• 1
  • 2
2007-04-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Har du något bra tips på litteratur? Måste man läsa en hel bok om kunskapsteori för att lära sig det? Jag tänkte jag skulle gå en genväg genom den här tråden.

Ayn Rand stötte jag för övrigt på i andra sammanhang som en föresträdare för en konsekvent råkapitalism (tydligen från början bitter flykting från sovjet om jag inte missminner mig). Skrev en massa böcker där hon försvarade individualism, t.ex. Fountainhead och We. Men det kanske inte är samma Rand här?

Tja, SU ger en kurs på C-nivå med denna litteratur:

Sosa, E & Kim, J (eds): Epistemology. An Anthology (Blackwell 2000)

Williams, M: Problems of Knowledge. A Critical Introduction to Epistemology (Oxford University Press 2001)

Sosa och Kim är en antologi med grundtexter vara vissa är riktigt krångliga. Williams är en bok för studenter som sammanfattar de viktigaste problemställningarna i modern kunskapsteori (går alltså inte igenom alla historiska filosofers syn på saken).

Kolla på andra universitets hemsidor om du vill ha alternativ.

På nätet finns denna mäktiga encyklopedi med massa artiklar som anknyter till kunskapsteori:

http://plato.stanford.edu/contents.html

Jo, det är samma Rand.
Citera
2007-04-14, 23:25
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Rand - har aldrig hört hennes namn nämnas i professionella filosofikretsar.

Börja med att läsa nån grundbok i kunskapsteori, t ex vad man läser på nån kurs i kunskapsteori på A/B-kursen i teoretisk filosofi.

Jag hör Rands namn dyka upp i de allra flesta filosofikretsar. Sven-Eric Liedman har skrivit om Rand, och Tännsjö nämner henne: http://henriksundholm.wordpress.com/...rmativ-omoral/
Citera
2007-04-15, 00:08
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Rand - har aldrig hört hennes namn nämnas i professionella filosofikretsar.

Börja med att läsa nån grundbok i kunskapsteori, t ex vad man läser på nån kurs i kunskapsteori på A/B-kursen i teoretisk filosofi.

"Jag får väldigt ofta höra att Ayn Rand inte hör hemma i seriösa eller professionella filosofikretsar, därför att hon ju faktiskt var en romanförfattare snarare än filosof. Jag misstänker att påståendet sprids ifrån mun till mun av papegojor som tanklöst upprepar vad de hör, utan att ha någon direkt uppfattning om vad de talar om. Det händer nämligen aldrig att någon avfärdar Voltaire, Rousseau, Sartre eller Camus som “simpla romanförfattare”, ovärdiga något erkännande inom filosofin. Dessa män presenterade också sin filosofi främst, eller till stor del, i skönlitterär form. Vågar man påstå att Voltaries berättelse om Candide inte är filosofiskt gångbar? Eller att Rousseaus Émile inte är det? Hur står det till med Sartres Rouquentin, eller Camus Mersault? Att kategoriskt avfärda det sexuella värdet i skönlitterära presentationer är helt enkelt fördomsfullt och irrationellt. Nietzsches aforismer ter sig överlag mer poetiska än facklitterära, och han skrev ju i alla fall en romansvit som omtalas i alla filosofikretsar, det vill säga den om Zarathustra, där övermänniskoidén introduceras. Man är ivrigt villig att se Ayn Rand som en simpel författare av populärkultur, men varför då inte dessa andra personer jag nämner? Därför att man inte tänkt igenom saken ordentligt. Därför att man grundar påståendet på ett implicit auktoritetsargument. Ifall Ayn Rand inte läses på universiteten är hennes idéer ovärdiga - anser man. Jag själv ser det hellre som ett säkert tecken på värdighet.

