2025-08-09, 14:58
Medlem
Det är många i tråden som kastar skit på de, förmodligen psykiskt sjuka, kommunistiska judehatarkvinnorna, som upptar större delen av utrymmet på GP Kultur. Detta med all rätt! Ni får dock inte glömma de nazistiska judehatarmännen från Majorna. En vice Untersturmführer, som för övrigt är mycket mån om att vara anonym och gör sitt yttersta för att dölja sig själv när strålkastarljuset flödar över hans nazistiska uppenbarelse, har tidigare pekats ut här i tråden. En annan hard core judehatare är Johan Lindqvist, som de senaste dagarna förefaller hamnat i något slags judehatarpsykosskov och som fått honom att mata ut ett halvt dussin artiklar om dagen om favoritbandet Kneecap. Jag överdriver inte den siffran. Han har matat ut ett halvt dussin artiklar per dag om sitt favoritband Kneecap, som hatar judar, sjunger om hur de hatar judar, och har utlovat trohet till terrororganisationerna Hizbollah och Hamas.

Johan Lindqvist tycker det är mycket viktigt att judehatarband skall få uppträda på Way Out West. Han stod själv och diggade under konserten och lät keffiyen sticka upp ur fickan som markering. Ja, Johan Hilton, reportern du skickade ut för att skriva ett dussin artiklar om judehatarbandet Kneecap, lät sin keffiyeh sticka upp synligt ur fickan när han var i Slottskogen och jobbade för GP!
Senast redigerad av Petronius 2025-08-09 kl. 15:01.
Citera
2025-08-10, 15:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag vill bara påpeka att det här inte är en tråd om GP Kulturs inställning till Israel enbart, utan har ett bredare anslag. På sistone är det dock så att det pumpas ut Israel-artiklar på daglig basis, vilket gör att kulturbevakningen får stå tillbaka. GP Kultur skiljer sig från andra kulturredaktioner i Sverige på det sätt att huvudfokus sedan flera år är Israel snarare än kultur. Jag hade mycket hellre sett att du i denna tråd fokuserar på att läsa och debattera inflytandet från Freudianska föreningen, konstigheter i litteraturkritiken etc, snarare än att hela tiden gå i debatt gällande Israel.

Får jag fråga vad du apropå kulturredaktion på GP anser om den tidigare kulturchefen Mikael Van Reis som då och då skriver någon artikel för GP?
Citera
2025-08-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Får jag fråga vad du apropå kulturredaktion på GP anser om den tidigare kulturchefen Mikael Van Reis som då och då skriver någon artikel för GP?

Hur han skötte kulturredaktionen på sin tid minns jag inte mycket av, och vill därför inte kommentera det.

Vad jag tycker om honom personligen går jag heller inte in på.

Däremot tycker jag att han skriver med en intellektuell tyngd som ingen av vare sig de fasta medarbetarna, eller de ordinarie frilansarna, är i närheten av ens på sina bästa dagar. Hans analyser och reflektioner präglas ofta av en djupgående förståelse och en bred kulturell referensram, vilket gör hans texter både insiktsfulla och tankeväckande. Det är tydligt att han inte bara ytligt berör ämnena, utan verkligen vill fördjupa sig och utmana läsaren. Den nivån av intellektuell tyngd är sällsynt i dagens medieklimat, och det är något jag gärna hade sett mer av på kultursidorna, istället för...ja det som förs fram i denna tråd.
Citera
2025-08-11, 13:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur han skötte kulturredaktionen på sin tid minns jag inte mycket av, och vill därför inte kommentera det.

Vad jag tycker om honom personligen går jag heller inte in på.

Däremot tycker jag att han skriver med en intellektuell tyngd som ingen av vare sig de fasta medarbetarna, eller de ordinarie frilansarna, är i närheten av ens på sina bästa dagar. Hans analyser och reflektioner präglas ofta av en djupgående förståelse och en bred kulturell referensram, vilket gör hans texter både insiktsfulla och tankeväckande. Det är tydligt att han inte bara ytligt berör ämnena, utan verkligen vill fördjupa sig och utmana läsaren. Den nivån av intellektuell tyngd är sällsynt i dagens medieklimat, och det är något jag gärna hade sett mer av på kultursidorna, istället för...ja det som förs fram i denna tråd.

