• 1
  • 2
2025-04-16, 11:47
Medlem
Skriver av mig lite, och tänkte höra om andra har samma syn.

I många yrken så har olika individer olika stor kunskap och olika nivå av talang. Men är inte programmeringsyrket extremt så?

IT är ju ett stort område och en person kan vara bättre än andra inom vissa områden. Jag tycker att i mitt hörn av området jag jobbar inom så är jag otroligt bra på vad jag gör.

Men jag har en kollega som kan allt jag kan men som utöver det är kanske 100 gånger bättre på vissa saker inom mitt område. Förstår säkerhet, protokoll och andra saker på en nivå mycket högre än vad jag gör. Inte bara för att läst sig till det, utan har mer talang än jag rent generellt. Kanske man skulle kunna säga "smartare".

Men jag har också kollegor där jag är 100 gånger bättre på nästan allt. Ett exempel. Jag har två universitetsutbildade kollegor, en junior och en som jobbat många år, som ibland ber mig om hjälp. Vid olika tillfällen så har de haft problem med en viss lång kommandorad i instruktionerna för ett moment, och jag hjälpt till genom att skriva att de kan lägga till en flagga till kommandoraden, skrivit typ

Citat:
somecommand --extra-flag .......

Efter en stund återkommer de till mig med

Citat:
Det fungerade inte, jag fick ett felmeddelande

somecommand: ....... invalid argument

Vad gör jag nu?

Dvs de kopierade och klistrade in det jag skrev exakt som jag skrev det, och förstår inte alls att "......." betyder att kopiera in de tidigare argument som du testat med innan och instruktionen säger! Och även om man kan tycka min instruktion var otydlig, så borde de förstå att "......." rimligen inte kan vara något som ska vara med på kommandoraden.

Detta är bara ett exempel. Jag får alltså av vissa kollegor, juniora och seniora, frågor som får mig att tappa hakan. När klagar till min chef så får ofta svaret "Jo, kanske borde skicka X på fler interna programmeringskurser". Jag tror inte att det hjälper.

Jag vill hävda att yrket som utvecklare består delvis av hantverk, vilket går att lära ut och som blir bättre med mer erfarenhet. Men yrket är också starkt besläktat med att vara en konstnär, antingen så har du det eller så har du det inte.

Följden blir också att produktiviteten skiljer enormt mellan olika utvecklare. Dvs både skillnad i kvalitet och kvantitet. Som inte syns i lönekuvertet, det går ju inte att betala en person 100 gånger mer än en annan.

Har ni samma upplevelse, att spannet mellan olika utvecklares kunskap och talang varierar mer än inom andra yrkesgrupper?

Som parentes så brukar jag ibland tänka på när premiepensionssystemet skull byggas upp, där ett sidoprojekt startades om de hundratals konsulterna skulle misslyckas, och sidoprojektet bestående av några få skrev ihop ett system i Perl som räddade lanseringen.

Som en annan parentes så fick berättat för mig om två utvecklare på ett konsultbolag som tillsammans med en stor skock andra från konsultbolaget skulle skapa ett större system. De satt i ett kontorslandskap med inglasade kontorsrum. De fick så mycket dumma nybörjarfrågor att de till slut låste dörren. En smått absurd syn med glosögda helt inkompetenta kollegor utanför glaset som försökte komma in och de vägrade öppna.

Som en tredje parentes, alla som har talang vet inte om det. Har varit med om att lyfta en utvecklare som inte visste att han hade det, från medioker till "the goto guy". Jag bara pushade lite i rätt riktning. Handlade inte om mig utan var hans talang helt och hållet som bara behövde lockas fram.
Citera
2025-04-16, 13:21
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft

I många yrken så har olika individer olika stor kunskap och olika nivå av talang. Men är inte programmeringsyrket extremt så?

IT är ju ett stort område och en person kan vara bättre än andra inom vissa områden. Jag tycker att i mitt hörn av området jag jobbar inom så är jag otroligt bra på vad jag gör.

Men jag har en kollega som kan allt jag kan men som utöver det är kanske 100 gånger bättre på vissa saker inom mitt område. Förstår säkerhet, protokoll och andra saker på en nivå mycket högre än vad jag gör. Inte bara för att läst sig till det, utan har mer talang än jag rent generellt. Kanske man skulle kunna säga "smartare".

Men jag har också kollegor där jag är 100 gånger bättre på nästan allt. Ett exempel. Jag har två universitetsutbildade kollegor, en junior och en som jobbat många år, som ibland ber mig om hjälp. Vid olika tillfällen så har de haft problem med en viss lång kommandorad i instruktionerna för ett moment, och jag hjälpt till genom att skriva att de kan lägga till en flagga till kommandoraden, skrivit typ

Dvs de kopierade och klistrade in det jag skrev exakt som jag skrev det, och förstår inte alls att "......." betyder att kopiera in de tidigare argument som du testat med innan och instruktionen säger! Och även om man kan tycka min instruktion var otydlig, så borde de förstå att "......." rimligen inte kan vara något som ska vara med på kommandoraden.

