stämplas som antisemit
och bli hatad av religiösa?

Vad är det minsta som krävs för att en vuxen ska stämplas som antisemit

Vad är det minsta som krävs för att ett student på ett universitet ska stämplas som antisemit
och bli förtalad, utfryst och utmobbad och från sitt universitetet?

MagI
---------------
Citera
2025-04-16, 22:18
Medlem
Bone Collectors avatar
Att uttala sig nedsättande om alla judar, just för att de är judar, skulle i alla fall jag se som en miniminivå.

Helt OK att racka ner på "Israels regering" eller t.o.m. "israelerna" men om det handlar om "judarna" som grupp, så är det antisemitism.
Citera
2025-04-16, 22:38
Medlem
Det minsta som krävs för rabalder är nog att säga "snål som en jude" eller uttrycka sig om "judenäsor" eller måla en bild med en gubbe med stor näsa.

Klär du ut dig till Hitler kommer folk tycka du är antisemitisk. Rätt sjukt.

Är man vit och anser att vita ska få ha egna länder kommer de flesta tycka att man är antisemit(vad det nu ens betyder).
Senast redigerad av Decimal1 2025-04-16 kl. 22:49.
Citera
2025-04-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att uttala sig nedsättande om alla judar, just för att de är judar, skulle i alla fall jag se som en miniminivå.

Helt OK att racka ner på "Israels regering" eller t.o.m. "israelerna" men om det handlar om "judarna" som grupp, så är det antisemitism.

Att vara kritisk till Israels regering är definitivt antisemitism. Du hyser säkert antisemitiska värderingar själv om du tycker det är ok.

Detta gäller oavsett du är vuxen eller barn men barn kan ibland ha svårt med det, då är det säkert vuxna i deras närhet som har sådana värderingar.
Citera
2025-04-16, 22:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Ungefär så här skulle jag säga. När det gäller barn så måste de förstå vad de säger innan man kan ge dem banning för budskapet. Dock så måste man givetvis säga till dem att sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Det minsta som krävs för rabalder är nog att säga "snål som en jude" eller uttrycka sig om "judenäsor" eller måla en bild med en gubbe med stor näsa.

Klär du ut dig till Hitler kommer folk tycka du är antisemitisk. Rätt sjukt.

Är man vit och anser att vita ska få ha egna länder kommer de flesta tycka att man är antisemit(vad det nu ens betyder).

Man måste kunna skämta. Om någon skämtar om judars snålhet så är det okej. Eller säga till en snål kompis att nu fick du allt en judenäsa. Det måste tydligt vara på skämt. Det är alltid okej att skämta om stereotyper bland alla folkslag. Den som inte tycker det kan fara åt helvete omedelbart.

Kanske ska vara tydlig med att skämten givetvis inte passar sig i alla situationer. Om jag sitter i ett möte med nya kunder på företaget jag jobbar på så är det kanske inte lämpligt att fråga om kunderna ska med ut på lunch eller om de har med sig en "jude-lunchlåda". Det blir väl sannolikt lite mer interna skämt av det.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-04-16 kl. 23:12.
Citera
2025-04-16, 23:13
Medlem
RobbanUCs avatar
Det finns många som tillhör gruppen Semitiska folk utan att vara Judar eller Sionister.
Exempelvis Araber, Fenicier etc.
Termen "Antisemitisk" hittades på av Leiba Bronstein - artistnamn Trotski strax efter Ryska revolutionen och har ingen förankring i verkligheten.
Denna påhittade term användes för att trycka ner det befogade motståndet mot diktaturen i Sovjet som styrdes av en majoritet av östjudar.

Att benämna någon eller stämpla som "antisemit" tyder på en klar brist på bildning och grav okunnighet eller ett ideologiskt/politiskt/rasistiskt motiv för att försöka få tyst på befogad kritik.

