Citat:
Ursprungligen postat av
fiftyforfifty
Någon som såg Aktuellt ikväll? Hatt blev intervjuad och SVT visade lite siffror. De ligger i den senaste mätningen på cirka 3,6 %, jämfört med runt 8% i förra valet.
SVT visade då en undersökning de gjort där de påstod att 38 % av Centerns väljare vill att partiet ska samarbeta med Socialdemokraterna. Ett uppenbart försök att få C att välja sida.
Min fundering är: Om partiet tappat runt 4 %, är undersökningen då baserad på de som stannat kvar -alltså cirka 3,5 % och inte på de 4% som har lämnat? Rent taktiskt kan man då tolka det som att det är strategiskt fel av C att samarbeta med S, om de nu vill höja sina siffror.
Sen kommentar på detta, men såg också intervjun och tänkte direkt på samma sak. Är ju vad de väljare som lämnat tycker som är det viktigaste att fokusera på, om man vill återfå dom. De måste ju vända trenden för att ens hänga kvar och kraftigt vända trenden för att kunna påverka.
Dock tyckte jag Hatt verkade ganska vettig när hon helst inte ville prata om blockfrågan och istället ville fokusera på Centerpartiets politik. Och utifrån valresultatet 2026 se vilka alternativ som finns för dom att få igenom sin politik. Nu öppnade hon väl inte för en ny allians, men indirekt antydde hon ju att om de får tillräckligt många väljare så skulle de kunna tänka sig andra lösningar än S+C.
Tror hon är väldigt rätt för C, men det kanske är för sent. Personligen hade jag kunnat tänka mig att rösta på dom om de återgår till landsbygdspolitik istället för det trams de sysslat med de senaste 10-15 åren.