Detta är bara ett exempel. Jag får alltså av vissa kollegor, juniora och seniora, frågor som får mig att tappa hakan. När klagar till min chef så får ofta svaret "Jo, kanske borde skicka X på fler interna programmeringskurser". Jag tror inte att det hjälper.

Jag vill hävda att yrket som utvecklare består delvis av hantverk, vilket går att lära ut och som blir bättre med mer erfarenhet. Men yrket är också starkt besläktat med att vara en konstnär, antingen så har du det eller så har du det inte.

Följden blir också att produktiviteten skiljer enormt mellan olika utvecklare. Dvs både skillnad i kvalitet och kvantitet. Som inte syns i lönekuvertet, det går ju inte att betala en person 100 gånger mer än en annan.

Har ni samma upplevelse, att spannet mellan olika utvecklares kunskap och talang varierar mer än inom andra yrkesgrupper?

Som parentes så brukar jag ibland tänka på när premiepensionssystemet skull byggas upp, där ett sidoprojekt startades om de hundratals konsulterna skulle misslyckas, och sidoprojektet bestående av några få skrev ihop ett system i Perl som räddade lanseringen.

Som en annan parentes så fick berättat för mig om två utvecklare på ett konsultbolag som tillsammans med en stor skock andra från konsultbolaget skulle skapa ett större system. De satt i ett kontorslandskap med inglasade kontorsrum. De fick så mycket dumma nybörjarfrågor att de till slut låste dörren. En smått absurd syn med glosögda helt inkompetenta kollegor utanför glaset som försökte komma in och de vägrade öppna.

Som en tredje parentes, alla som har talang vet inte om det. Har varit med om att lyfta en utvecklare som inte visste att han hade det, från medioker till "the goto guy". Jag bara pushade lite i rätt riktning. Handlade inte om mig utan var hans talang helt och hållet som bara behövde lockas fram.

Det är stor spridning ja men det är det överallt i alla yrken. Det reflekteras inte i lön såklart. De som är duktiga får starta eget om de vill tjäna mer. Som min hantverkade, han tog 110k svart för tre veckors arbete. Men han var värd det. Sen så är det lätt att skaffa sig förhastade slutsatser. Mycket beror på inställning. Rätt som det är rycker någon upp sig och börjar leverera eller hittar nåt område där de kommer till sin rätt.
Citera
2025-06-29, 09:58
Medlem
Citat:
Följden blir också att produktiviteten skiljer enormt mellan olika utvecklare.
Det stämmer, skillnaden är enorm. Sanningen är att de flesta utvecklare oavsiktligt skapar mer problem än de löser. Anledningen till att projekt ändå överlever är oftast att det finns någon som täcker upp efter dem - det kan vara en erfaren kollega som korrigerar deras misstag, eller ramverk som begränsar skadan.

Få programmerare har förmågan att skriva verkligt skalbar och underhållbar kod. Det är viktigt att förstå: att behärska ett programmeringsspråk är bara början. Den verkliga kunskapen ligger i att tänka som en utvecklare - att förstå systemdesign och hur man skapar långsiktigt hållbara lösningar.
Senast redigerad av -dev 2025-06-29 kl. 10:00.
Citera
2025-06-29, 14:43
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

...
Jag kan IT men var nog inte bäst i klassen. Fanns kanske 2-3 elitkillar som kunde och hade det om du säger.

I mitt fysiska trash jobb så gick jag hela vägen upp men jag gick aldrig till att bli mellanchef eller liknande. Detta vore för mig självmord. Du får allt ansvar och alla ignorerar dig. Yay. Jag tar jobbet!

Jag såg en dokumentär som tog fram procent som verkligen brinner för sitt jobb eller "liv" då det ibland spenderas så mycket tid att man kan säga att personen är sitt jobb nästan. 15% brinner för sitt jobb. Resten sitter av tiden och den sista gruppen nästan raserar det som alla de andra bygger upp. Ändå håller sig företag flyttande. Det tål att tänkas på.

Det bästa exemplet i närtid är ju "Norrlandscheferna".
Citera
2025-07-04, 10:18
Medlem
Citat:
...

