Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Rand - har aldrig hört hennes namn nämnas i professionella filosofikretsar.
Börja med att läsa nån grundbok i kunskapsteori, t ex vad man läser på nån kurs i kunskapsteori på A/B-kursen i teoretisk filosofi.
"Jag får väldigt ofta höra att Ayn Rand inte hör hemma i seriösa eller professionella filosofikretsar, därför att hon ju faktiskt var en romanförfattare snarare än filosof. Jag misstänker att påståendet sprids ifrån mun till mun av papegojor som tanklöst upprepar vad de hör, utan att ha någon direkt uppfattning om vad de talar om. Det händer nämligen aldrig att någon avfärdar Voltaire, Rousseau, Sartre eller Camus som “simpla romanförfattare”, ovärdiga något erkännande inom filosofin. Dessa män presenterade också sin filosofi främst, eller till stor del, i skönlitterär form. Vågar man påstå att Voltaries berättelse om Candide inte är filosofiskt gångbar? Eller att Rousseaus Émile inte är det? Hur står det till med Sartres Rouquentin, eller Camus Mersault? Att kategoriskt avfärda det sexuella värdet i skönlitterära presentationer är helt enkelt fördomsfullt och irrationellt. Nietzsches aforismer ter sig överlag mer poetiska än facklitterära, och han skrev ju i alla fall en romansvit som omtalas i
alla filosofikretsar, det vill säga den om Zarathustra, där övermänniskoidén introduceras. Man är ivrigt villig att se Ayn Rand som en simpel författare av populärkultur, men varför då inte dessa andra personer jag nämner? Därför att man inte tänkt igenom saken ordentligt. Därför att man grundar påståendet på ett implicit auktoritetsargument. Ifall Ayn Rand inte läses på universiteten är hennes idéer ovärdiga - anser man. Jag själv ser det hellre som ett säkert tecken på värdighet.
Man kan naturligtvis dra paralleller till andra discipliner; hur många vill påstå att Bastiat inte hör hemma i den seriösa ekonomin därför att hans ekonomiska idéer framställdes främst skönlitterärt? Jag skulle tro att Ayn Rand är mest känd som romanförfattare, men man bör betänka att hon bara publicerade fyra romaner. Under sin livstid publicerade hon faktiskt också sju facklitterära verk vari hon avhandlade objektivismen. Ifall man fortfarande tvivlar på hennes filosofiska värdighet kan man för all del även ta upp “Objectivism: The Philosophy of Ayn Rand” av Leonard Peikoff. Vare sig man delar Rands åsikter eller ej kan man svårligen hävda att hon inte är värdig en plats i seriösa filosofikretsar. Hade hon för skruvade värderingar? Heidegger var nazist, Mill tänkte sig något slags fängelse för arbetslösa och Locke ville inte tilldela ateister några mänskliga rättigheter. Om Ayn Rand betraktas som kontroversiell - hur bör det då tänkas stå till med dessa herrar? Nåväl, jag ville bara i all korthet bemöta det här idiotiska men vanliga påståendet."
http://henriksundholm.wordpress.com/...manforfattare/