Ur verkligheten:
-Du måste vara antisemit när du uttalar dig på det sättet!
-Inte alls. Du vet kanske inte att du talar med en Jude?
Då blir det tyst!
Senast redigerad av RobbanUC 2025-04-16 kl. 23:24.
Citera
2025-04-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det finns många som tillhör gruppen Semitiska folk utan att vara Judar eller Sionister.
Exempelvis Araber, Fenicier etc.
Termen "Antisemitisk" hittades på av Leiba Bronstein - artistnamn Trotski strax efter Ryska revolutionen och har ingen förankring i verkligheten.
Denna påhittade term användes för att trycka ner det befogade motståndet mot diktaturen i Sovjet som styrdes av en majoritet av östjudar.

Att benämna någon eller stämpla som "antisemit" tyder på en klar brist på bildning och grav okunnighet eller ett ideologiskt/politiskt/rasistiskt motiv för att försöka få tyst på befogad kritik.

Ur verkligheten:
-Du måste vara antisemit när du uttalar dig på det sättet!
-Inte alls. Du vet kanske inte att du talar med en Jude?
Då blir det tyst!

Ordet "antisemitism" började användas i Tyskland under andra hälften av 1800-talet, dvs långt innan Trotski och ryska revolutionen.

https://www.etymonline.com/word/anti-Semitism
Citera
2025-04-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Vad krävs för att ett barn eller en vuxen ska stämplas som antisemit?
---

Vad är det minsta som krävs för att ett barn ska stämplas som antisemit

Vad är det minsta som krävs för att en vuxen ska stämplas som antisemit

Vad är det minsta som krävs för att ett student på ett universitet ska stämplas som antisemit
och bli förtalad, utfryst och utmobbad och från sitt universitetet?

MagI
---------------

För många räcker det att man inte tror på den fullständigt hjärndöda teologin som kallas dispensationalism.
Citera
2025-04-17, 14:41
Medlem
Stark-Senaps avatar
Jag försökte i det längsta skilja på Israel och judar men det var stört omöjligt.
Så fort du kommer med minsta kritik av Israel så är du automatiskt en fullblodsnazist. Enligt judarna själva!!

Nu har jag gett upp och gör tvärt om. Dvs alla judar i världen är delaktiga i det folkmord som just nu pågår av palestinska kvinnor och barn.
Citera
2025-04-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jag försökte i det längsta skilja på Israel och judar men det var stört omöjligt.
Så fort du kommer med minsta kritik av Israel så är du automatiskt en fullblodsnazist. Enligt judarna själva!!

Kan du ge några exempel på detta ? Jag tycker annars de betonar skillnaden mellan Israelkritik och antisionism.

Citat:
Nu har jag gett upp och gör tvärt om. Dvs alla judar i världen är delaktiga i det folkmord som just nu pågår av palestinska kvinnor och barn.

Ett argument mot detta kan ju vara att det finns judar som är emot staten Israel. Vidare behöver du kunna bevisa att det pågår folkmord, att kriget mot Hamas har stort stöd i Israel är efter vad som hände 7 Oktober innan särskilt förvånande. De flesta finnar var nog på Finlands sida i vinterkriget.
Anser du med tanke på att druserna omfattas av värnplikten i Israel att även alla druser är delaktiga ?
Citera
2025-04-18, 21:13
Medlem
Barn ska aldrig vara med.
När jag satt med gud och kollade på religiösa vid 14 år och människor var det som att monster dök upp.
De kommunicerar inte med barns hjärna som vuxna tror eller vill.
De ska ut ur hela systemet det är patetiskt.

Ett barn kan tro att Jesus är faktiskt ett monster som dök upp eller en rolig gubbe
Finns ingen logik.
Men allt med gud är icke logiskt.
Får ni se i framtiden.

Och de hatar er lika mycket endå.
Så snälla kasta iväg signalerna.
Börja leva..
Citera
2025-04-20, 15:01
Medlem
SaboMuggades avatar
"En antisemit är inte någon som hatar judar utan en person som är hatad av judarna"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in