2025-04-16, 07:25
Medlem
Hej
Jag upplever att det är svårt att få bolån som ensamstående (provat olika kalkyler hos banker) men det verkar som att jag bara kan köpa något för max 1,2 milj. Då börjar jag fundera om det ens är värt att försöka spara till en kontantinsats eller bara satsa på hyresrätt. Har fast anställning och inga andra lån förutom csn. Hur har det sett ut för er ensamhushåll att få bolån?
Citera
2025-04-16, 07:30
Medlem
tnems avatar
vad har du för årsinkomst skulle gissa att det är den som sätter stopp?
Citera
2025-04-16, 07:36
Avstängd
Det är ju din ekonomiska situation som avgör. Efter vad du skriver så är den begränsad, Nyligen hade du inte heller till kontantinsatsen. Skaffa dig en bättre hyresrätt och börja spara i ställlet.

(FB) Låna till kontantinsats
Citera
2025-04-16, 07:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Förstår att det känns hopplöst. Om du har barn minskar lånetaket än mer.

Om du kan få en hyresrätt du är nöjd med så ta den! En bostadsrätt är inte alltid lösningen och är egentligen ett bisarrt koncept där man inte äger bostaden utan bara rätten att bo där. Oftast hyr man ju dessutom av banken men kan göra en vinst om det finns någon som vill hoppa på pyramidspelet efter dig!
Citera
2025-04-16, 07:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Utan kontantinsats så kommer man inte långt så börja där, se till att dra ner på kostnader, spara mer och på ett par år bör du ha fått ihop iallafall minst 100 000kr beroende på lön.
Citera
2025-04-16, 07:42
Medlem
sebastian66s avatar
Allting beror ju lite grann på situationen naturligtvis. Idag måste du nästan ha en årsinkomst på 500.000 för att kunna få ett lån på en miljon.
Om du har bil på kredit och andra lån eller barn så helt plötsligt ändras förutsättningarna.
Det finns ju många olika parametrar som gör att du inte kan ta lån i så fall.
Vad har du för plan och budget. Har du räknat med att köpa ett hus för tre miljoner eller hur tänker du.
Det känns ju som att det är svårt att avgöra med tanke på att det inte finns någon information.
Däremot tror jag att banker är stenhårda idag.
Förr i tiden kastade man lån efter folk. Idag känns det som att det är stört omöjligt att få lån när det gäller ett par miljoner plus att man är ensamstående.
Citera
2025-04-16, 09:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogamatta2
Hej
Jag upplever att det är svårt att få bolån som ensamstående (provat olika kalkyler hos banker) men det verkar som att jag bara kan köpa något för max 1,2 milj. Då börjar jag fundera om det ens är värt att försöka spara till en kontantinsats eller bara satsa på hyresrätt. Har fast anställning och inga andra lån förutom csn. Hur har det sett ut för er ensamhushåll att få bolån?

Det beror ju på var du ska bo Jokkmokk eller Stockholms innerstad.
Man får väldigt mycket bostad för 1,2 miljoner kronor i stora delar av Sverige, i Stockholms innerstad räcker det till enn garageplats.
Citera
2025-04-16, 12:55
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Hej

Alla har vi vandrat denna väg, någonstans ska man starta sin bostadskarriär, och det blir inte i en trerummare i centrala Stockholm.

Spara är bra oavsett, så det ska du förstås göra även om du bor kvar i hyresrätt.
Citera
2025-04-16, 13:43
Medlem
Beror helt på var du bor, på många orter i Sverige får du en helt OK lägenhet för 20-30.000 per kvadratmeter.
Dock inte i närheten av storstäder.
Citera
2025-04-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Förstår att det känns hopplöst. Om du har barn minskar lånetaket än mer.

Om du kan få en hyresrätt du är nöjd med så ta den! En bostadsrätt är inte alltid lösningen och är egentligen ett bisarrt koncept där man inte äger bostaden utan bara rätten att bo där. Oftast hyr man ju dessutom av banken men kan göra en vinst om det finns någon som vill hoppa på pyramidspelet efter dig!
Klokt. Min lön är väl ok på ca 35k men bor i en mellanstor stad och man får väl ungefär en halvklass 2a i ett något sämre område för 1,2 milj. Känns lite hopplöst.
Citera
2025-04-16, 17:28
Medlem
Citat:
Klokt. Min lön är väl ok på ca 35k men bor i en mellanstor stad och man får väl ungefär en halvklass 2a i ett något sämre område för 1,2 milj. Känns lite hopplöst.

Riktigt kass lön. Och ingen kontantinsats? Dags att skaffa lite självinsikt och börja jobba dig uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in