Jag läste inte allt du skrev för det var en hel bok men du tillhör kanske den lilla lilla mängden programmerare som kan tänka, det måste ju kännas bra. Jag har pratat med många utvecklare genom åren, juniorer, seniorer och det jag finner väldigt märkligt är hur få utvecklare som klarar av att använda sökmotorer eller bara testa enkla grejer. Varför kollar man inte sizeof(X) i sin utvecklarmiljö istället för att fråga någon på discord? Hur kan man jobba med att skriva USB-drivare men inte ha koll på ganska enkla koncept som t.ex virtuellt vs fysiskt minne? Nästan ingen vill verifiera sina egna antaganden. Tur man jobbar som svetsare så man slipper interagera med såna dreglisar på arbetstid.
Citera
2025-07-05, 08:01
Medlem
jag kommer från generationen då man började med en commodore 64. då fick man av eget intresse lära sig genom att testa precis allt man kunde tänka sig själv. ungdomarna idag som kommer ut idag har inte lärt sig av egen vilja. dom har läst saker och suttit i appar som redan är klara. dom absolut bästa på marknaden är dom som lärt sig av att dom varit intresserade av att skapa. dessa är dom man sedan ska ta in och så får dom läsa in sig på licenserna. jag känner över 100 personer utan någon licens på något alls som skulle dribbla skiten ur dom flesta oavsett utbildning.
Citera
2025-07-30, 11:04
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

...
Om vi skriver om din fråga lite kanske det har med att dessa individer skapar olika värde.

Jag har en ny i mitt liv som jag lärt känna för ett tag sedan som kan allt det jag kan. Det är väldigt intressant och cool tanke att denne kan allt det jag kan trots att jag är mycket äldre. Det är skönt att kunna diskutera och avancera från sin egen nivå uppåt och kunna hitta förståelse samtidigt.

Jag har ett driv att skapa värde i företaget. Jag kan förstå att en del människor jobbar på företag utan att förstå deras värde eller hur de påverkar relaterat i pengar som så att säga gör att företaget går runt. Sedan finns det ju jobb som är viktiga och som skapar värde på ett annat sätt. En individ som lyssnar kanske skapar värdet att personen lever vidare på jorden. Detta värde är otroligt stort men är svårare att mäta.
Citera
2025-08-22, 12:46
Medlem
KirkLazaruss avatar
Pratade med en platschef om det här i en annan bransch, och han förklarade det att han aldrig har exakt samma krav på alla då det ofta är kontraproduktivt och orealistiskt. Det finns vissa som kanske utför en uppgift flera gånger snabbare än en annan, kan dubbelt så mycket och är extremt effektiv i sitt utövande, men som samtidigt är usel på att samarbeta, bidrar med en massa negativt stämning och skapar dåligt mående bland kollegorna pga sin attityd och på så vis drar ner arbetsmoralen.

Och så finns det dom som kanske är mediokra i sitt utövande men som kanske har helt andra goda kvalitéer som t ex samarbetsförmåga, är lyhörd, bra kommunikationsförmåga eller att personen är riktigt bra på att skapa sammanhållning och trivsel i gruppen och faktiskt gör att gruppdynamiken fungerar och på så vis får arbetet att flyta på bra ändå.

Samarbetsförmåga verkar trumfa skicklighet när det kommer till vilka chefer helst anställer. Men helst vill man väl ha både och.

Klart var dock att en person som den förstnämnda trots sin skicklighet riskerar förstöra mer än den bidrar i sin helhet.
Citera
2025-08-22, 13:00
Medlem
Ja det är ju bra att programmera in lite fel åt dom så dom kan fråga dig igen hehe

Citera
2025-08-23, 10:46
Medlem
Citat:

Svarar TS,

Är god vän med en som nämnts som Sveriges ende superprogrammerare, lärde känna honom på det som var den enda datautbildningen värd namnet i ett för länge sen svunnet decennium. Han var och är iyttre rymden vad det gäller all typ av kodning men jag vet inte egentligen om det är så mycket mer imponerande än andra slags genier man stött på, inom medicin, filosofi eller naturvetenskap.

Själv kände jag ganska snart att även om jag kodar bra mycket bättre än genomsnitt så rockade själva kodandet inte min båt. Har spenderat en bra bit mer än tre decennier i mjukvarubranschen men det har blivit chefsroller och annat, tekniskt hellre integration och test. Och när det kommer till kritan, det finns väl några muppar som sitter och kodar för kodandets egen skull på några institutioner, men för de allra allra flesta så handlar de om att få fram en burk i tid med tillräcklig kvalitet och användbarhet. Och som en rättså elak jävla burkknäckare kan jag säga att burkarna väldigt sällan knäcks av att komplexitet inte kunnat hanteras, utan betydligt mer ofta för att folk inte kan kommunicera.
Citera
2025-08-23, 21:19
Medlem
Det värsta är när de autistiska extremt produktiva personerma hamnar på chefsstolen, brukar alltid sluta med katastrof. Har sett det på nära håll några gånger, nu senast slutade halva teknikavdelningen innan företagsledningen fattade vad som pågick.
Citera
2025-08-25, 20:33
Medlem
Skol web tjänsten fiaskot där typ 100 arbetare fick 1 miljard för 2 års arbete, typ, var väldigt face palm, jag kan inte koda mer än busenkla html & css men lite koll har jag väl, skulle kunna tro det hade räckt med 3 bra dugliga utvecklare/personer & 1 månad för 1-2 miljoner, 999 miljoner billigare plus att slut produkten hade varit användbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in