Jag håller med, bra beskrivning av Van Reis. Kulturen i fokus, inte politiken.

Med min fråga tänkte jag väl ändå på ett perspektiv på din kritik av dagens kulturredaktion och dess vänsterbias och Palestinavurm. Det är ju inte så att den var höger tidigare heller och höll sig ifrån politiken.

Men hur länge det här Freudinflytandet funnits är väl en annan sak. Många kulturredaktioner till vänster har väl ändå haft ett förhållande till Freud som idéhistorisk kulturperson och det kanske inte är något helt nytt att det ibland övergått till okritisk beundran. Vad Van Reis och andra kulturchefer skrivit om Freud har jag ingen direkt koll på.
Citera
2025-08-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Men hur länge det här Freudinflytandet funnits är väl en annan sak. Många kulturredaktioner till vänster har väl ändå haft ett förhållande till Freud som idéhistorisk kulturperson och det kanske inte är något helt nytt att det ibland övergått till okritisk beundran. Vad Van Reis och andra kulturchefer skrivit om Freud har jag ingen direkt koll på.

Det är Per Magnus Johansson själv och ingen annan som står för Freuds inflytande i det kulturella Göteborg. Det är han som ser till att halva föreningen skriver för GP Kultur. Det Freudianska inflytandet på GP Kultur är lika gammalt som Per Magnus Johansson varit sektledare i Göteborg. Sen varierar det naturligtvis lite grand i intensitet beroende på om t ex kulturchefen går i analys hos Per Magnus eller inte. Freudianska föreningens bindgalna kamphund som skickas fram för att försvara Freud, är som tidigare nämnts Mikaela Blomquist. Det verkar som om Per Magnus är mer mån om sitt eget rykte än om hennes, och han har sedan många år slutat ta den offentliga debatten själv, av förståeliga skäl, eftersom han inte klarar av att debattera.

Granskningen av Freudianska föreningens skadliga inflytande i Göteborg har på senare år skett genom långa reportage i SvD och DN, inte GP. Var och en får väl dra sina egna slutsatser kring om detta beror på att GP inte vill granska de sina, eller om Stockholmstidningarna är lite mer på tårna när det kommer till att granska kvacksalvare och pseudovetenskap och den patientfarliga förekomsten av detta i den göteborgska sjukvården.

GP:s ägare Stampen skall förresten spara in ett större antal tjänster meddelar Expressen:

Citat:
Mediehuset Stampen behöver spara och 60 tjänster kommer att försvinna, runt 12 procent av de anställda. Bland dessa ingår vakanta tjänster och projektanställningar. Alla berörda erbjuds avgångsvederlag. Nedskärningarna beräknas kunna minska kostnaderna med cirka 45 miljoner kronor per år enligt ett pressmeddelande från Stampen Media.

Enligt uppgifter till Expressen rör det sig om 16 redaktionella tjänster på Göteborgs-Posten.

Jag vet vilka skribenter jag klarar mig utan. Förhoppningsvis drabbar sparpaketet även frilansarna. Dessa är alldeles för högt avlönade. Arvoden för litteraturkritik kan lätt halveras utan att det skulle bli brist på skribenter som skickar in dagskritik.
Citera
2025-08-17, 18:16
Medlem
Det inkom i den stora tråden om Freudianska föreningen ett fördjupande inlägg som förklarar PMJ-kultens inflytande över bland annat GP Kultur. Väl värt att läsa för den som har svårt att hänga med i svängarna rörande vem som är vem i klägget och hur de alla samarbetar.

(FB) Per Magnus Johansson, Freudianska föreningen och Arche
Citera
2025-08-22, 17:29
Medlem
GP har bestämt att det går att producera lika många artiklar som idag till lägre kostnad om man använder sig av AI. Så är det. Särskilt på GP Kultur.

