Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Men hur länge det här Freudinflytandet funnits är väl en annan sak. Många kulturredaktioner till vänster har väl ändå haft ett förhållande till Freud som idéhistorisk kulturperson och det kanske inte är något helt nytt att det ibland övergått till okritisk beundran. Vad Van Reis och andra kulturchefer skrivit om Freud har jag ingen direkt koll på.
Det är Per Magnus Johansson själv och ingen annan som står för Freuds inflytande i det kulturella Göteborg. Det är han som ser till att halva föreningen skriver för GP Kultur. Det Freudianska inflytandet på GP Kultur är lika gammalt som Per Magnus Johansson varit sektledare i Göteborg. Sen varierar det naturligtvis lite grand i intensitet beroende på om t ex kulturchefen går i analys hos Per Magnus eller inte. Freudianska föreningens bindgalna kamphund som skickas fram för att försvara Freud, är som tidigare nämnts Mikaela Blomquist. Det verkar som om Per Magnus är mer mån om sitt eget rykte än om hennes, och han har sedan många år slutat ta den offentliga debatten själv, av förståeliga skäl, eftersom han inte klarar av att debattera.
Granskningen av Freudianska föreningens skadliga inflytande i Göteborg har på senare år skett genom långa reportage i SvD och DN, inte GP. Var och en får väl dra sina egna slutsatser kring om detta beror på att GP inte vill granska de sina, eller om Stockholmstidningarna är lite mer på tårna när det kommer till att granska kvacksalvare och pseudovetenskap och den patientfarliga förekomsten av detta i den göteborgska sjukvården.
GP:s ägare Stampen skall förresten spara in ett större antal tjänster meddelar Expressen:
Citat:
Mediehuset Stampen behöver spara och 60 tjänster kommer att försvinna, runt 12 procent av de anställda. Bland dessa ingår vakanta tjänster och projektanställningar. Alla berörda erbjuds avgångsvederlag. Nedskärningarna beräknas kunna minska kostnaderna med cirka 45 miljoner kronor per år enligt ett pressmeddelande från Stampen Media.
Enligt uppgifter till Expressen rör det sig om 16 redaktionella tjänster på Göteborgs-Posten.
Jag vet vilka skribenter jag klarar mig utan. Förhoppningsvis drabbar sparpaketet även frilansarna. Dessa är alldeles för högt avlönade. Arvoden för litteraturkritik kan lätt halveras utan att det skulle bli brist på skribenter som skickar in dagskritik.