• 1
  • 2
2025-04-17, 06:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Nu var det ju knappast som så att jag antydde att inringaren gjort något olagligt, det borde väl också du begripa.

Det finns alltså en lucka i lagen som behöver täppas till, tycker jag personligen då. Det ska inte kunna vara lagligt att använda ett fortskaffningsmedel som är anmält stulet oavsett om man äger den eller inte.
Det är inte olagligt att köra med en bil som är anmäld som stulen, vilket du borde begripa. Brottsligheten ligger inte i användningen i sig, utan i det sätt på vilket fordonet eventuellt tillskansats. Enbart det faktum att ett fordon är stulet i rättslig mening innebär alltså inte att varje användning av det är straffbar - åtminstone inte utan ytterligare omständigheter.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-17 kl. 06:53.
Citera
2025-04-17, 07:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det olagliga är väl att han anmält ett fordon stulet trots att det inte var det? Det luktar försäkringsbedrägeri.
Citera
2025-04-17, 07:37
Medlem
ColaKexs avatar
Om kompisen blir stoppad av polisen och drar den valsen om att han hittade sin stulna bil och tog tillbaka den så borde han bli misstänkt för självtäkt.
Senast redigerad av ColaKex 2025-04-17 kl. 07:51.
Citera
2025-04-17, 08:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Om kompisen blir stoppad av polisen och drar den valsen om att han hittade sin stulna bil och tog tillbaka den så borde hen bli misstänkt för självtäkt.

Det beror på, tror jag. Avseende omständigheterna.

Jag råkade ut för liknande (nästan men tvärt om) under tidigt 90-tal. Det var under julen typ 1991-ish.
Det var på B&W:s stoora parkering, skulle köpa en Sony Walkman på rea. Tog 10-15 minuter.

Satte mig i min SAAB och fattade inte att bilen var manuellt växlad, hade automat..
Exakt samma bil, men min hund var borta..

Min SAAB var två rader bort i parkeringen. Kollade på regplåten, den okända SAAB:en hade EN siffra fel.. Tur att den inte var automatväxlad, för då hade jag kört hem och åkt fast för bilstöld.. (Den okända bilen hade också Wuderbaum, vilket jag inte har)

Men "kompisen i tråden" kan kanske få bekymmer med lagens laga arm, kanske försäkringsbedrägeri?
Citera
2025-04-17, 12:37
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Varför skulle det inte kunna vara det?

Om någon man känner ser din bil åka ute på gatorna med vetskapen om att de är stulen (utan att veta att det är hans polare som kör) och ringer polisen så drar ju detta viktiga resurser i onödan.

Vad har du för lagstöd/praxis/doktrin för att det inte är olagligt? Vet att analogier inte är välkomna i straffrätten då jag läser det just nu.

Lite oroväckande att du läser straffrätt men tänker att man behöver lagstöd på att något inte är olagligt
Citera
2025-04-17, 15:15
Medlem
448s avatar
Blir han stoppad i Sverige kommer iaf bilen o tas i beslag tills ägarfrågan är utredd

Faktiskt
Citera
2025-04-21, 02:15
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Blir han stoppad i Sverige kommer iaf bilen o tas i beslag tills ägarfrågan är utredd

Faktiskt

Även om ägaren är den som kör bilen och den som anmält bilen stulen?
Citera
2025-04-21, 10:37
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Även om ägaren är den som kör bilen och den som anmält bilen stulen?
Ifall bilen varit stulen kan den ha blivit såld till ny ägare. Då äger du själv inte bilen längre.

Bilen kan också ägas av försäkringsbolaget.

Enklast fall borde vara att bilen aldrig varit stulen. Din kompis kanske bara hade rört ihop var den stod parkerad.
Citera
2025-04-21, 11:03
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Ifall bilen varit stulen kan den ha blivit såld till ny ägare. Då äger du själv inte bilen längre.

Bilen kan också ägas av försäkringsbolaget.

Enklast fall borde vara att bilen aldrig varit stulen. Din kompis kanske bara hade rört ihop var den stod parkerad.

Det kan dom ju se direkt på plats genom att kolla upp bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in