Jag råkar veta att flera frilansskribenter som idag får bra betalt av GP för att skriva kritik och krönikor redan låter AI skriva artiklarna, trots att det inte är tillåtet. De dumma redaktörerna på GP Kultur fattar dock inte vad som händer.

Antag att man har skrivit hundratals recensioner i sin karriär. Då har man utvecklat sin egen igenkännbara stil. Om du och jag känner igen stilen är det inga problem för en AI att skriva likadant.

Den fuskande skribenten gör så här. Hon läser igenom boken lite snabbt för att komma fram till ett positivt eller negativt helheltsintryck. Hon låter sedan AI läsa igenom 10-20 av sina tidigare recensioner för att låsa in stilen. Sen matas AI med värdeord samt lite instruktioner om hur det skall resoneras.

Processen att läsa bok och skriva artikel kan kapas med 90 procent i tid på detta sätt. Boken behöver inte läsas noggrant eftersom det inte skall skrivas en artikel om den. Och artikeln skrivs på nolltid av AI, det tar bara någon kvart att mata in rätt parametrar i modellen. Samtidigt avlönas skribenten för den tid det skall ta att läsa boken noggrant flera gånger, plus en dag för att skriva själva artikeln.

En skribent som lägger upp arbetet på detta sätt kan tjäna bra med pengar. GP Kultur faktureras för ett jobb som inte blir utfört. Den sparade tiden kan istället användas för att sköta andra jobb, uppdrag och skrivprojekt. Rätt smart upplägg, om jag får säga det själv. Men ur GP:s perspektiv bör ersättningen för att skriva kritik minskas till max 1000 kr per artikel, och för att skriva en krönika max 500 kronor per artikel.
Senast redigerad av Petronius 2025-08-22 kl. 17:32.
Citera
2025-08-27, 16:57
Medlem
Den judehatande clownredaktionen på GP har nu engagerat sig i en kampanj för att till Sverige importera den terrorstödjande så kallade skådespelaren Ranin Odeh från Jenin i Samarien.

Ranin Odeh är aktiv i Frihetsteatern.

Frihetsteaterns grundare Zakaria al-Zubeidi är terrorist och har offentligt gett uttryck för judehat.

Frihetsteatern har vid flera tillfällen gett uttryck för att det så kallade kulturella motståndet inte är substitut för väpnat motstånd utan i stället ett komplement till detta. Våld och terror är i stället enligt Frihetsteatern en lika legitim del av ”motståndet” som icke-våldsmetoder.

Föreställningen Den lilla lampan sattes upp på Frihetsteatern och är skriven av PFLP-terroristen Ghassan Kanafani och tillägnades de två terroristerna Yousef Swetat från Islamiska jihad och Ashraf Abulheja från Hamas. Swetat mördade 2001 fem civila israeler som stod och väntade på bussen i Hadera i Israel.

2020 förlorade teatern sitt stöd från EU efter att ha vägrat skriva under ett avtal som klassificerade Hamas och Islamiska Jihad som terrororganisationer.

När Johan Hilton i berömmande ordalag skriver om Frihetsteatern och vill att Ranin Odeh skall släppas in i Sverige stöttar han en institution grundad av en terrorist, som sätter upp pjäser som hyllar terrorister och som vägrar skriva under ett avtal med EU där Hamas och Islamiska Jihad klassas som terrorister. Kan det bli mycket tydligare? GP Kultur är judehatare. GP Kultur stöttar terrorister.
Citera
2025-09-04, 10:24
Medlem
Några reflektioner.

Varför väljer Hamas-anhängarna på GP Kultur så ofta att representera sig själva med bilder tagna för decennier sedan, en period då ansiktet var fritt från rynkor och hårstråna ännu inte blivit grå. Handlar det bara om personlig fåfänga? Det är i alla fall ett uttryck för en förlegad syn på vad som ger trovärdighet. Istället för att låta år av erfarenhet och visdom (haha, där var jag allt snäll) lysa igenom, väljer de att gömma sig bakom en idealiserad ungdom. Denna brist på transparens skapar en tveksamhet hos läsaren om skribenten inte kan vara uppriktig med något så grundläggande som hur de ser ut, hur är det då med deras texter? Det signalerar att erfarenhet inte är något att vara stolt över, utan snarare något som ska döljas.

