Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Det där ju personer, inte exempel på "jämlikhets och demokratiförakt".
Kan du ge exempel på saker de gör, som präglas av förakt för jämlikhet och demokrati?
Att Trump och Orban över huvud taget kommit till makten, är ett kvitto på att demokratin fungerar.
Du kan inte sitta och påstå dig vara anhängare av demokrati, när du betraktar vissa valutgångar som odemokratiska.
Men skärp dig....när jag skriver Trump i denna kontext, så avser jag naturligtvis hela hans politiska rörelse.
Och tycker du seriöst att jag behöver presentera för dig vad med hans rörelse som "präglas av förakt för jämlikhet och demokrati"?
Och var nånstans har jag påstått att valutgången där Trump tog makten varit odemokratiskt?
Visst det finns sen längre tillbaka än Trump, tendenser i just USA att försöka göra valen mindre demokratiska, ex via att försvåra för stora grupper av fattiga i USA att kunna rösta. eller det där märkliga systemet av att fördela valområden efter hur folk röstar för att få bäst resultat för det egna blocket. och där kan även finnas skäl att fungera över hur demokratiskt det amerikanska systemet är i sin helhet, när det i praktiken bara finns 2 partier att rösta på, väldigt mycket handlar om pengar och inte ens en majoritet avgör slutresultatet.
Men nej, jag kallar trots allt USA fortsatt för en demokrati, men iom Trump nu en allvarligt hotad sådan.