• 1
  • 2
2025-04-16, 21:16
Medlem
StoreSvartes avatar
Den här frågan gäller inte mig själv. Någon jag känner anmälde sin bil stulen, sen "hittade" han den. Eller den var väl aldrig stulen kan jag väl tänka mig. Nu är han i Danmark och kör runt med sin egen Svenska bil som är rapporterad stulen.

Om han blir stannad kan han väl bara säga att han hittade bilen igen men inte anmält det? Eller är det olagligt på något sätt?
Citera
2025-04-16, 21:48
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Den här frågan gäller inte mig själv. Någon jag känner anmälde sin bil stulen, sen "hittade" han den. Eller den var väl aldrig stulen kan jag väl tänka mig. Nu är han i Danmark och kör runt med sin egen Svenska bil som är rapporterad stulen.

Om han blir stannad kan han väl bara säga att han hittade bilen igen men inte anmält det? Eller är det olagligt på något sätt?
Det är olagligt köra runt i en stulen bil.
Citera
2025-04-16, 21:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Men han kan väl bara säga att han är på väg att köra tillbaka till Sverige och åka förbi en polisstation där?
Citera
2025-04-16, 21:59
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Nej det är inte olagligt att åka runt i din egen bil om du har anmält den stulen.
Citera
2025-04-16, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nej det är inte olagligt att åka runt i din egen bil om du har anmält den stulen.
Varför skulle det inte kunna vara det?

Om någon man känner ser din bil åka ute på gatorna med vetskapen om att de är stulen (utan att veta att det är hans polare som kör) och ringer polisen så drar ju detta viktiga resurser i onödan.

Vad har du för lagstöd/praxis/doktrin för att det inte är olagligt? Vet att analogier inte är välkomna i straffrätten då jag läser det just nu.
Senast redigerad av ElexirPharma 2025-04-16 kl. 22:12.
Citera
2025-04-16, 22:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Varför skulle det inte kunna vara det?

Om någon man känner ser din bil åka ute på gatorna med vetskapen om att de är stulen (utan att veta att det är hans polare som kör) och ringer polisen så drar ju detta viktiga resurser i onödan.

Vad har du för lagstöd/praxis/doktrin för att det inte är olagligt? Vet att analogier inte är välkomna i straffrätten då jag läser det just nu.

Ska jag hänvisa till ett lagrum som inte existerar? Hur skulle det gå till?

Den som påstår att det är ett brott får ange vilket brott det skulle utgöra.

Falskt larm förutsätter att det påstås finnas fara för människas liv/hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom. Missbruk av larmanordning förutsätter att man använder sig av larm, nödsignal eller annan liknande anordning. Paragrafen har visserligen tillämpats i ett avgörande när en person ringt nödnumret men det har kritiserats, det är inte heller jämförbart med att ha gjort en anmälan om stöld för att sedan inte informera om att man hittat fordonet alternativt att den aldrig var stulen.

Det är mer troligt att det är anledningen till att man inte angett fyndet till polis eller felaktigt anmält bilen stulen som utgör ett fullbordat brott, förberedelse eller anstiftan.
Citera
2025-04-16, 22:39
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ska jag hänvisa till ett lagrum som inte existerar? Hur skulle det gå till?

Den som påstår att det är ett brott får ange vilket brott det skulle utgöra.
Nu var det ju knappast som så att jag antydde att inringaren gjort något olagligt, det borde väl också du begripa.

Det finns alltså en lucka i lagen som behöver täppas till, tycker jag personligen då. Det ska inte kunna vara lagligt att använda ett fortskaffningsmedel som är anmält stulet oavsett om man äger den eller inte.
Citera
2025-04-16, 23:15
Medlem
Tropicalss avatar
Hur fungerar det med exempelvis parkeringsanmärkningar om bilen är rapporterad som stulen?
Citera
2025-04-16, 23:27
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hur fungerar det med exempelvis parkeringsanmärkningar om bilen är rapporterad som stulen?

Dom kan överklagas så ägaren ej behöver betala

Ts vän kanske är snål
Citera
2025-04-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Man får bara ta tillbaks stulen egendom på bar gärning eller om man påträffar egendomen inom 24timmar, då heter det laga självtäkt.
Om man hittar egendom som blivit stulen efter 24timmar har gått och man tar tillbaks det så begår man brottet självtäkt(BrB 8kap. 9 §).

Det kan även bli aktuellt med försök till bedrägeri om han även anmält det till försäkringsbolaget.
Citera
2025-04-17, 06:19
Medlem
sebastian66s avatar
Både du och din kompis verkar vara lika snurriga i huvudet.
Varför tror du att man kan köra omkring med en stulen bil. Helt plötsligt om du blir stoppad så säger man att bilen inte är stulen.
Sunt förnuft säger väl att man ringer till polisen och säger att man har hittat bilen.
Det kan väl inte hålla några svårigheter att ringa från Danmark.
Det kanske kan vara dags att använda sunt förnuft både du och din kompis.
Citera
2025-04-17, 06:47
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Avsaknaden av straffstadgande för nämnda gärning. Ytterst grundläggande inom straffrätten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in