2025-04-15, 01:27
Medlem
Inlägget kanske hamnar fel. Flytta det eller ta bort det.

Jag hörde idag av mig till psykiatrin, jag har haft flera ångestattacker och vet inte varför. Jag ringde till mottagningen och sa att jag blivit sämre. Fick som svar att jag skulle vända mig till psyk akuten. Det är inget alternativ, dom är helt värdelösa. Därför får jag gå vidare med mina tankar, kanske lyckas jag, kanske inte och återkommer. Men våga stå emot och dom vet inte allt.
2025-04-15, 01:32
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone

Jag hörde idag av mig till psykiatrin, jag har haft flera ångestattacker och vet inte varför. Jag ringde till mottagningen och sa att jag blivit sämre. Fick som svar att jag skulle vända mig till psyk akuten. Det är inget alternativ, dom är helt värdelösa. Därför får jag gå vidare med mina tankar, kanske lyckas jag, kanske inte och återkommer. Men våga stå emot och dom vet inte allt.
Ångest är en rädsla för något som inte egentligen utgör en direkt fara för liv och död men som hjärnan upplever kan ugöra det.

Vad är du rädd för eller snarare vad triggade din panik? Vad hände när attackerna startade? Vad gjorde du. Vad såg du omkring dig? Vad hörde du? Vad tänkte du?
2025-04-15, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ångest är en rädsla för något som inte egentligen utgör en direkt fara för liv och död men som hjärnan upplever kan ugöra det.

Vad är du rädd för eller snarare vad triggade din panik? Vad hände när attackerna startade? Vad gjorde du. Vad såg du omkring dig? Vad hörde du? Vad tänkte du?

Egentligen är jag inte rädd för något. Men jag började hyperventilera, grät massa. Nu är ”stripsen” eller vad fan det kallas runt halsen. Jag ska bara dra åt. Det jag bara vill är att någon tar hand om hunden som är här. Hunden har fått mycket mat och har massa vatten. Men hunden ska fan inte lida. Funderar på att binda den i grannens dörr. Innan jag drar åt helt
2025-04-15, 01:51
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Egentligen är jag inte rädd för något. Men jag började hyperventilera, grät massa. Nu är ”stripsen” eller vad fan det kallas runt halsen. Jag ska bara dra åt. Det jag bara vill är att någon tar hand om hunden som är här. Hunden har fått mycket mat och har massa vatten. Men hunden ska fan inte lida. Funderar på att binda den i grannens dörr. Innan jag drar åt helt
Stripsen?

Jo du är rädd. Jag lider inte längre av ångest och i det känns det som jag tappat förmåga att känna rädsla eller uppleva obehag. Gick ut med hunden utan att jag kände det minsta obehag av att det var ett mycket stort gäng pojkar ute i mörkret. Nu var de iofs glada och vänliga när de ropade efter mig men normalt är det sådant som människor känner oroa av, att vara ensamma ute och potentiellt kunna janna i draman. Folk drar inte ut i de mörkare vråerna vilket jag inte gör i onödan men eftersom jag inte kan känna rädsla längre så stoppar inte mörker mig. Ångest är i sådana sammanhang en positiv sak som ska få en att undvika folktomma platser som badar i mörker. Det är ett rädslelarm som är friskt och sunt medan jag kan tycka att mörkret istället är avkopplande och behagligt.

Så skäms inte för dina känslor. Det ökar din ångest när du trycker bort dem. Var istället stolt över att du har ett fungerande larmystem som dock behöver regleras och ställas in att börja gå mer korrekt och inte tjuta i tid och otid.

Din hund kommer att må mycket dåligt om du avslutar ditt liv i dess närhet.

Så vad var det som triggade och som du inte vill kännas vid?
2025-04-15, 04:12
Medlem
varför ta livet av dig? skriv ett pm om du behöver prata
2025-04-15, 05:40
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Prova att prata med en granne.

Läkarna vet ingenting.

Kanske lära känna Gud?
2025-04-15, 07:12
Medlem
Låter som att du har väldigt mycket att jobba på insidan. Börja med vanliga andningsövningar/meditation. Är du öppen för spiritualitet så kommer du lösa dina problem inom kort.
Låter som att du har blockerade chakran faktiskt. Men tror du inte på sånt, lycka till i livet. 🙂
2025-04-15, 08:34
Medlem
Vart skulle du annars vända dig, om inte till akutpsyk? Det är första instansen för vidare hjälp.
2025-04-15, 09:50
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Stripsen?

Han menar nog buntband. Vi får hoppas att han inte drog åt för hårt. För då blir det knepigt att ångra sig.
2025-04-15, 20:04
Medlem
Landsbygdens avatar
Får man ens lov att ha en plats i öppenpsykiatrin enbart utifrån panikångest? Trodde dom bara tog tyngre diagnoser, och att vårdcentralerna var tänkta att ta det mesta. Men annars så testa att ring vårdcentral eller ta dig dit. Dom har ju ofta psykologer där.

Psykakut gör du klokt i att INTE åka till.
2025-04-15, 20:08
Moderator
evilhoneys avatar
Ring 112 om du behöver akut hjälp.
Flera instanser att söka hjälp på finns här:

Man får gärna diskutera sitt mående och även mörka tankar här och be om råd men att enbart berätta att man vill ta livet av sig är inte en hållbar trådstart.
Med det låser vi tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in