2025-04-16, 16:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Det är en maträtt jag skulle kunna äta flera ggr i veckan 😋
Citera
2025-04-16, 16:38
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag försökte ofta dricka pappas öl som barn, med varierande framgång.

Jag har nog inte heller träffat någon som inte gillar spaghetti och köttfärssås, men recepten skiljer sig väldigt kraftigt.

Samt om man vill ha ketchup eller inte.

Haha, jag försökte också norpa mina föräldrars öl när jag var barn. Det kanske var därför de alltid hällde upp det i små glas istället för att dricka direkt ur burk/flaska. Skulle jag gå och svepa i mig ett obevakat glas så var det åtminstone inte mer än typ en deciliter eller något.
Citera
2025-04-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Haha, jag försökte också norpa mina föräldrars öl när jag var barn. Det kanske var därför de alltid hällde upp det i små glas istället för att dricka direkt ur burk/flaska. Skulle jag gå och svepa i mig ett obevakat glas så var det åtminstone inte mer än typ en deciliter eller något.
Jag brukade norpa likören främst. Fick alltid sista slatten i pappas glas 😊

Det här med spagetti och köttfärssås med ketchup till (som några nämnt) är verkligen en nyhet för mig. När fan började folk ha ketchup till???
Citera
2025-04-16, 16:51
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000

Det här med spagetti och köttfärssås med ketchup till (som några nämnt) är verkligen en nyhet för mig. När fan började folk ha ketchup till???

Det är väl ändå ganska vanligt. Heinz ketchup ställdes alltid fram på bordet när jag var barn och någon pastarätt serverades.
Citera
2025-04-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Det är väl ändå ganska vanligt. Heinz ketchup ställdes alltid fram på bordet när jag var barn och någon pastarätt serverades.
Ok, olika matkulturer i olika hem helt enkelt. Eller kanske olika delar av landet? Hände aldrig när jag var barn, varken hemma eller på restaurang.
Citera
2025-04-16, 16:56
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000

Det är mest barn som vill ha det.

Gör man en ordentligt kryddad köttfärssås med fond, dijonsenap och oregano behövs det inte.
Citera
2025-04-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det är mest barn som vill ha det.

Gör man en ordentligt kryddad köttfärssås med fond, dijonsenap och oregano behövs det inte.
Ja jag tänker det. Överflödigt.
Citera
2025-04-16, 17:16
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockpolis
Allt som barn under kanske ca tio år gillar är naturligt att tycka är gott. I det inkluderas nästan alltid spaghetti och köttfärssås. Å andra sidan nästan aldrig att dricka t ex öl eller äta matjessill. Alla barn spottar ut öl och sprit direkt medan spaghetti går ner utan problem.
Helt fel, ger du en bebis öl kommer den att älska ölsmaken.
Citera
2025-04-16, 17:16
Medlem
Jag var som barn inte särskilt förtjust i köttfärssås. Morsan gjorde den med rivna morötter, på tok för vattning och rätt tråkig.

Nu när jag är vuxen och gör den själv, stark, gräddig och supergod, så skulle jag kunna äta den i princip dagligen.
Citera
2025-04-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det går ju alltid hem. Speciellt hemlaggad då. Känner inge som inte tycker om det.

Mit recept är enkelt.

500g köttfärs.´'1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
en normalstor burk skivadace champinjoner
krossade tomater.

Ibland lägger jag till körsvärstomater och/eller tabasco.
ingen fond eller buljong eller kryddor? låter ganska smaklöst、inte undra på att barn gillar det.
Citera
2025-04-16, 17:17
Medlem
One2Manys avatar
Så totalt meh. Går väl att äta, men inget jag själv någonsin skulle tillaga eller aktivt välja. Barnmat. Pasta är skit. Tomatsås är menlöst.
Citera
2025-04-16, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Helt fel, ger du en bebis öl kommer den att älska ölsmaken.
Nej det är samma med schimpanser. Tom när de fick välja mellan en kran med god dryck men innehållandes lite alkohol versus ingen alkohol så valde samtliga apor den utan etanolen.

OnT: Ett tablett eller tuggummi med besk ölsmak säljer ingenstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in