2025-04-14, 00:28
Medlem
Traveller7s avatar
Hej.
Jag har köpt ett par Fisher högtalare och det står att de är tillverkade i Sverige. Eller monterade.
Vet ni vart i vårt avlånga land? Har du nån info om kåken där de höll till och knåda ihop dessa prylar?

Vad tycker du om Fisher grejer? Hört blandat men det har varit hyfsat lågpris högtalare. Finns fina saker. Jag gillar stuket på dem

/King Fisher.
Citera
2025-04-14, 02:01
Medlem
Onanikrems avatar
Budgethögtalare från slutet av 80 början av 90talet. Aldrig ägt några men de låter förhoppningsvis bättre än dagens plasthögtalare i alla fall.

Fanns hela anläggningar. Typ skivspelare, stärkare, equalizer, kassettdäck ovanpå varandra. Fast Fisher så satt de ihop som en klump. Såg billigt ut men vet inte hur de lät.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-04-14 kl. 02:09.
Citera
2025-04-14, 09:07
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Budgethögtalare från slutet av 80 början av 90talet. Aldrig ägt några men de låter förhoppningsvis bättre än dagens plasthögtalare i alla fall.

Fanns hela anläggningar. Typ skivspelare, stärkare, equalizer, kassettdäck ovanpå varandra. Fast Fisher så satt de ihop som en klump. Såg billigt ut men vet inte hur de lät.
Det fanns lite olika grejer. En del var jag sett ser otroligt bra ut. De var pionjärer på många sätt. Han var en riktig "audiofil" ljudfantast) som grunda Fisher.

Sen blev det japanskt.

Jag tycker de har sin charm. Nostalgi.
Men jag undrar för dessa högtalare är tillverkade i Sverige och det står på svenska på dem. Vart de hade en sån anläggning i Svedala.
Citera
2025-04-14, 09:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7

Men jag undrar för dessa högtalare är tillverkade i Sverige och det står på svenska på dem. Vart de hade en sån anläggning i Svedala.
Ingen aning, men någon på forumet lär säkert veta. Problemet är att de kanske inte är in på just den här tråden här och nu.

Skulle du hitta Sonab för ett bra pris så köp, har kvar mina men bytt element i dem för membranen torkat, blev inte samma ljud sen. Fan jag gillade dem på 70 - 80 talet! Nostalgi för mig.
Citera
2025-04-14, 09:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Det fanns lite olika grejer. En del var jag sett ser otroligt bra ut. De var pionjärer på många sätt. Han var en riktig "audiofil" ljudfantast) som grunda Fisher.

Sen blev det japanskt.

Jag tycker de har sin charm. Nostalgi.

Väldigt vanligt att högtalare sattes ihop närmare den marknad de såldes i på den tiden, högtalarna var stora och det är dyrt att frakta luft, vilket var huvudmaterialet i högtalare.
Citera
2025-04-14, 09:47
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Väldigt vanligt att högtalare sattes ihop närmare den marknad de såldes i på den tiden, högtalarna var stora och det är dyrt att frakta luft, vilket var huvudmaterialet i högtalare.
Jag förstår. Bra arbetstillfällen för svenskarna
Citera
2025-04-14, 14:03
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ingen aning, men någon på forumet lär säkert veta. Problemet är att de kanske inte är in på just den här tråden här och nu.

Skulle du hitta Sonab för ett bra pris så köp, har kvar mina men bytt element i dem för membranen torkat, blev inte samma ljud sen. Fan jag gillade dem på 70 - 80 talet! Nostalgi för mig.
Härligt.
Mina förstärkare gilla inte dessa lautsprecher på 8 ohm.
Dubbla 8"är det i.

Undrar vilken förstärkare som skulle vara lämplig till dessa speakers.
Var det vanligare att högtalare var på 8 ohm? Stärkarna var väl av annan kaliber förr. Jag är inte så kunnig om ohm och dess lagar

Men börjar lära mig lite smått så här den hårda vägen.
Bara stärkarn inte behöver sätta livet till.
Senast redigerad av Traveller7 2025-04-14 kl. 14:07.
Citera
2025-04-14, 14:25
Medlem
Traveller7s avatar
Ursäkta om jag missbrukar och frågar här.
Fisher högtalarna är ett par f4/255 mk2 250w 8 ohm slutna lådor
Vilken sorts förstärkare skulle driva dem bäst?

https://www.minhembio.com/bilder/bil..._id=466008.jpg
Här är en fin Fisher anläggning
Senast redigerad av Traveller7 2025-04-14 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in