2025-04-15, 11:59
Medlem
Morsans laptop (ASUS) har precis gått sönder på ett sätt jag aldrig tidigare sett: gångjärnet på ena sidan har lossnat från "locket". När jag tog bort plastpanelen runt själva skärmen, såg jag at gångjärnet var skruvat direkt i plasthöljet.

Jag söker nu en rimligt prissatt laptop som inte har den här korkade lösningen? Kraven är i princip att
  • Den ska ha lika stor skärm som nuvarande laptop (15.6 tum),
  • Upplyst tangentbord
  • Ska hålla länge
  • Helst ska den inte vara helsvart (inte viktigt)
  • Budget på upp till 8'000

Någon gaming eller liknande kommer datorn inte användas till. Ett förslag jag hittat är Samsung Galaxy Book4 i5-1335U/8/512/IPS 15.6. Någon som kan uttrycka sig om denna? Andra bra förslag?
Citera
2025-04-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Morsans laptop (ASUS) har precis gått sönder på ett sätt jag aldrig tidigare sett: gångjärnet på ena sidan har lossnat från "locket". När jag tog bort plastpanelen runt själva skärmen, såg jag at gångjärnet var skruvat direkt i plasthöljet.

Jag söker nu en rimligt prissatt laptop som inte har den här korkade lösningen? Kraven är i princip att
  • Upplyst tangentbord
  • Ska hålla länge

Någon gaming eller liknande kommer datorn inte användas till. Ett förslag jag hittat är Samsung Galaxy Book4 i5-1335U/8/512/IPS 15.6. Någon som kan uttrycka sig om denna? Andra bra förslag?

Som alltid så får man mycket för pengarna att köpa begagnade företagsdatorer.
Dell, HP Probook, Elitebook.
Byggda för att hålla, inga/få snikvarianter. 3-5 år gamla normalt (då detta är ett vanligt bytesintervall).
Citera
2025-04-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som alltid så får man mycket för pengarna att köpa begagnade företagsdatorer.
Dell, HP Probook, Elitebook.
Byggda för att hålla, inga/få snikvarianter. 3-5 år gamla normalt (då detta är ett vanligt bytesintervall).

Enda nackdelen med det är att företagsdatorer brukar så inkopplade 24/7, så batteriet kan vara värdelöst.
Citera
2025-04-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Enda nackdelen med det är att företagsdatorer brukar så inkopplade 24/7, så batteriet kan vara värdelöst.

Och en fördel är att det ofta är lätt att byta. Källa på det är 4 Dell i min ägo/användning. Fast de två nuvarande kräver att man skruvar upp ett bakstycke, det ska erkännas.
Precis som att det ofta är enkelt att uppgradera RAM och SSD, förutom andra komponenter. Inte som en stationär, men bättre än billiga-skrotet-på-köpladan.

Numera har också BIOS funktioner för att ladda på så sätt att detta förhindras. Källa på det är min privata Dell från 2019.
Citera
2025-04-15, 13:00
Medlem
För 8-9k kan du få en ny MacBook Air M1, 13.3-6", måste den vara större dvs. 15"+ då får du nog lägga till en del. Men den håller bra mycket längre än något annat på marknaden. Batteritid över 18h. Ingen fläkt och skit som stör.
Citera
2025-04-15, 13:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak

• Upplyst tangentbord
  • Ska hålla länge

Jag tror att sättet den gått sönder på har att göra med handhavande. Det kan vara så att hon stänger locket, för att när hon öppnar det så tar hon tag i ena hörnet vilket ger en snedbelastning. Bäst är att ta tag i mitten.

Kan den vara värd att reparera?

Nämnd dator är riktigt bra, sett till pris/prestanda. Svårt att slå. Samsung blandar och ger från modell till modell vad gäller kvalitet så - Googla. Fast det är en relativ nyutgivning så den är nog ok.

Annars, sök efter HP- och Lenovo-datorer då de är kända för stabila byggen.
Citera
2025-04-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
För 8-9k kan du få en ny MacBook Air M1, 13.3-6", måste den vara större dvs. 15"+ då får du nog lägga till en del. Men den håller bra mycket längre än något annat på marknaden. Batteritid över 18h. Ingen fläkt och skit som stör.
Låter väldigt mycket som fanboyism. Det du föreslår matchar inte prisbilden och jag som alltid haft Windows har aldrig sett på maken att hårdvaran går sönder på det sättet innan. Sen kommer det inte bli poppis att byta från Windows till iOS.
Citera
2025-04-15, 18:18
Medlem
Lite snabbt gogglande hittade jag detta: https://reuseit.se/produkt/dell-latitude-7430-premium/ endast 14-tum och lite dyrt kanske men windows 11 och latitude laptops är arbetshästar. Ser inte om den har backlight eller inte, finns modeller med, och utan så kanske något du får maila och fråga: Relativt ny laptop så batteriet borde vara fint.
Men bara att googla på latitude/xps kontorslaptops tills du hittar något bra. 15.6 tums skärm är inte så poppis längre så kan vara lite utmanande att hitta just det.

https://bytdator.se/begagnade-barbar...15-FHD-W11P-A2

Är billig och uppfyller alla dina krav: Såg det inte klart på sidan, så kanske samma sak här och fråga om backlight eftersom det finns modeller med det och utan det.
Finns ingen anledning att köpa nytt nu om man inte spelar eller jobbar med videoredigering eller något annat tungdrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in