• 1
  • 2
2025-04-15, 17:38
Avstängd
spookes avatar
Så vi vet alla att det är tillåtet för vem som helst att filma och fotografera på allmän plats. Men hur är det i klippet jag länkar här där en person filmar och stör ambulanspersonal som försöker rädda livet på en person och sen sprider det online?

Är som sagt intresserad av den juridiska biten. Skulle detta gå att anmäla?

Här är videon: https://www.youtube.com/shorts/ClN4DLinj34
Citera
2025-04-15, 17:42
Medlem
NyaHenriksss avatar
Fullt lagligt. Han hindrar ingen att utföra sitt jobb.
Citera
2025-04-15, 18:09
Medlem
Själva filmningen är antagligen oproblematisk. Spridningen av filmen skulle dock kunna utgöra olaga integritetsintrång då det genom den sprids en bild på en person som befinner sig i en mycket utsatt situation, vilket kan innebära ett intrång i dennes privatliv, se 4 kap. 6 c § brottsbalken.
Citera
2025-04-15, 18:11
Avstängd
spookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
Själva filmningen är antagligen oproblematisk. Spridningen av filmen skulle dock kunna utgöra olaga integritetsintrång då det genom den sprids en bild på en person som befinner sig i en mycket utsatt situation, vilket kan innebära ett intrång i dennes privatliv, se 4 kap. 6 c § brottsbalken.
Ja det känns aningen integritetskränkande. Dock kan man inte se speciellt bra på filmen när han zoomar in på personen som får hjäp av räddningspersonalen. Kanske inte spelar så stor roll?
Citera
2025-04-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooke
Ja det känns aningen integritetskränkande. Dock kan man inte se speciellt bra på filmen när han zoomar in på personen som får hjäp av räddningspersonalen. Kanske inte spelar så stor roll?

Mjo, det kan säkert ha ganska stor betydelse. Lagen uppställer inget krav på att personen måste gå att identifiera, men det bör ligga i sakens natur att intrånget i privatlivet blir större om det framgår vem personen är.

Det anges exempelvis i förarbetena att spridning av uppgifter till personer i den utsattes närhet kan öka känslan av intrång i privatlivet, se prop. 2016/17:222, s 96. I NJA 2020 s. 273 ansåg man att kränkningen förstärktes av att målsäganden kunde identifieras vid namn vilket bidrog till att gärningen ansågs ha varit ägnad att medföra allvarlig skada för målsäganden.
Citera
2025-04-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooke
Så vi vet alla att det är tillåtet för vem som helst att filma och fotografera på allmän plats. Men hur är det i klippet jag länkar här där en person filmar och stör ambulanspersonal som försöker rädda livet på en person och sen sprider det online?

Är som sagt intresserad av den juridiska biten. Skulle detta gå att anmäla?

Här är videon: https://www.youtube.com/shorts/ClN4DLinj34

Var stör babben ambulanspersonalen? Han filmar ju sina landsmän främst. Sedan sitter han ju bara och svär på en stol. Du ser varken offer eller ens ambulanspersonalen i filmen.

Hade han däremot gått dit och ställt sig vid personen i nöd och filmat kan det ha blivit integritetskränkande fotografering.
Citera
2025-04-15, 18:48
Medlem
Citat:

Nej, då du inte ser personen i fråga. Du ser enbart något som ligger på marken.
Citera
2025-04-15, 18:54
Medlem
Kan inte föreställa mig att något han gör där är olagligt. Däremot har han tydligt totalt hål i huvudet och alla människor bör hålla sig så långt ifrån den här personen som dom kan. Värdelös skräpmänniska.
Citera
2025-04-15, 21:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Svårt dock att identifiera personen på klippet, så lär bli svårt att få filmaren fälld för det, men principiellt korrekt.
Citera
2025-04-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, då du inte ser personen i fråga. Du ser enbart något som ligger på marken.

Man ser inte enbart "något" som ligger på marken; man ser att det är en mansperson som ligger på marken – tillsynes utslagen med en filt över sig – samtidigt som han vårdas av två ambulanspersonal som har med sig en bår. Jag skulle därför inte så lättvindigt utesluta att det inte rör sig om en bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, särskilt inte givet att det i motiven bakom lagen talas om just personer som befinner sig i trauma eller som varit med om en allvarlig olyckshändelse (se prop. 2016/17:222 s. 36). Däremot skulle jag inte säga att det är självklart i den aktuella situationen då jag håller med om att filmen inte är den mest exponerande. Men givet nämnda motiv och bristen på praxis som klargör var gränsen går så är det sannolikt klokt att iaktta försiktighet innan man sprider dylika filmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Svårt dock att identifiera personen på klippet, så lär bli svårt att få filmaren fälld för det, men principiellt korrekt.

Se mitt andra inlägg. Lagen uppställer inget uttryckligt krav på att personen måste gå att identifiera, men jag håller med om att det bör påverka hur stort intrånget i privatlivet blir och därmed om spridningen varit ägnad att medföra allvarlig skada.
Citera
2025-04-16, 20:31
Medlem
Slackoffs avatar
Om han inte gillar svensk ambulans personal kan han ju ta och åka hem.
Det borde vara ett brott att filma och publicera en film där man i pricip uppmanar till våld emot tjänsteman.
Citera
2025-04-18, 20:32
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Se mitt andra inlägg. Lagen uppställer inget uttryckligt krav på att personen måste gå att identifiera, men jag håller med om att det bör påverka hur stort intrånget i privatlivet blir och därmed om spridningen varit ägnad att medföra allvarlig skada.
Jag skulle argumentera att det indirekt framgår att en person måste kunna identifieras för att skada ska kunna ha skett. Om en person inte kan identifieras, hur kan en skada ha uppstått enligt bestämmelsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in