Det finns inte en enda snygg kvinna på GP Kultur. Alla är jättefula. Men det är inte uppfattningen man får om man granskar deras signaturbilder. Tragiskt. Komiskt. Kanske är det därför dom är så bittra och hatiska i texterna?

Med tanke på att det numera dagligen publiceras texter på GP Kultur som uppenbart är skrivna av AI vore det ärligt om läsarna informeras om det. Publicera texten utan "skribentens" namn och bild!
Citera
2025-09-06, 12:34
Medlem
Den från Göteborgs universitet sparkade Per Magnus Johansson ägnade sin tid åt att sprida patientfarliga och pseudovetenskapliga idéer bland studenter och lärare. Hur stor den av honom orsakade överdödligheten i den Göteborgska psykiatrin är, har ingen vågat undersöka. Att åtskilliga självmord har orsakats av den freudianska underbehandling Per Magnus Johansson och dennes adepter förespråkar anses dock självklart enligt mina kontakter inom psykiatrin på Sahlgrenska.

GP Kultur låter trots vetskapen om de drabbade patienterna Per Magnus Johansson skriva en artikel (250905) om så kallad sjukdomskonst. Det är naturligtvis inget annat än ett hån mot alla sjuka som drabbats av freudianernas felbehandlingar i Göteborg.

Per Magnus Johansson är inte den ende freudianen på GP Kultur som tvingats bort från Göteborgs universitet eller Sahlgrenskas psykiatri. Hans båda lärjungar/redaktionsmedlemmar/föreningsmedlemmar/luder Lydia Sandgren och Mikaela Blomqvist har båda två tvingats bort från sina tjänster inom psykiatrin då de vägrat anpassa sig till vetenskap och beprövad erfarenhet och istället insisterat på att utsätta patienterna för Freud. Båda två har i åratal legat på Per Magnus Johanssons schäslong i Landala och det vete fan vad dom egentligen pratat om men jag är inte den ende som observerat vissa av Per Magnus Johanssons drag hos Lydias unge. Den största förlusten för Per Magnus Johansson själv av att han inte längre får undervisa på psykologprogrammet är inte det minskade anseendet utan att han inte längre har enkel tillgång till 19-åriga studentskor. Den snart 80 år gamla bocken har i årtionden härjat bland psykologprogrammets flickor och inte en jäkel i ledningen har sagt ett ord om det.
Senast redigerad av Petronius 2025-09-06 kl. 12:37.
Citera
2025-09-20, 15:50
Medlem
Den patientfarliga och sparkade sektledarbocken skriver i GP (250920) att pedofili ännu inte skyddas av lagen, men att otrohet är lagligt. Han ställer sedan frågan om Julia skulle kunnat förlåta Romeos otrohet, eller Christoper Wollter förlåta Julia i en analog situation. Mer intressant är kanske att få veta vad fru sektledarbock tycker.
Citera
2025-09-22, 18:50
Medlem
Efter en något lugnare och mindre fradgatuggande period har de judehatande nazisterna på GP Kultur vaknat till liv igen.

1. Johan Lindqvist uppmanar i en artikel SVT att tillåta judehat på Mello-scenen. Artisterna skall inte tystas. Det är bara Israel som skall tystas i Eurovision.

2. Den vidriga haggan (bildgoogla inte) Malin Lindroth tillåts av sin kommunistväninna Jenny Högström klämma in ordet folkmord i en litteraturrecension bara för att. Ordet har noll koppling till boken.

3. Överstenazisten på GP Kultur, Jenny Högström alltså, var i helgen som vanligt ute och demonstrerade under Hamas flaggor, vilket Expressen skriver mer om. https://www.expressen.se/nyheter/pol...laggor-backar/

Att sympatisera med terrorgrupper och låta sina väninnor få välbetalda skrivjobb och låta ett och annat judehatarord slinka igenom granskningen är nuförtiden helt normalt på den redaktion Johan Hilton inte längre styr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in