Man kan naturligtvis dra paralleller till andra discipliner; hur många vill påstå att Bastiat inte hör hemma i den seriösa ekonomin därför att hans ekonomiska idéer framställdes främst skönlitterärt? Jag skulle tro att Ayn Rand är mest känd som romanförfattare, men man bör betänka att hon bara publicerade fyra romaner. Under sin livstid publicerade hon faktiskt också sju facklitterära verk vari hon avhandlade objektivismen. Ifall man fortfarande tvivlar på hennes filosofiska värdighet kan man för all del även ta upp “Objectivism: The Philosophy of Ayn Rand” av Leonard Peikoff. Vare sig man delar Rands åsikter eller ej kan man svårligen hävda att hon inte är värdig en plats i seriösa filosofikretsar. Hade hon för skruvade värderingar? Heidegger var nazist, Mill tänkte sig något slags fängelse för arbetslösa och Locke ville inte tilldela ateister några mänskliga rättigheter. Om Ayn Rand betraktas som kontroversiell - hur bör det då tänkas stå till med dessa herrar? Nåväl, jag ville bara i all korthet bemöta det här idiotiska men vanliga påståendet."
http://henriksundholm.wordpress.com/...manforfattare/
Citera
2007-04-15, 00:10
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimzfist
"Epistemologi is the branch of philosophy that studies the nature and scope of knowledge."

Inom denna gren finns det två teorier som jag funderar över, den ena är Kants, den andra är Ayn Rands.

"Kant believed that we cannot have certain knowledge about the true nature of reality ("things-in themselves"), but only of the manner in which we perceive reality. For example, we can know for certain that we are unable to conceive of an object which is not extended, but it does not follow that no object which is not extended can exist."

"Rand believed that if an object has an effect upon the senses, then that effect upon the senses gives us knowledge about the object itself. At the most basic level, it informs us that that object is of a particular character such that when it interacts with one's sense organs it causes a particular sensation; and, that is knowledge about a quality of the object itself. It is not in fact clear that Kant would have disagreed with such a weak formulation of realism. In Rand's view, Kant's dichotomy severed rationality and reason from the real world — a betrayal of the very nature of man."

Med enkla ord kan man väl säga att Kant inte tror på sann kunskap om världen, och Rand tvärtom tror på sann kunskap om världen runtomkring.

Någon som skulle vilja spilla lite ljus över detta? Vilken idé, eller inriktning tror ni själva på? Varför? Jag har inte bestämt mig ännu, och är inte säker på att jag måste...

Carl Svanberg skrev nyligen rätt bra om saken: http://svanberg.wordpress.com/2007/0...baserad-moral/
Citera
2007-04-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag hör Rands namn dyka upp i de allra flesta filosofikretsar. Sven-Eric Liedman har skrivit om Rand, och Tännsjö nämner henne: http://henriksundholm.wordpress.com/...rmativ-omoral/

Haha, kanske säger nåt om vårt respektive intresse för Rand...

Den där Tännsjöboken har jag ju själv läst, men mindes inget av det citatet. Men om hon nämns är det väldigt nedvärderande på det sättet. Dock är en artikel på Stanford Encyclopedia of Philosophy tydligen planerad. Ska bli intressant att läsa värderingen av henne där.

Citat:
Det händer nämligen aldrig att någon avfärdar Voltaire, Rousseau, Sartre eller Camus som “simpla romanförfattare”, ovärdiga något erkännande inom filosofin.

Jo. Jag, och många analytiska filosofer med mig, skulle definitivt säga att dessa inte är stora filosofer. I t ex kursen i Filosofins historia vid SU nämns endast Sartre av dessa öht - och därtill tämligen på ett tämligen nedlåtande sätt.

Men det är en bisak - visst kan man vara intressant filosofiskt även om man skriver romaner - den poängen håller jag definitivt med om. Om Rand ska avfärdas är det pga innehållet - inte formen.

Jag är inte insatt i Rand men ville upplysa om vilken status hon har i den filosofiska världen. Här får man intryck av att hon är i Kants klass och att dom två dominerar kunskapsteorin. Så är inte fallet.

En filosof bör naturligtvis inte heller förkastas för att denne har kontroversiella åsikter - det håller jag också med om.
Citera
2007-04-18, 21:44
Medlem
överjagets avatar
Är ju strängt taget inget filosofiskt argument men försöker ändå:

En skola leder ingen vart utanför seminarierummet på filosofen.

En skola är användbar även utanför universitetet
Citera
2007-04-18, 22:06
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överjaget
Är ju strängt taget inget filosofiskt argument men försöker ändå:

En skola leder ingen vart utanför seminarierummet på filosofen.

En skola är användbar även utanför universitetet

Eh ?!
Citera
2007-04-20, 09:31
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Eh ?!

En förutsättning för vetenskapen är att man kan dra slutsatser genom observation. Med tanke på vetenskapens framgångar förefaller det som om man kan göra korrekta observationen; emipiri
Citera
2007-04-20, 10:55
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
En förutsättning för vetenskapen är att man kan dra slutsatser genom observation. Med tanke på vetenskapens framgångar förefaller det som om man kan göra korrekta observationen; emipiri

Varför skrev du inte det på en gång

Lite knepig beskrivning dock. Det är ju inte så att man drar slutstatser genom observation. Man drar slutsatser efter observation - man klassificerar och teoretiserar kring de data man samlat in. Detta är den induktiva vägen. Dock finns det sällan ren induktiv vetenskap utan all vetenskap har någon form av deduktition över sig i högrte eller lägre grad. Alltså att man redan innen låter teori styra urval och därmed vad man observerar och hur man observerar det.

Du har dock rätt i att vetenskapen är framgångsrik - dess teorier är reliabla och valida. De ger oss relevant kunskap om omvärlden (oftast). Dock finns det en skala från naturvetenskap till samhällsvetenskap/humaniora där den mänskliga aktiviteten får större betydelse och där resultaten därmed kan bli problematiska och ibland helt felaktiga.

//Mvh, M
Citera
2007-04-20, 12:22
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Varför skrev du inte det på en gång

Lite knepig beskrivning dock. Det är ju inte så att man drar slutstatser genom observation. Man drar slutsatser efter observation - man klassificerar och teoretiserar kring de data man samlat in. Detta är den induktiva vägen. Dock finns det sällan ren induktiv vetenskap utan all vetenskap har någon form av deduktition över sig i högrte eller lägre grad. Alltså att man redan innen låter teori styra urval och därmed vad man observerar och hur man observerar det.

Du har dock rätt i att vetenskapen är framgångsrik - dess teorier är reliabla och valida. De ger oss relevant kunskap om omvärlden (oftast). Dock finns det en skala från naturvetenskap till samhällsvetenskap/humaniora där den mänskliga aktiviteten får större betydelse och där resultaten därmed kan bli problematiska och ibland helt felaktiga.

//Mvh, M

Ber om ursäkt, ser ingen poäng i att vara kryptisk

Stämmer att intresset är riktat i den naturvetenskapliga metoden och inte förutsättningslös observation. Det senare skulle vara svår att genomföra.

Håller med det du skriver om humaniora men tycker att det finns bra principer från den naturvetenskapliga metoden som kanske inte alltid används. Kritiskt förhållningssätt och värdera alternativa förklaringsmodeller etc.
Citera
2007-04-20, 13:50
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ber om ursäkt, ser ingen poäng i att vara kryptisk

Stämmer att intresset är riktat i den naturvetenskapliga metoden och inte förutsättningslös observation. Det senare skulle vara svår att genomföra.

Håller med det du skriver om humaniora men tycker att det finns bra principer från den naturvetenskapliga metoden som kanske inte alltid används. Kritiskt förhållningssätt och värdera alternativa förklaringsmodeller etc.

Inget att be om ursäkt för...det var bara lite roligt

När det gäller naturvetenskapliga metoder är de inte alltid kompatibla med humaniora och dess vetenskapsobjekt.

//Mvh, M
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in